Negyvenöt Csontváry-művet láthat április 14-től július 16-ig a nagyközönség a Szépművészeti Múzeumban. A páratlan tárlattal – Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatójának szavaival élve – a magyar festészettörténet egyik legeredetibb és legismertebb alkotója előtt tisztelegnek, születésének 170. évfordulóján. 

Csontváry Kiállítás Csontváry 170 Szépművészeti Múzeum
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A Szépművészeti Múzeumban utoljára hatvan évvel ezelőtt, 1963-ban nyílt kiállítás Csontváry műveiből, Pécsett pedig a Csontváry Múzeumban látható alkotások első alkalommal egészülnek ki a fővárosi gyűjteményben őrzött művekkel. 

A két intézmény egyesített gyűjteményének köszönhetően 

a kiállításon együtt látható Csontváry híres Önarcképe és Magányos cédrusa, 

a nagy méretű Taorminai görög színház romjai és a Nagy Tarpatak a Tátrában című festménye, valamint a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban és a Jajcei vízesés című alkotása.

 

Újabb Csontváry-kép a műtárgypiacon

Csontváry Kosztka Tivadar Teniszező társaság című festményét mutatja be a Virág Judit Galéria az Art and Antique művészeti vásáron. A különleges, kis méretű festményt március 2.és 5. között lehet megtekinteni a Bálnában.

A Szépművészeti Múzeumban nyíló kiállításon a két intézmény anyagát néhány magángyűjteményben lévő festmény is gazdagítja. Az Áldozati kő Baalbekben, valamint a Naplemente a Nápolyi-öbölben című művel utoljára 1994-ben, a Magyar Nemzeti Galéria Csontváry-kiállításán találkozhatott a nagyközönség.

A kiállítás végigkíséri a művész másfél évtizedes festői pályáját. A kiállítás az első olajfestményekkel, az 1893-as Pillangókkal indul a kiállítás, az „iskola előtti tanulmányokként” ismert madárképek aprólékos megfestése és eleven színessége pedig már a pályakezdő festő-patikus technikai jártasságát érzékeltetik. A tárlat kronológiai sorrendben kíséri végig a festő munkásságát, világ körüli útján egészen az 1909-ben készült utolsó képig, a Nápoly környékén készült Tengerparti sétalovaglásig.

A főművek monumentalitása, például a csaknem harminc négyzetméteres Baalbek és a többi óriásfestmény ugyanolyan lenyűgöző, mint Csontváry élete.

Ő a legeredetibb magyar festő

– írják Csontváryról.

Művészete stílusoktól, iskoláktól független maradt, különös élettörténete, látomásos elhívatása, életművének csodával határos megmaradása – mind a személye körüli mítoszteremtésnek szolgáltak alapul.

Csontváry Kiállítás Csontváry 170 Szépművészeti Múzeum
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A tárlaton megemlékeznek Gerlóczy Gedeon építészről is, akinek oroszlánrésze volt abban, hogy hiánytalanul megmaradt a Csontváry halálakor fellelhető életmű, ugyanis ő volt az, aki a hagyatéki árverésen Kosztka Istvánnal együtt megvásárolta az örökséget kéziratokkal együtt. Kis híján kocsiponyva lett a jó minőségű vászonra festett képekből, a hagyatékért ugyanis kereskedők versenyeztek.

A Csontváry-művek Gerlóczy Gedeon halálakor végrendeletének megfelelően a magyar állam tulajdonába kerültek.