Leszálló ágban van a magyar hajógyártás, a 2012-ben meghirdetett nemzeti hajózási stratégia átfogó végrehajtása elmaradt, és jele sincs annak, hogy az egykor legendás, világszínvonalú magyar hajógyártás újra talpra tudna állni a majdnem harminc évvel ezelőtti összeroppanásából.
A Nemzeti Cégtár adatbázisa szerint csupán 39 magyar cég foglalkozott 2018-ban hajógyártással, és az elmúlt öt évben szinte változatlan a számuk. Ezek a vállalkozások együtt nagyjából 160 dolgozót foglalkoztattak tavaly, és az alkalmazotti létszámban is jóformán fél évtizedes stagnálás látható. A szektor nettó éves árbevétele is tükrözi a rózsásnak épp nem nevezhető állapotokat: az ágazat együttes bevétele 1 milliárd 849 millió forint volt. Bizakodásra adhatna okot, hogy a Balatonon minden évben egyre több vitorlás jelenik meg, csakhogy ezek a hajók zömében külföldi, főként német és francia gyártású járművek. Schafer Elemér, a Schafer Yacht Kft. ügyvezető-tulajdonosa a Világgazdaságnak elmondta, sok magyar vásárló indokolatlanul nagy és drága hajót vesz, az esetek nagyjából 80 százalékában külföldi gyártóktól. „Magyar hajót általában az vásárol, aki a praktikumot előnyben részesíti a márkával szemben – hiszen a magyar hajók jó minőségűek és olcsóbbak a nyugati modelleknél –, vagy kimondottan hazai gyártmányok iránt érdeklődik” – emelte ki lapunknak. A Schafer Yacht túrahajók gyártására szakosodott, 16 embert foglalkoztató cége új terméken, egy sportos túrahajó fejlesztésén dolgozik, amelyet 2021-ben dob majd piacra. Továbbá a saját hajók gyártása mellett már 15 éve egy francia vállalat beszállítója is, amelynek hajótesteket exportál. A hazai hajógyártást az is nehezíti, hogy egyre több cégvezető éri el a nyugdíjaskort, és az utódlás kérdése nincs megoldva. Van ugyan néhány fiatal, aki elindult a piacon saját vállalkozással, de ők elsősorban nem vitorlásokkal, hanem elektromos hajtású hajókkal foglalkoznak.
A sportvitorlázás terén azonban van kiemelkedő hazai példa. A hazai hajógyártás elismert szereplője a Pauger Carbon, sikerének egyik titka a karbontechnológiájában rejlik. A cég kimondottan versenyhajókat gyárt, a Kékszalag vitorlásversenyen is nagy sikere szokott lenni, és Fa Nándornak is készített hajót. A vállalkozás azonban kizárólag exportra gyárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.