BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kaszpi tervek orosz ellenszélben

Hátráltathatja a kazah olajexport növelését, hogy Oroszország későbbre halasztott egy olajvezeték-bővítést. A kazah olajnak jelentős szerep juthat az európai ellátás biztonsága és többforrásúvá tétele terén.

Oroszország későbbre halasztott egy másfél milliárd dolláros olajvezeték-fejlesztést, amelyre nagy szüksége lenne az olajexportját a Fekete-tenger felé növelni készülő Kazahsztánnak. A kazah projektet az amerikai ChevronTexaco társaság vezeti.

Az orosz késlekedés miatt a Chevronnak és konzorciális partnereinek új kiviteli lehetőség után kell nézniük a Bloomberg szerint. A csúszás amiatt várható, hogy az orosz illetékesek a napokban nem tudtak dűlőre jutni a Kaszpi-vezeték konzorcium (CPC) legnagyobb tulajdonosaival. A vezeték ugyanakkor fontos Oroszország számára ahhoz, hogy ellenőrizhesse a kazah olajkivitelt - állapítja meg Valerij Nyesztorov, a Trojka Dialog brókercég elemzője. Szerinte folytatni kell a tárgyalásokat, és rövidesen megállapodás is születhet.

A CPC közleménye szerint azért nem tudtak megállapodni, mert nem jutottak egyezségre a felállítandó vállalat majdani irányításáról. Az orosz kormány többségi ellenőrzést szeretne az igazgatóságban.

A legnagyobb kazah olajtermelő társaság, a Tengizchevroil mintegy 4,4 milliárd dollárt kíván befektetni a helyi olajtermelésbe, s általa 2007-re a mostani közel kétszeresére növelni olajtermelését. Az így felmerülő növekvő szállítási igények azonban megkövetelik a vezetéki kapacitások bővítését is. Az olajat a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőbe kell eljuttatni.

Oroszország márciusban közölte, hogy a CPC fel kívánja emelni a szállítási tarifát, hogy az exportőrök több pénzhez jussanak. A CPC az idén 42 százalékkal, napi 640 ezer hordóra szeretné emelni olajkivitelét. A következő két évben, majd a továbbiakban a CPC folytatni kívánja bővítési terve megvalósítását - jelentette ki a vállalkozás általános igazgatója, Ian MacDonald.

A CPC 2013-ban vagy 2014-ben kívánja visszafizetni részvényeseinek a befektetéseiket, vagyis a korábbi tervnél legalább egy évvel később. Ezt tudomásul vették a tulajdonosok, akik között található az ExxonMobil és a Royal Dutch/Shell is, amelyek már mintegy 2,7 milliárd dollárt költöttek a projektre.

A vállalkozásnak a meglévőn felül további tíz kompresszorra, újabb tárolókra és még egy olajátrakó terminálra van szüksége a Fekete-tenger partján ahhoz, hogy 2009 előtt növelhessék szállításaikat. A 2007 első felére tervezett növelés napi kétszázezer hordó, utána pedig kétszázezer hordónként bővülve napi egymillióra nőne 2008-ra.

A projekt 2008 után érné el a teljes, azaz a napi 1,34 millió hordós exportkapacitását, ez évi kétmilliárd dollár tranzitdíjat hozna a vállalkozásnak.

A Tengizchevroil 50 százaléka a Chevroil kezében van, a társaság a kilencmilliárd hordós olajkészletű tengizi olajlelőhely kiaknázására jött létre. E mennyiség az USA több mint egyéves olajfelhasználása.

Kazahsztán a szovjet utódállamok között a második legnagyobb olajtermelő, értelemszerűen Oroszország után. 12 év alatt a mostani háromszorosára, napi 3,2 millió hordóra akarja növelni olajtermelését.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.