Közélet

30 km/h-ra korlátozná lakott területen a sebességet az Unió biztosa

Violeta Bulc Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

"Az tagállamainak meg kell vizsgálniuk annak a lehetőségnek a bevezetését, hogy a városi területeken 30 km/h-ban korlátozzák a sebességet "– mondta Violeta Bulc közlekedésért felelős biztos a Die Welt-nek adott interjújában. A biztos szerint ezzel az intézkedéssel hatásosan csökkenteni lehetne a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek számát. „Minden nap hetven ember veszíti életét az európai utakon, naponta ötszáz gyermek érintett” - hangsúlyozta a biztosasszony.

Violeta Bulc szerint az uniós tagállamok közlekedésért felelős miniszterei előtt fel is veti majd a témát a ma kezdődő globális közlekedésbiztonsági konferencián Máltán. Ugyanakkor kiemelte, hogy ez a döntés tagállami hatáskörbe tartozik, Brüsszelnek ebben a kérdésben nincs döntési joga. Ám nem tartotta kizártnak, hogy a gyártókat és forgalmazókat köteleznék olyan technológia beépítésére az újonnan értékesített gépjárművekbe, amely megakadályozná, hogy a gépjármű átléphesse a kötelező sebességhatárt.

Nálunk kevesebb a halálos áldozatok száma

2016-ban a közúti halálos áldozatok száma több mint 7 százalékkal csökkent az előző évhez képest, míg 2010-hez képest csaknem 20 százalékos a csökkenés. Amennyiben kizárólag az óév utolsó havának adatait vesszük alapul, azt láthatjuk, hogy a télies időjárás rányomta a bélyegét a balesetek alakulására. A hideg időszak és a csúszós utak általános jellemzője, hogy általában több baleset történik az utakon, de azok kevésbé súlyosak, mint az év szárazabb és melegebb hónapjaiban. Ez egyébként magától értetődő, hiszen csúszós utakon az átlagos haladási sebesség összességében alacsony, és a megcsúszásra, az útviszonyoknak nem megfelelő sebesség alkalmazására visszavezethető balesetek többségénél az ütközési, vagy elütési sebesség is többnyire alacsony.

A 2016. decemberi adatok tökéletesen türközik ezt a helyzetet, hiszen 3,9 százalékkal több személysérüléses közúti baleset történt, mint az előző év utolsó havában (1 322 baleset az 1 272 balesettel), de ez a balesetszám növekedés kizárólag a könnyű sérüléssel járó balesetek 9,9 százalékos növekedésére vezethető vissza. A halálos balesetek ugyanis azonos időszakban 14,3 százalékkal, a súlyos kimenetelű balesetek pedig 6,7 százalékkal csökkentek.

közlekedésbiztonság uniós szabályozás kötelező sebesség közúti közlekedés
Kapcsolódó cikkek