Kifuthatnak a Mahart tengerjárói
A jövő évben két, egyenként 4600 tonnás, ömlesztett áruk és konténerek szállítására egyaránt alkalmas hajóval átmenetileg újraindul a magyar tengerhajózás. A váratlan ügy előzménye, hogy az 1995 decemberében kötött államközi szerződés alapján az orosz államadósság egy része fejében öt hajó megépítését vállalta az orosz fél. A magyar stratégia az volt, hogy amint a Mahart átvette a hajókat, harminc napon belül el kell adnia, és egy kormányhatározatban rögzített összeget kell juttatnia az államkasszának. Az első három hajóval ez is történt, ám a negyediket már két és fél év késéssel készítette el az azóta csődbe ment asztraháni hajógyár.
A Pannon Start az elmúlt év februárjában azonban nem akarta átvenni a Mahart, mivel a tárgyévre már bevásároltak a hajózási társaságok, s nem lehetett hirtelen eladni. Másrészt miután a társaság által befizetendő 6,1 millió dolláros összeg nyílt kormányhatározatban jelent meg, a rövid határidő miatti eladási kényszerhelyzetre jóval alacsonyabb ajánlatokkal reagált a nemzetközi piac.
A magyar társaság ekkora veszteségre nem volt hajlandó, azért többször kérvényezte a kormányhatározat módosítását. Így várhatóan a közeljövőben meghosszabbítják a fizetési határidőt, a cég pedig - navigare necesse est - fuvarozni fog a hajókkal, amelyek azonnali értékesítése több okból is veszteségeket okozna a nemzeti hajóstársaságnak.
Somlóvári László vezérigazgató szerint az jelenthet megoldást, ha legalább kétéves haladékot kapnának a hajók értékesítésére, mert ennyi idő kell az eddigi költségek kitermeléséhez. A hajózási vállalat 1995 és 2001 decembere között 570 ezer dollárt fordított a hajóüzletre - a kivitelezés ellenőrzésére, hatósági engedélyekre -, s a végöszszeg az idei két átvétel költségeivel megközelítheti az egymillió dollárt.
A 2001 áprilisában kinevezett vezérigazgató ugyanakkor azt is elképzelhetőnek tartja, hogy amennyiben - amint a számítások mutatják - nyereségesen üzemeltethető a két hajó, az ÁPV Rt. megfontolja megtartásukat. Ebben az esetben a Mahart hitelből fizetné ki az államkasszát illető összeget.
A nyolcvanas években volt a legnagyobb tengeri flottája a Mahartnak: a 23 hajó hasznos hordképessége megközelítette a 100 ezer tonnát. A magyar Duna-tengeri hajózás 1934-ben kezdődött a Budapest nevű hajóval, és 2000. október 16-án fejeződött be, amikor az utolsó egység, a Vörösmarty lobogóját levonták az eladás előtt.


