Félmilliárdos bírsággal sújtotta a népszerű divatcéget a GVH – súlyosan megtévesztették a vásárlókat
Megtévesztő módon akciózott és pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra az About You – írta szerdai közleményében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Az összesen több mint 500 millió forint értékűre becsült visszatérítés mellett a német cég a bírságot sem kerülte el, mivel a GVH Versenytanácsa 505 millió forint befizetésére is kötelezte a magyar költségvetés javára.

A versenyhatóság közleményében emlékeztetett, hogy 2023 júliusában egyszerre három versenyfelügyeleti eljárást indított a hazai online ruha- és cipőkereskedelem jelentős szereplőivel szemben. A GVH gyanúja szerint a CCC, az Answear és az About You a vásárlók számára megtévesztő módokon tüntette fel az akciós árait. A CCC és az Answear vizsgálata kötelezettségvállalás elfogadásával zárult, mindkét üzemeltető cég vállalta, hogy javít az árfeltüntetési gyakorlatán, és a jövőben átláthatóbban fog akciózni.
Az About You ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlatának vizsgálata során a GVH feltárta, hogy a hamburgi székhellyel működő, német üzemeltető cég több szempontból is megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatott:
- Olyan ár- és kedvezményfeltüntetési rendszert alakított ki és működtetett, amely nem biztosította azt, hogy a fogyasztók az elérhető árkedvezményekről és azok mértékéről valós tájékoztatást kaphassanak.
- Pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra azzal, hogy a kampányok időtartamáról az idő fogyását kiemelő, másodpercenként folyamatosan visszafelé számoló órával tájékoztatta a fogyasztókat, valamint a termékek elérhetőségének korlátozottságát kiemelő üzeneteket jelenített meg a vásárlási folyamat egésze alatt.
A versenyhivatal szerint ezek a megoldások alkalmasak voltak arra, hogy jelentősen korlátozzák a fogyasztók termékekkel kapcsolatos választási, illetve magatartási szabadságát, illetve a lehetőségüket a tájékozott döntés meghozatalára.
Így zajlott az About You elleni vizsgálat
Kiemelték, hogy az About You portált üzemeltető cég eleinte védekezett, majd az eljárás során elismerte a jogsértéseket és együttműködött a GVH-val. A bírság csökkentése érdekében vállalták egy átfogó fogyasztóvédelmi compliance program kialakítását, melynek keretében a sürgető üzenetek konkrét átalakítására is specifikus vállalásokat tett.
A cég azt is vállalta, hogy 1750 forint kompenzációt fizet minden magyar fogyasztónak, aki 2022. december 31. és 2024. december 31. között vásárolt a weboldalon vagy az applikációban. A visszatérítés teljes összege meghaladhatja az 500 millió forintot.
Akiknek az üzemeltető rendelkezik a banki adataival, azoknak közvetlenül visszautalja a fenti összeget, a többieknek pedig úgynevezett About You coins formájában írja jóvá. Ennek beváltására a fogyasztók egy évig lesznek jogosultak, és vásárlás esetén a kompenzáció automatikusan jóváíródik, a fogyasztó részéről nincs szükség külön aktivitásra, illetve az összeg a promóciós időszakokon (azaz jelentős termékkört érintő, néhány napos kampányokon, mint például Black Friday) kívül kedvezményes termékekre is felhasználható.
Az idei Black Friday alatt is árgus szemekkel figyel a GVH
Ezekkel a vállalásokkal az About You üzemeltetője közel felével tudta csökkenteni a kiszabott bírságot, a céget a GVH Versenytanácsa – az egyéb együttműködési intézkedésekre is figyelemmel – végül 505 millió forint befizetésére kötelezte a magyar központi költségvetésbe. A kiszabott bírságok a központi költségvetés versenyfelügyeleti bírság számlájára kerülnek. A kötelezően előírt vállalásokat (compliance program, fogyasztók kompenzálása) a vállalkozásnak egy év alatt kell végrehajtania, amit a Gazdasági Versenyhivatal utóvizsgálat keretében tüzetesen ellenőriz majd. Ha a cég nem teljesíti az előírtakat, utólag a kapott bírságcsökkentést is be kell fizetnie.
A GVH felhívta a figyelmet arra, hogy a karácsony előtti időszakban, illetve a Black Friday-akciók időszakában árgus szemmel figyeli a webshopok árfeltüntetési, illetve akciózási gyakorlatait, és ha jogsértések gyanúját észleli, megteszi a szükséges intézkedéseket, indokolt esetben vizsgálatot indít. A GVH az elmúlt évekhez hasonlóan idén is tájékoztató videókkal, jó tanácsokkal segíti a fogyasztókat abban, hogy körültekintően vásároljanak, és ne dőljenek be a szezonális akcióknak.


