Cégvilág

Menő holmik lesznek a feleslegből

A Looptworks vállalat használt textileket vásárol sportkluboktól és gigavállalatoktól, amelyeket újrahasznosít, majd új termékként ad el. A cég az NBA-csapatok után most európai futballklubokkal próbál kollaborálni.

Zseniális ötlete támadt a fenntarthatóság jegyében az Adidas korábbi ügyvezető igazgatójának, Scott Hamlinnak. Sportkluboktól vásárol feleslegessé vált mezeket, melegítőket, amelyeket újrahasznosít, majd más termék formájában a klubok visszavásárolják tőle. Hamlint először az NBA-ben szereplő Portland Trail Blazers kereste meg, hogy a Green Games szellemében szeretnének kezdeni valamit a klubtól eligazolt játékosok nem használt mezeivel. A Green Games az NBA környezetvédelmi kezdeményezésének azt a részét foglalja magában, amely tudatosságot teremt a környezetvédelemhez. A Looptworks cég színeiben Scott Hamlin

a neki eladott portlandi mezekből később sálakat és neszesszereket készíttetett, majd eladta őket a Trail Blazersnek, amely az újjávarázsolt termékeket a csapat webshopjában és merchandise boltjában árulja.

A Looptworks gyártási módszereit látván más NBA-klubok is leszerződtek a vállalattal, a ligában ugyanis van egy olyan szigorú szabály, amely szerint nem szabad kereskedelmi forgalomba hozni olyan játékos nevéhez fűződő terméket, aki már eligazolt egy adott csapattól. Ennek következtében az NBA klubjainál évente több tízezer felesleges textilmez és műanyag ajándéktárgy válik szemétté.

Fotó: Looptworks

A sportruházati iparág veteránjának számító Hamlin elsőként gondolt rá, hogy a hatalmas mennyiségű hulladékkal kezdeni kell valamit – becslései szerint

az évente legyártott termékek 15-30 százaléka végzi szezon végén az égetőben –,

így jött az ötlet, hogy megállítja ezt a folyamatot, és a felvásárolt textilfeleslegből táskákat, kiegészítőket és ruházatot gyárt.

Nemcsak a sportágazat talált rá a Loopt­worksre, hanem például a légitársaságok is, amelyeknek a felújításkor lecserélt bőr üléshuzataiból később pénztárca vagy bőrönd készül – Hamlin egyik legnagyobb partnere ebben a Southwest Airlines. A Looptworks egyébként gigavállalatokat is a partnerei között tudhat:

legnagyobb ügyfelei közé tartozik a Nike, a Timberland, a Google és a Subway is.

Hamlin azt tervezi, hogy tevékenységét kiterjeszti más sportágakra és országokra is, és kiemelkedő európai brandekkel is megkezdte már a tárgyalásokat. Célpontjai között szerepel többek közt a Barcelona, a Manchester United és a Real Madrid.

A Looptworks alapítója kiemelte, hogy a divat gyors változása miatt – és az ehhez szorosan kapcsolódó szupersebességgel növekvő fogyasztási rátával – több tízezer tonna használt ruhát termelünk évente, s ha csak korlátozott mennyiséggel is, de ezt a féktelen pazarlást próbálja az ő vállalata enyhíteni.

fenntarthatóság újrahasznosítás Looptworks NBA
Kapcsolódó cikkek