Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának elmondása szerint káosz uralkodott a cégnél, amelyhez tavaly nyár elején érkezett meg az új menedzsment. A vezetés az őszre dolgozta ki a csoport átalakítására vonatkozó tervet, a fő cél az utazási igények összehangolása és a hatékonyság javítása volt. A terv egyik fő elemeként leválasztják a pályavasút üzemeltetését a MÁV Zrt.-ről. A tevékenységet átvevő Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt. (NVP) bejegyzése már tart. A cég áprilisban kezdi meg tevékenységét. Szintén áprilistól a MÁV személyszállító leányvállalatához kerül a vontató (MÁV-Trakció) valamint a gépészeti és karbantartó (MÁV-Gépészet) leánycég tevékenysége. A MÁV-nál illetve a MÁV-Startnál maradó, nem vasútüzemi tevékenységek (például a bérszámfejtés) is külön szolgáltató leánycégbe kerülnek. Ekkortól már csak a holdingközponti feladatok és a MÁV-társaságok adósságai lesznek a MÁV Zrt.-nél. Mindez a párhuzamosságok felszámolását ígéri, és jelentős megtakarítást hoz, illetve máris hozott. Már most a harmadával kevesebb vezető és felsővezető van a MÁV-nál, mint tavaly, így két vezérigazgatói és öt vezérigazgató-helyettesi poszt is megszűnt.
változások éve 2013 abból a szempontból is a MÁV-nál, hogy nagyobb hangsúlyt kapnak a nemzetközi együttműködések. Bár a Malév megszűnése miatt parkolópályára került a repülőtéri gyorsvasút egy kínai partnerrel való létrehozása, de sok lehetőséget kínál a transzszibériai áruszállítási útvonalon való aktivizálódás ugyanúgy, mint az orosz-magyar áruszállítási kooperáció.
Ez utóbbi érdekében a MÁV az osztrák hátterű Rail Cargo Hungáriával fogna össze. „Jogilag nincs akadálya, de terítéken sincs, hogy önálló áruszállító leányvállalatot hozzunk létre a magyar-orosz kapcsolatok kihasználása. Nem adottak a személyi feltételek sem, és teherkocsiparkunk sincs” – válaszolt a Világgazdaságnak Dávid Ilona. Mint mondta, a MÁV célja nem az áruszállítási piacra való belépés, hanem a pályahasználati (és egyéb szolgáltatási) díjbevételek növelése, tehát érdekelt minden vasúti fuvarcég megbízásainak növekedésében. Nincs szó a széles nyomtávú vasút magyarországi meghosszabbításáról sem, egyelőre a Záhonyig elvezető, érintett infrastruktúra sincs kihasználva. Így a magyar-orosz vasúti együttműködés éppen a záhonyi térségi feladatokat érinti.
A vasúti pályák idő- és pénzigényes javítása, cseréje céljából hároméves, gördülő tervet dolgozott ki a menedzsment. A beruházások az uniós szállítási folyosókon lévő pályákra összpontosítanak.
Halad a MÁV ingatlanportfóliójának a rendbe tétele is. A sportcélú létesítmények többsége átkerült a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz, onnan pedig új tulajdonosokhoz. Ám a folyamatnak még közel sincsen vége: ezután kell dönteni mintegy kétezer olyan MÁV-ingatlan sorsáról, amely nem kapcsolódik a vasútüzemhez.
Az idén tavasszal elkészül a MÁV-Gépészetnél két IC+ vasúti személykocsi prototípusa. „Előbb látnunk kell és ki kell próbálnunk a járműveket, és megtudni, hogy gazdaságosabban beszerezhetők-e és üzemeltethetők-e mint a más forrásból valók. Amennyiben igen, akkor vizsgálhatjuk meg, hogy érdemes-e beindítani a gyártásukat” – mondta lapunknak a személyszállító leányvállalat vezérigazgatója.
Ungvári Csaba elmondta, hogy a társaság az utas központúság jegyében eddig is számos fejlesztést vezetett be, illetve vezet be hamarosan. Ilyen az otthoni vonatjegynyomtatás, a vonatjegyek mobilegyenlegről való megvásárlása, kedvezménye felkínálása, pályaudvari szolgáltatások bővítése.
A MÁV-Start szolgáltatásainak a javítására nagy szükség is van, hiszen közeleg a vasúti személyszállítás liberalizációja. „Nem engedhetjük, hogy kicsússzanak a kezünkből a leghatékonyabban működtethető vonalaink. Már dolgozunk rajta, hogy ne így legyen” – jelentette ki Dávid Ilona.
Beérőben az intézkedések
Előzetes adatok alapján a MÁV üzletágainak együttes (nem konszolidált) bevétele 351 milliárd forint volt a 2011-es, 373 milliárd forint után. A csökkenés mögött főként a pályavasúti szolgáltatások kisebb bevétele állt, ismertette Bádonfainé Szikszay Erzsébet, a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettese. Ugyanakkor az állam tavaly már lényegében megtérítette az általa megrendelt pályavasúti közszolgáltatások költségeit, vagyis a 2011-es 21 milliárd forintot követően most 67 milliárdot fizetett. Így már nulla körüli lehetett a tevékenység előzőleg még mínusz 29 milliárd forinton állt üzleti eredménye. Tavaly a MÁV Zrt. 205 milliárd forintról 156 milliárdra csökkentette az adósságait, a törlesztésen belül 19 milliárd forint önerőből származott. Az elmúlt évben úgy zsugorodott kissé a csoport létszáma, hogy közben visszavett korábban kiszervezett tevékenységeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.