Még mindig nem tudni biztosan, hogy mikor kaphatja meg a privatizáció előtt álló csepeli szabadkikötő az országos közforgalmi kikötő (okk) státust. Erre azért lenne szüksége, hogy a költségvetési támogatások mellett javulhasson a kikötő esélye uniós pályázatokon elnyerhető támogatások megszerzésére. Az összehasonlíthatatlanul kisebb győr-gönyűi és a bajai kikötő az okk minősítés révén tíz év alatt folyó áron öszszesen 4 milliárd forint költségvetési támogatásban részesült. A szabadkikötő állami támogatásként tavaly és az idén 30-30 millió forintot kap az árvízkárok helyrehozására - mondta Valkár István, a GKM hajózási főosztályának vezetője.
A csepeli szabadkikötő az elmúlt évtizedben azért nem kaphatta meg az okk minősítést, mert a vízi közlekedésről szóló akkori törvény előírásaival szemben a kikötő földterülete az állami tulajdonban lévő Magyar Hajózási Rt.-é (Mahart) volt, nem pedig közvetlenül állami tulajdonban.
Hogy elháruljon az akadály az átminősítés elől, a törvényt 2001 végén módosították, ám a kikötő csupán az országos érdekű logisztikai központ címet kapta meg 2002 elején. A kormánydöntéshez azonban az kell, hogy a közlekedési tárca javaslatot tegyen a minősítés elnyerésére.
A gazdasági tárca javaslata alapján 2002 szeptemberében került az ügy a kormány elé, ám a tulajdonosi jogokat gyakorló privatizációs szervezet nem járult hozzá. Az ÁPV Rt. szerint azért nem, mivel nem látszott világosan, az okk minősítés miként befolyásolja a privatizációt.
Az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatósága az üggyel kapcsolatban lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a vízi közlekedésről szóló törvény 2001-es módosítása óta nincs akadálya, hogy
a minisztérium az FVM-mel együtt elkészítse a csepeli kikötő okk minősítésével kapcsolatos kormány-előterjesztést. Az ÁPV Rt. által megbízott privatizációs tanácsadó elkészítette a szabadkikötő jövőjéről szóló, több alternatívát tartalmazó tanulmányát, amit a társaság igazgatósága az ősz folyamán tárgyal meg.
A Mahart-Szabadkikötő Rt. forgalma az idén a tavalyi első fél év rekordját is meghaladta: a vízoldali rakodás 335 ezer tonnáról 496 ezerre emelkedett, és több mint 50 százalékkal bővült a konténerforgalom is - foglalta össze a társaság vezérigazgatója, Somlóvári László. A Duna vízállása január közepe óta ideális, így a hajóforgalom is egyenletesen bővül. A 104 ezer négyzetméternyi raktárkapacitás kihasználtsága 87 százalékos, a bérbe adott irodáké pedig meghaladja a 90 százalékot.
A szabadkikötő személy- és lakóautók fogadására alkalmas ro-ro kikötőjében a tavalyihoz hasonlóan 6 ezer jármű fordult meg június végéig, s az üzemanyag-forgalom is hasonló az elmúlt év azonos időszakában mérthez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.