A pesszimista becslés szerint is 854 milliárd forintra nő a magyarországi online kereskedelem forgalma 2021-ig, a reális, illetve az optimista verzió szerint pedig 939 vagy 1110 milliárd is lehet ez a mutató – mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szakmai fórumán Pomázi Gyula, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) iparstratégiáért és gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkára. Az NGM becslése az eNET kimutatásán alapul, amely szerint már 2016-ban 427 milliárd forintra rúgott a szektor éves árbevétele. A helyettes államtitkár az eseményen hangsúlyozta: napjainkban a digitalizáció egyre nagyobb teret hódít a fogyasztási cikkek piacán. A kormány ezzel összefüggésben fogadta el tavaly júniusban a Digitális kereskedelemfejlesztési stratégiát, amelynek célja az érintett vállalkozások innovatív megoldásainak előmozdítása.
Az OKSZ felkérésére a GfK átfogó jelentést készített a hazai kiskereskedelem előtt álló digitalizációs folyamatról. Ebből kiderült, hogy Magyarországon az internetezésre fordított idő ma már meghaladja a kétszáz percet. Míg korábban az asztal mellett ülve böngésztek a legtöbben, mára negyvenegy percre nőtt (a 2011-ben mért három percről) az okostelefonon végzett aktív böngészés időtartama. Ráadásul a lakosság 87 százaléka már vásárolt online – ez az arány 2012–13-ban még csak 72 százalék volt –, de még mindig csak 31 százalék rendel havi szinten webáruházakból. A képet tovább árnyalja az online csatorna eltérő súlya a különböző piacokon: a napi fogyasztási cikkeknél alig 1-2 százalék körül mozog, igaz, az e téren különösen fejlett Nagy-Britanniában sem haladja meg a 7 százalékot.
A műszaki cikkeknél viszont az e-kereskedelem részesedése a 2017. január–júniusi statisztika szerint már 19,4 százalékra kúszott.
A tanulmány szerint a digitalizáció terjedése ellenére hosszú távon jól megfér egymás mellett a hagyományos bolti és az online értékesítés. A siker kulcsa épp a két csatorna összehangolására épülő, úgynevezett omnichannel shopping koncepció. A GfK egyik konklúziója, hogy a fiatal generációknak immár nem alternatíva az offline és az online üzletek közötti választás, a jövőbeni vásárlási élmény az ő fejükben egyértelműen többcsatornás.
Az OKSZ szerint azonban az ingerküszöb egyre magasabb. Napjainkban mind nagyobb hatást gyakorol a kiskereskedelemre a fogyasztói és ellátási lánc oldalán egyaránt a big data technológiai környezet, a mobilvásárlási alkalmazások, a hordozható és viselhető eszközök, valamint a dolgok internete, vagyis az egymással kommunikálni képes eszközök hálózata. A közeljövőben elterjedhetnek a pénztáros nélküli üzletek, teret nyerhet a kiterjesztett és virtuális valóság, az arcfelismerés. Utóbbi már ma is az egyik legdinamikusabban fejlődő, egyelőre főleg biztonsági területen alkalmazott technológia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.