
Aki német útra hajt, vigyázzon: akkora a hőség, hogy megrongálta az autópályákat
Amikor 30 centiméterrel emelkedik meg a hőség miatt a betonelem az autópályán, annak fele sem tréfa. Erre figyelmezteti az autósokat a sajtó Németországban, ahol a szerda a nyár eddigi legmelegebb napjának ígérkezik. Megszívelni a tanácsot másutt sem botorság, hiszen Európa hatalmas területei küszködnek a kánikulával ezekben a napokban. Betonelemekből sok helyen építettek autópályákat Európában, de az extrém hőség az aszfaltra is hatással van.

A népszerű Bild kiemeli, hogy különösen Alsó-Szászországban, az A29-es autópályán alakult ki drámaian veszélyes helyzet Wardenburg és Grossenkneten közti, mintegy 15 kilométeres szakaszon.
Az extrém hőmérséklet miatt a leállósáv betonelemei elmozdultak és felpúposodtak. A deformálódott betonlapok most síugrósánc-szerűen, akár 30 centiméter magasan emelkednek ki. Nem is kérdés, milyen komoly balesetveszélyt jelent ez.
Emiatt az A29-es autópályán közlekedőket arra kérik, hogy fokozott óvatossággal vezessenek.
Ez a szakasz a tőlünk viszonylag távol fekvő északi tartományban aligha tartozik a honfitársaink által leggyakrabban használt utak közé. A lap azonban mindjárt hozzáteszi, hogy nem csak itt hasznos az óvatosság, más német autópályákon is felszökött a megrongálódás veszélye.
Különösen érintettek a régi, többször javított autópálya-szakaszok, elsősorban a dilatációs hézagok és illesztések
– írja honlapján a német autóklub, az ADAC a felpúposodások kockázatáról.
Német autópályák: további kockázatosnak mondott szakaszok, Bajorországban
A magyarok által gyakran látogatott Bajorországban már május eleje óta sebességkorlátozások vannak érvényben a veszély miatt,
- az A3-ason Deggendorf és Hengersberg közt,
- az A92-esen Oberschleisheim és Eching-Ost,
- Freising-Süd, Freising-Ost és Landshut-West
- és Dingolfing-Ost közt,
- az A93-ason Saalhaupt és Elsendorf közt.
A hőség és a betonburkolat, illetve a hőség és az aszfaltburkolat találkozása az autópályákon
Az autópályákat alapvetően kétféle anyagból építik Európában, betonelemekből, illetve aszfaltból.
A beton hosszabb (30-50 év) élettartamú, nagyobb teherbírású, hosszú távon kevesebb karbantartást igényel. De zajosabb, drágább, nehezebben és költségesebben karbantartható, és télen gyorsabban jegesedik. A melegre elvileg kevésbé „érzékeny”, nem lágyul meg tőle. Csakhogy a hőségtől a lemezei megnyúlnak, és ha nincsenek jól kialakítva a dilatációs hézagok (a köztük hagyott rések), akkor egymásnak feszülnek, felpúposodnak, hullámosodnak, repedeznek, és ami a nagy baj:
ez hirtelen is történhet, és komoly balesetveszélyt okoz.
A hőség hatásaitól azért az olcsóbb, rövidebb élettartamú, könnyebben javítható aszfalt sem mentes, hiszen lágyul, emiatt nyomvályúk alakulnak ki az úton, és csökken a kerekek tapadása.
Hol mire számítsunk az autópályákon Európában kánikula idején?
A fentiek szerint az út anyagától függ, hol milyen problémákra számíthatunk nagy hőség idején, természetesen a kortól és a karbantartástól is függő mértékben és rizikóval.
Betonos autópályákkal itt találkozunk gyakran
- Németországban: sok régi autópálya készült betonból, főként a nagy forgalmúak, például az A5 Frankfurt környékén. De az újabb felújításoknál már gyakran aszfaltot használnak.
- Csehországban, Lengyelországban: néhány szakaszon betonburkolat van, főleg a nehézteher-forgalom miatt.
- Belgiumban: hagyományosan sok a betonburkolat, és a belga autópályák a 80-as, 90-es években elég rossz hírűek voltak a környező országokhoz mérve. Azóta Flandriában rengeteget javult a helyzet, Vallóniában azonban még mindig akadnak problémák.
- Hollandiában vannak betonszakaszok, de sok az aszfalt is.
Itt inkább aszfaltosak az autópályák
- Magyarországon szinte minden autópálya aszfaltburkolatú.
- Olaszország,
- Franciaország,
- Spanyolország: ezekben az országokban is nagyrészt aszfalt a burkolat.
- Skandináv országok: az aszfalt dominál, hiszen a beton a hidegben hátrányos – mégis előfordul azért, főleg kikötői és logisztikai területeken.
Kanyar vissza Németországba: egyéb problémákra is számíthatnak az autósok
A németeknél egy ellenkező előjelű probléma is jelentkezhet ezekben a meleg napokban az autósok számára. Az ADAC-nak a hét utolsó három napjára kiadott előrejelzése szerint nagy eséllyel futhatunk majd torlódásokba. A forgalom a következő okok miatt szökik fel:
Kezdődik a nyári vakáció Bréma, Alsó-Szászország, Hessen, Rajna-vidék-Pfalz, Saar-vidék tartományban és Dél-Hollandiában. Sokan tartanak délre, a tengerek irányába Észak-Európából. Szászországban, Szász-Anhaltban és Türingiában már tart a vakáció.
Az ADAC a nyolc vakációs szövetségi tartomány mellett, az országból is kitekintve a következő rizikós területeket emeli ki:
- Zágráb körül igen komoly torlódások lehetnek. (Erre a Világgazdaság is figyelmeztetett: napokra megbénítja Zágrábot a gépfegyverről elnevezett zenész koncertje.)
- Fontos autópályákat lezárnak Észak-Rajna-Vesztfáliában, illetve az Elbtunnel karbantartási munkái miatt péntek este 10 és hétfő reggel 5 óra között lezárják az A7 Hamburg–Stellingen és Hamburg–Heimfeld közti szakaszait.
- Az A13-ason (a Brenner-autópályán) hídrenováció miatt várható torlódás.
Akkora a hőség, hogy még az Eiffel-torony csúcsát is lezárják
Egész Európa szenved a perzselő hőségtől. A hőhullám szerte a kontinensen hőségriadókhoz és vészhelyzeti intézkedésekhez vezetett.






