A jövő évben két, egyenként 4600 tonnás, ömlesztett áruk és konténerek szállítására egyaránt alkalmas hajóval átmenetileg újraindul a magyar tengerhajózás. A váratlan ügy előzménye, hogy az 1995 decemberében kötött államközi szerződés alapján az orosz államadósság egy része fejében öt hajó megépítését vállalta az orosz fél. A magyar stratégia az volt, hogy amint a Mahart átvette a hajókat, harminc napon belül el kell adnia, és egy kormányhatározatban rögzített összeget kell juttatnia az államkasszának. Az első három hajóval ez is történt, ám a negyediket már két és fél év késéssel készítette el az azóta csődbe ment asztraháni hajógyár.
A Pannon Start az elmúlt év februárjában azonban nem akarta átvenni a Mahart, mivel a tárgyévre már bevásároltak a hajózási társaságok, s nem lehetett hirtelen eladni. Másrészt miután a társaság által befizetendő 6,1 millió dolláros összeg nyílt kormányhatározatban jelent meg, a rövid határidő miatti eladási kényszerhelyzetre jóval alacsonyabb ajánlatokkal reagált a nemzetközi piac.
A magyar társaság ekkora veszteségre nem volt hajlandó, azért többször kérvényezte a kormányhatározat módosítását. Így várhatóan a közeljövőben meghosszabbítják a fizetési határidőt, a cég pedig - navigare necesse est - fuvarozni fog a hajókkal, amelyek azonnali értékesítése több okból is veszteségeket okozna a nemzeti hajóstársaságnak.
Somlóvári László vezérigazgató szerint az jelenthet megoldást, ha legalább kétéves haladékot kapnának a hajók értékesítésére, mert ennyi idő kell az eddigi költségek kitermeléséhez. A hajózási vállalat 1995 és 2001 decembere között 570 ezer dollárt fordított a hajóüzletre - a kivitelezés ellenőrzésére, hatósági engedélyekre -, s a végöszszeg az idei két átvétel költségeivel megközelítheti az egymillió dollárt.
A 2001 áprilisában kinevezett vezérigazgató ugyanakkor azt is elképzelhetőnek tartja, hogy amennyiben - amint a számítások mutatják - nyereségesen üzemeltethető a két hajó, az ÁPV Rt. megfontolja megtartásukat. Ebben az esetben a Mahart hitelből fizetné ki az államkasszát illető összeget.
A nyolcvanas években volt a legnagyobb tengeri flottája a Mahartnak: a 23 hajó hasznos hordképessége megközelítette a 100 ezer tonnát. A magyar Duna-tengeri hajózás 1934-ben kezdődött a Budapest nevű hajóval, és 2000. október 16-án fejeződött be, amikor az utolsó egység, a Vörösmarty lobogóját levonták az eladás előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.