Nagyon gáláns lakossági számlanyitási akciókkal kezdték az idei évet a hazai hitelintézetek: több, a lakossági piacon erős pozíciókkal rendelkező szereplőnél is több tízezer forintos jóváírást kaphatnak az új szerződésükért cserébe az ügyfelek – derül ki a pénzügyi szolgáltatók honlapjain olvasható tájékoztatókból.

számla nyitás
Fotó: Shutterstock

A most meghirdetett és többnyire még az első negyedévben véget is érő akciókat nagyjából egy kaptafára húzták fel a bankok: a kampányok lényege, hogy ha valaki új ügyfélként nyit számlát, miközben vállalja, hogy azt fő számlaként használja, több tízezer – a legtöbb helyen 30 ezer – forintos egyszeri jóváírásban vagy díjkedvezményben részesül, sok esetben egyéb kedvezmények mellett.

Ami az egyéb kedvezményeket illeti, azoknál is viszonylag homogén a kínálat. Például gyakori elem a számlához kapcsolt bankkártya első éves díjának az elengedése vagy az akár nullaforintos számlavezetési díj. Természetesen egy új számla nyitása önmagában nem elég a sikerhez – pontosabban az egyszeri jóváíráshoz –, a frissen érkezett számlavezetőknek bizonyos feltételeknek is meg kell felelniük. 

Az mindenhol alapvető elvárás, hogy a számlát nyitó kliens új ügyfélnek minősüljön, és a jövedelmét is az adott számlára utaltassa. 

A kapcsolt kedvezmények eléréséhez pedig gyakori elvárás az aktív számlahasználat: például az átutalások vagy a kártyás vásárlási tranzakciók számát is sokszor meghatározzák a bankok. Szintén gyakori elem az egy- vagy kétéves hűségidő is. Mindezek nyomán annak az ügyfélnek, aki ténylegesen szeretné kihasználni a felkínált kedvezményeket, érdemes előzetesen alaposan tájékozódnia.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a múlt év harmadik negyedében 

nagyjából 9,7 millió lakossági bankszámlát vezettek a pénzügyi szolgáltatók Magyarországon, 1,5 százalékkal – hozzávetőleg 145 ezerrel – többet, mint egy évvel korábban.

Az itthon vezetett számlák száma egyébként nagyon lassan, de szinte folyamatosan emelkedő tendenciát mutatott az elmúlt években. Nem meglepő módon a számlák egyre nagyobb hányadához kapcsolódik internetbanki elérés is: az MNB adatai szerint 

az összes itthon vezetett számla 82,6 százalékánál volt élő netbanki szerződés is 2022 harmadik negyedévében,

miközben egy évvel korábban még csak valamivel 80 százalék felett járt az arány.