Kaszpi tervek orosz ellenszélben
Oroszország későbbre halasztott egy másfél milliárd dolláros olajvezeték-fejlesztést, amelyre nagy szüksége lenne az olajexportját a Fekete-tenger felé növelni készülő Kazahsztánnak. A kazah projektet az amerikai ChevronTexaco társaság vezeti.
Az orosz késlekedés miatt a Chevronnak és konzorciális partnereinek új kiviteli lehetőség után kell nézniük a Bloomberg szerint. A csúszás amiatt várható, hogy az orosz illetékesek a napokban nem tudtak dűlőre jutni a Kaszpi-vezeték konzorcium (CPC) legnagyobb tulajdonosaival. A vezeték ugyanakkor fontos Oroszország számára ahhoz, hogy ellenőrizhesse a kazah olajkivitelt - állapítja meg Valerij Nyesztorov, a Trojka Dialog brókercég elemzője. Szerinte folytatni kell a tárgyalásokat, és rövidesen megállapodás is születhet.
A CPC közleménye szerint azért nem tudtak megállapodni, mert nem jutottak egyezségre a felállítandó vállalat majdani irányításáról. Az orosz kormány többségi ellenőrzést szeretne az igazgatóságban.
A legnagyobb kazah olajtermelő társaság, a Tengizchevroil mintegy 4,4 milliárd dollárt kíván befektetni a helyi olajtermelésbe, s általa 2007-re a mostani közel kétszeresére növelni olajtermelését. Az így felmerülő növekvő szállítási igények azonban megkövetelik a vezetéki kapacitások bővítését is. Az olajat a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőbe kell eljuttatni.
Oroszország márciusban közölte, hogy a CPC fel kívánja emelni a szállítási tarifát, hogy az exportőrök több pénzhez jussanak. A CPC az idén 42 százalékkal, napi 640 ezer hordóra szeretné emelni olajkivitelét. A következő két évben, majd a továbbiakban a CPC folytatni kívánja bővítési terve megvalósítását - jelentette ki a vállalkozás általános igazgatója, Ian MacDonald.
A CPC 2013-ban vagy 2014-ben kívánja visszafizetni részvényeseinek a befektetéseiket, vagyis a korábbi tervnél legalább egy évvel később. Ezt tudomásul vették a tulajdonosok, akik között található az ExxonMobil és a Royal Dutch/Shell is, amelyek már mintegy 2,7 milliárd dollárt költöttek a projektre.
A vállalkozásnak a meglévőn felül további tíz kompresszorra, újabb tárolókra és még egy olajátrakó terminálra van szüksége a Fekete-tenger partján ahhoz, hogy 2009 előtt növelhessék szállításaikat. A 2007 első felére tervezett növelés napi kétszázezer hordó, utána pedig kétszázezer hordónként bővülve napi egymillióra nőne 2008-ra.
A projekt 2008 után érné el a teljes, azaz a napi 1,34 millió hordós exportkapacitását, ez évi kétmilliárd dollár tranzitdíjat hozna a vállalkozásnak.
A Tengizchevroil 50 százaléka a Chevroil kezében van, a társaság a kilencmilliárd hordós olajkészletű tengizi olajlelőhely kiaknázására jött létre. E mennyiség az USA több mint egyéves olajfelhasználása.
Kazahsztán a szovjet utódállamok között a második legnagyobb olajtermelő, értelemszerűen Oroszország után. 12 év alatt a mostani háromszorosára, napi 3,2 millió hordóra akarja növelni olajtermelését.


