Amikor 30 centiméterrel emelkedik meg a hőség miatt a betonelem az autópályán, annak fele sem tréfa. Erre figyelmezteti az autósokat a sajtó Németországban, ahol a szerda a nyár eddigi legmelegebb napjának ígérkezik. Megszívelni a tanácsot másutt sem botorság, hiszen Európa hatalmas területei küszködnek a kánikulával ezekben a napokban. Betonelemekből sok helyen építettek autópályákat Európában, de az extrém hőség az aszfaltra is hatással van.
A népszerű Bild kiemeli, hogy különösen Alsó-Szászországban, az A29-es autópályán alakult ki drámaian veszélyes helyzet Wardenburg és Grossenkneten közti, mintegy 15 kilométeres szakaszon.
Az extrém hőmérséklet miatt a leállósáv betonelemei elmozdultak és felpúposodtak. A deformálódott betonlapok most síugrósánc-szerűen, akár 30 centiméter magasan emelkednek ki. Nem is kérdés, milyen komoly balesetveszélyt jelent ez.
Emiatt az A29-es autópályán közlekedőket arra kérik, hogy fokozott óvatossággal vezessenek.
Ez a szakasz a tőlünk viszonylag távol fekvő északi tartományban aligha tartozik a honfitársaink által leggyakrabban használt utak közé. A lap azonban mindjárt hozzáteszi, hogy nem csak itt hasznos az óvatosság, más német autópályákon is felszökött a megrongálódás veszélye.
Különösen érintettek a régi, többször javított autópálya-szakaszok, elsősorban a dilatációs hézagok és illesztések
– írja honlapján a német autóklub, az ADAC a felpúposodások kockázatáról.
A magyarok által gyakran látogatott Bajorországban már május eleje óta sebességkorlátozások vannak érvényben a veszély miatt,
Az autópályákat alapvetően kétféle anyagból építik Európában, betonelemekből, illetve aszfaltból.
A beton hosszabb (30-50 év) élettartamú, nagyobb teherbírású, hosszú távon kevesebb karbantartást igényel. De zajosabb, drágább, nehezebben és költségesebben karbantartható, és télen gyorsabban jegesedik. A melegre elvileg kevésbé „érzékeny”, nem lágyul meg tőle. Csakhogy a hőségtől a lemezei megnyúlnak, és ha nincsenek jól kialakítva a dilatációs hézagok (a köztük hagyott rések), akkor egymásnak feszülnek, felpúposodnak, hullámosodnak, repedeznek, és ami a nagy baj:
ez hirtelen is történhet, és komoly balesetveszélyt okoz.
A hőség hatásaitól azért az olcsóbb, rövidebb élettartamú, könnyebben javítható aszfalt sem mentes, hiszen lágyul, emiatt nyomvályúk alakulnak ki az úton, és csökken a kerekek tapadása.
A fentiek szerint az út anyagától függ, hol milyen problémákra számíthatunk nagy hőség idején, természetesen a kortól és a karbantartástól is függő mértékben és rizikóval.
A németeknél egy ellenkező előjelű probléma is jelentkezhet ezekben a meleg napokban az autósok számára. Az ADAC-nak a hét utolsó három napjára kiadott előrejelzése szerint nagy eséllyel futhatunk majd torlódásokba. A forgalom a következő okok miatt szökik fel:
Kezdődik a nyári vakáció Bréma, Alsó-Szászország, Hessen, Rajna-vidék-Pfalz, Saar-vidék tartományban és Dél-Hollandiában. Sokan tartanak délre, a tengerek irányába Észak-Európából. Szászországban, Szász-Anhaltban és Türingiában már tart a vakáció.
Az ADAC a nyolc vakációs szövetségi tartomány mellett, az országból is kitekintve a következő rizikós területeket emeli ki:
Akkora a hőség, hogy még az Eiffel-torony csúcsát is lezárják
Egész Európa szenved a perzselő hőségtől. A hőhullám szerte a kontinensen hőségriadókhoz és vészhelyzeti intézkedésekhez vezetett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.