Vezető

Megfeneklett a hazai hajógyártás

Sok magyar vásárló indokolatlanul nagy és drága hajót vesz, nyolcvan százalékuk külföldi cégektől.

Leszálló ágban van a magyar hajógyártás, a 2012-ben meghirdetett nemzeti hajózási stratégia átfogó végrehajtása elmaradt, és jele sincs annak, hogy az egykor legendás, világszínvonalú magyar hajógyártás újra talpra tudna állni a majdnem harminc évvel ezelőtti összeroppanásából.

A Nemzeti Cégtár adatbázisa szerint csupán 39 magyar cég foglalkozott 2018-ban hajógyártással, és az elmúlt öt évben szinte változatlan a számuk.

Ezek a vállalkozások együtt nagyjából 160 dolgozót foglalkoztattak tavaly, és az alkalmazotti létszámban is jóformán fél évtizedes stagnálás látható.

Fotó: MTI/Mohai Balázs

A szektor nettó éves árbevétele is tükrözi a rózsásnak épp nem nevezhető állapotokat: az ágazat együttes bevétele 1 milliárd 849 millió forint volt. Bizakodásra adhatna okot, hogy a Balatonon minden évben egyre több vitorlás jelenik meg, csakhogy ezek a hajók zömében külföldi, főként német és francia gyártású járművek. Schafer Elemér, a Schafer Yacht Kft. ügyvezető-tulajdonosa a Világgazdaságnak elmondta, sok magyar vásárló indokolatlanul nagy és drága hajót vesz, az esetek nagyjából 80 százalékában külföldi gyártóktól.

„Magyar hajót általában az vásárol, aki a praktikumot előnyben részesíti a márkával szemben – hiszen a magyar hajók jó minőségűek és olcsóbbak a nyugati modelleknél –, vagy kimondottan hazai gyártmányok iránt érdeklődik” – emelte ki lapunknak.

További részletek a Világgazdaság pénteki számában

 

Magyarország Schäfer Yacht Kft. hajógyártás Schäfer Elemér