Pénz- és tőkepiac

Napi Tipp: A Cyber Monday megmentette Black Fridayt

Nem minden arany, ami fénylik, talán így összegezhető a hétvégén indult karácsonyi vásárlási hajrá az Egyesült Államokban. A Fekete Pénteken kezdődött vásárlási boom-ból és a hétfői internetes folytatásból (Cyber Monday) kiolvasható: bár nőtt a forgalom és több ember ment el vásárolni, az egy főre jutó eladások tekintetében a tavalyi szintet sem éri el az amerikai kiskereskedelmi láz.

  Elemzők arra hívják fel a figyelmet, hogy rendkívül fontos hétvége a november-decemberi forduló, ugyanis ez a kezdetet az utolsó két hónap kiskereskedelmi hajrájának, amely szegmens a fogyasztás centrikus amerikai gazdaság gerincét adja.

Piackutatók becslései szerint általában november-december tájékán szedik össze az iparág vállalatai bevételeiknek akár a harmadát, de jellemző becslés a National Retail Center prognózisa, amely az egész éves eladások 1 százalékos visszaesése mellett, erre a periódusra 1 százalékos plusszal kalkulál. A várakozásokat a hagyományos kiskereskedelemmel szemben az online szegmens igazolhatja vissza. A hétfői „Cyber Monday” internetes eladások forgalma: az előzetes becslések szerint 16 százalékkal nőhetett az egy évvel korábbi szinthez képest – mutatja ki a Coremetrics vizsgálata.

A november 26 és 29-e közötti hétvégén fél százalékkal nőtt a láncok teljes – tehát internetes eladásokkal korrigált – forgalma: 41, 2 milliárd dollárra, a tavalyi hasonló időszakban mért 41 milliárd dollárról. Ennél sokkal jelentősebb mértékben nőtt az áruházak látogatottsága: 13 százalékkal több ember, összesen 195 millió amerikai tett látogatást valamelyik kiskereskedelmi üzletben. Mindebből már kiszámítható, hogy egy átlagos vásárló a tavalyi 372,57 dollárnál 7 százalékkal kevesebbet: 343,31 dollárt költött.

Szakértők szerint megismétlődhet a tavalyi profitot erodáló promóciós kampány negatív hatása, vagyis, hogy a vásárlók becsalogatása és a bevételek növelése céljából rendkívüli kedvezményekre kényszerülnek a nagyobb láncok. Ezt a folyamatot csak tetézheti, hogy egyre jelentősebb az online-értékesítés volumene a teljes forgalmon belül, már pedig ez a tudatosabb vásárlókat az árkedvezmények levadászására késztetheti. Technikai okok miatt, ugyanis összehasonlíthatóbbak az árak, egyszerűbb a vásárlás, és sorba sem kell állni, de szakértők szerint ügyes trükkökkel még a fizikai tapintás hatását is „helyettesíthetik” a cégek.

Becslések szerint az online eladások a teljes forgalom 10 százalékát teszik ki, az idei évre várt adatokon sokat lendíthet a hétfői Cyber Monday, amikor hagyományosan a Hálaadás ünnepét követő bevásárlásból kimaradt dolgokat vásárolják meg az interneten keresztül az emberek. Míg az áruházi eladások forgalma Fekete Pénteken csupán 0,5 százalékkal bővült 10,66 milliárd dollárra, addig ugyan ezen a napon 11 százalékos volt az interneten kötött üzletek volumen-növekedése: 595 millió dollár– áll a ComScore összeállításában. A Natioanl Retail Federation előzetes becslései alapján 96,5 millió amerikai tervezte, hogy folytatja a költekezést Cyber Monday idején. A ComScore számításai szerint a november-decemberi forgalom növekedés 3 százalékos lehet az online szegmensben.

Magyarországon nincs ekkora jelentősége az online kereskedelemnek és az amerikaihoz hasonló kifinomult kampányokkal sem próbálják a boltokba csalogatni a vásárlókat.

A hazai bővülési lehetőségről lapunknak nyilatkozó Kovács Roland, az Equilor elemzője hangsúlyozta, hogy a nemzetközi trendeknek megfelelően alakulhat a magyar kiskereskedelmi piac, vagyis a következtében zsugorodik. Sőt – teszi hozzá az elemző – Magyarország esetében akár el is húzódhat a folyamat, ugyanis a bruttó nemzeti össztermék, szemben a fejlett gazdaságokkal, jövőre is esni fog, ami bizonnyal érezteti hatását a kiskereskedelmi eladások terén. A magyar kiskereskedelmi eladás az idei első három negyedév során 4,4 százalékkal maradt el a tavalyi azonos időszakhoz képest, ebből az elemző arra következtet: hogy sok jóra az év hátralévő részében sem számíthatunk.

Az szakértő ugyanakkor elárulta, hogy befektetői szempontból tartogat érdekességet is a hazai piac. Például a Bookline egy zsugorodó piaci átlagával szemben tudott elérni két számjegyű gyarapodást az értékesítés árbevétele terén az utolsó negyedévekben. Bar megjegyzendő, hogy a forgalom növekedési dinamikája kisebb volt, mint a menedzsment által tervezett, illetve a megelőző évek átlaga. Ez utóbbi egyértelműen a kedvezőtlen gazdasági körülményekkel magyarázható – teszi hozzá Kovács Roland. Aki szerint az erős költségkontroll miatt és a karácsonyi könyvvásárlási hajrának köszönhetően jó lehet a cég.

napi tipp Cyber Monday Bookline Black Friday Equilor
Kapcsolódó cikkek