Az utóbbi időszakban megszokotthoz viszonyítva erősebb év végi hajrát várnak a fogyasztási hiteleknél a magyarországi hitelintézetek, elsősorban a növekvő lakossági fogyasztásra, a javuló fogyasztói bizalomra, illetve az elmúlt években felhalmozódott, halasztott keresletre alapozva az optimizmust. A piaci szereplők döntő többsége elsősorban a hitelkártya-forgalomban, illetve a személyi kölcsönöknél vár nagyobb növekedést, de optimisták az áruhitel-piacon érdekelt szolgáltatók is.
Egy erősebb év végi szezon rá is férne a lakossági piacon aktív hitelintézetekre, hiszen az október-decemberi időszakban újonnan kihelyezett kölcsönök mennyisége nagyon alacsony szinten mozgott az elmúlt években. Ez azzal együtt is igaz, hogy tavaly már sikerült némi növekedést elérni az ilyenkor releváns kölcsöntípusoknál: a az áruhiteleknél 5,73, a személyi hiteleknél pedig 8,59 százalékos növekedést regisztrált a Magyar Nemzeti Bank az új kihelyezéseknél.
Ezzel együtt 2013 utolsó három hónapjában áruhitelből nem egészen 5 milliárd, személyi kölcsönből pedig éppen 20 milliárd forintnyi fogyott, ami nem nevezhető túlságosan soknak. Most viszont úgy tűnik, minden nagyobb szereplő erősebb szezont vár, és akciós ajánlatokkal próbál minél nagyobb szelettel részesedni az idei tortából. Az OTP Banknál közöltek szerint az elmúlt évek tapasztalatai és az előrejelzések alapján a lakosság az idei évben is várhatóan többet fog költeni hitelkártyájával a karácsonyt megelőzően, és a benyújtott fogyasztási hiteligénylések száma is meghaladja a tavalyit.
A bank tapasztalatai szerint a karácsonyi szezonban egyre többen és nagyobb összegeket költenek el webáruházakban és egyre többen fizetnek vásárlásaik során hitelkártyájukkal, kihasználva ezzel a termék legfőbb előnyét, a pénzvisszafizetési szolgáltatást.
A Budapest Bank tájékoztatása szerint a nagyobb partnereiknél az eddigiekhez hasonló akciós áruhitel konstrukciók lesznek elérhetőek a következő hónapokban, meglévő ügyfeleiknek pedig kedvező, személyre szabott személyi kölcsönt is kínálnak. Nagyobb forgalmat vár tavalyhoz képest a Raiffeisen Bank is, amely akciós személyi kölcsönnel, és hitelkártya használat-ösztönző kampánnyal készült az idei szezonra. A CIB Bank nagy potenciált lát a lakossági hitelezés növekedésében, és úgy látják, hogy a lakosság anyagi helyzete és a fizetési morál is folyamatosan javul. Mind a hitelkártya használatban, mind a személyi kölcsön igénylésekben növekedésre számít a hitelintézet.
Az Erste Banknál a fogyasztási hitelek folyósítása az idén eddig eltelt időszakban már meghaladta a tavalyi egész évi folyósítást, így mindenképpen nagyobb összvolumenre számít a bank idén, mint az előző évben. A Magyar Cetelem Bank a személyi kölcsönnél 20-25 százalékos növekedésre számít a tavalyi karácsonyhoz képest.
Ezt a növekedést véleményük szerint erősítheti a csökkenő THM is, hiszen az elmúlt két év során jelentősen, közel 10 százalékkal csökkentek a hitelek kamatai. Az áruhitelnél az éves forgalom közel negyede a karácsonyt megelőző két hónapban valósul meg, ezen a területen a tavalyi forgalomhoz képest 3-4 százalékos növekedést várnak. Az online webshopok térnyerése tovább folytatódik idén is, ennek köszönhetően 2014 karácsonya előtt 20 százalékkal több online áruhitel-igénylésre számítanak, mint tavaly.
A jelzáloghiteleké a kétharmad
A fogyasztási hitelek állománya az elmúlt években folyamatosan zsugorodott Magyarországon: augusztus végén 3216,3 milliárd forintnyi kölcsön volt a háztartásoknál, amely 5,44 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. Az egyes hitelfajták közül egyedül a folyószámlahitelek mennyisége nem zsugorodott – sőt, jó ideig növekedett is – 2009 óta. A 2008 előtti időszakban felfutott folyószámlahitelek még mindig dominálják a piacot, 2161 milliárdos állományuk a teljes mennyiség 67 százalékát adja. Folyószámlahitelből 448, személyi kölcsönből 330 milliárd forintnyit tartottak nyilván augusztusban, az áruhiteleknél viszont 30,7 milliárdra esett az állomány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.