Ha jól tudom, kilenc hónapra szól az elnökségi megbízatás, amit vállalt. Miért?
Hasznos gyakorlatnak tartom, hogy a Magyar Bankszövetség teljes elnöksége háromévente egyszerre újul meg. Ha nem így lenne, az átfedések miatt megnehezülne a hatékony munka. A következő teljes tisztújításra 2020 tavaszán kerül sor, ezért vállaltam korábbi alelnökként, hogy az új helyzetben elnökként továbbviszem a munkát. Igyekszem a folyamatban lévő egyeztetéseket lezárni, a fejlesztéseket megvalósítani.
Alelnökként számos tárgyaló delegációt vezetett, változik-e ez most az új pozícióban? Az elődje, Patai Mihály inkább a stratégiai tárgyalásokon, döntésekben vett részt.
Jól fel tudtuk osztani a különböző témaköröket, kiváló volt
a kooperáció Patai úrral, akinek elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy a hét szűk esztendőt maga mögött hagyta a bankrendszer, és ma már felívelő pályán van. Patai Mihály munkájának egyik kiemelkedő momentuma a forintosítás megszervezésében való aktív részvétel volt, ő tárgyalt közvetlenül a Magyar Nemzeti Bankkal és a Pénzügyminisztériummal. Emellett az ő érdemének tudhatjuk be a bankrendszer egységességét, azt, hogy a pénzintézeti szektor működését ma mindenki által betartott szakmai konszenzusok jellemzik. A következő hónapokban Jelasity Radován alelnökkel visszük majd tovább ugyanilyen aktívan a tárgyalási feladatokat, Kovács Levente főtitkár bevonásával, folyamatos együttműködésben az elnökségünkkel.
A legfontosabb az együttműködés a kormányzattal és a jegybankkal. E téren szükséges bármin is változtatni?
Az elmúlt időszakban hatékony és konstruktív szakmai párbeszéd alakult ki a kormány, az MNB és a bankszövetség között. Láttatni tudjuk azokat a tényeket és érveket, amelyeket egy-egy szabályozás előkészítésekor vagy épp a gyakorlati tapasztalatok alapján a későbbi korrekció érdekében fontosnak tartunk. Az érveinkre, javaslatainkra van is fogadókészség. A jogalkotónak, a szabályozónak is az az érdeke, hogy időben kiderüljenek és orvosolva legyenek a működést nehezítő problémák. Szimbolikus jelentőségűnek tartom, hogy számos fontos kérdésben – például a fix hitelre váltásban vagy épp az adategyeztetésben – közös közleményekkel, sajtótájékoztatókkal kommunikált a bankszövetség a jegybankkal és a pénzügyi tárcával. Ugyanakkor nekünk, bankároknak tisztában kell lennünk azzal, hogy mi csak a gazdasági horizontot tudjuk belátni, a politikusok sokszor más dimenziókban gondolkodnak, ezért a prioritások nem mindig egyeznek.
A konszenzusra jó példa lehet az azonnali fizetés rendszerének elhalasztása?
Azt gondolom, igen. Az elmúlt hónapok arról szóltak, hogy az MNB mind a bankszövetséggel, mind pedig az egyes tagbankokkal önállóan is feltérképezte a helyzetet, és felelős döntést hozott a tesztelési időszak meghosszabbításával, a bevezetés határidejének kitolásával. A határidő nyolc hónapos elhalasztásával is ez lesz az egyik leggyorsabban megvalósuló instant payment megoldás a világon – arról nem is beszélve, hogy a tízmilliós értékhatár messze magasabb a más országokbeli megoldásoknál. Magyarország abból a szempontból is kuriózum, hogy a rendszer minden piaci szereplő számára kötelezően alkalmazandó lesz. Viszont a határidő-módosítás leglényegesebb szempontja a biztonság volt. Szemben a pénzügyek környékén feltűnő néhány, mostanában sokat emlegetett szereplővel, a magyar pénzügyi szektor csak alaposan ellenőrzött, éles körülmények között futtatott próbaüzemek egyértelműen pozitív eredményei alapján vezeti majd be az azonnali fizetés rendszerét. A biztonságban nem ismerünk tréfát, ebben nemzetközi szinten is élenjárók leszünk.
A politikai döntésekhez való alkalmazkodásra a CSOK és a babaváró hitel a példa? Sokak szerint a tízmilliós, fedezet nélküli kölcsönnel szintet lépünk.
Közismert alapvetés, hogy az erős gazdasághoz erős bankszektorra van szükség. Hasonlóan fontos alapvetés, hogy az erős gazdasághoz és a fejlődő társadalomhoz a kormányzat által célként kitűzött demográfiai fordulat is szükséges. A családvédelmi akcióterv olyan időszakban született, amikor a gazdaság fejlődése lehetővé tette, hogy a kormányzat kiemelt támogatást nyújtson a családoknak. Ami pedig a babaváró kölcsön összegét illeti, látható, hogy az elmúlt években a fedezet nélküli fogyasztási hitelek, a személyi kölcsönök átlagos összege gyorsan emelkedett, ma már nem ritka az 5-7 milliós összeg sem. A tízmillió ehhez képest is magas, ám nem szabad elfelejteni, hogy a kormányzat banki hitelbírálathoz kötötte a babaváró folyósítását, így csökkentve a saját kockázatát is, hiszen a visszafizetés elmaradása esetén a költségvetésnek kell jótállnia.
A bankokat az elmúlt hetekben bírálat érte az azonosítás elhúzódása miatt, most pedig a fixesítési ajánlatok kiküldésével kapcsolatban hallani arról, hogy sokan komolyabb megoldást vártak a kamatemelkedés hatásainak kivédésére. Ezekről mit gondol?
Az adategyeztetés kapcsán látni kell: sok ügyfél ma fiókba járás nélkül, pusztán a bankkártyáját, az internetbankot használva meg tudja oldani pénzügyei jelentős részének kezelését. Őket roppant nehéz aktivizálni, közreműködésük pedig elengedhetetlen az adategyeztetésben. Az aktív lakossági ügyfelek azonosítása lényegében megtörtént, a fennmaradó, azonosítás nélküli számlák jó része alvó lakossági számla. A vállalati ügyfelek figyelmét pedig továbbra is több csatornán hívjuk fel a törvényi kötelezettségükre. Ami a fixesítést illeti, az ajánlatot a bankoknak az MNB által meghatározott menetrend szerint és az általa előírt tartalommal kell kiküldeniük. A cél az, hogy az ügyfelek ismerjék meg a saját lehetőségeiket, és kellő információ birtokában döntsenek a fix kamatra váltásról vagy a meglévő konstrukció megtartásáról.
A digitalizáció előretörésével a bankrendszernek új trónkövetelőkkel kell megküzdenie. Mennyire felkészült erre a banki társadalom?
Rendkívül nehéz helyzetben vagyunk, mert az egyik oldalról valóban itt vannak a trónkövetelők, a másik oldalról pedig a szabályozói környezet újabb és újabb előírások teljesítésére kötelez. Az elmúlt években volt olyan időszak, amikor szektorszinten a fejlesztési kapacitások 70 százalékát a jogszabályoknak való megfelelés kötötte le. A fentiek miatt tartjuk fontosnak azt, amit a közelmúltban a Nemzetközi Fizetések Bankja, a BIS megfogalmazott: ha egészségesen akarjuk fejleszteni a pénzügyi rendszert, akkor minden szereplőre – a bankokra és a fintech cégekre is – egyformán érvényesnek kell lennie a same activity, same regulation elvnek, vagyis ugyanaz a tevékenység, ugyanaz a szabályozás. Ez az EU célkitűzése is a PSD2 újraírt pénzforgalmi rendjével és szabályaival. Hosszú évek után a Facebook saját kriptovalutája, a libra ötlete az, ami felnyitotta a politikai döntéshozók szemét. Trump elnök például a Twitteren jelezte: ha a Facebook bank szeretne lenni, akkor váltsa ki a pénzintézeti engedélyt, hogy rá is ugyanazok a szabályozók, felügyeleti szabályok legyenek érvényesek. A bankszektor támogatja a pénzügyi innovációt, de ha a banki oldalt az ügyfelek (pénzének) védelme érdekében szigorú szabályok kötik, ezeknek érvényeseknek kell lenniük minden olyan szereplőre, aki ügyfélpénzt kezel. A biztonság a bankszektorban mindig meghatározó érték volt, és marad is, ezért az elektronikus csatornákon nyújtott szolgáltatásokkor sokszor szigorúbb garanciális feltételeknek kell megfelelni, mint a személyes ügyintézés esetén.
Mit tartanak a legnagyobb akadálynak?
Az új versenytársakhoz képest rendkívül nagy terheket fizet a hazai bankszektor. Miközben a magyar bankok évek óta nyögik a bankadót, addig világszerte az a hír, hogy a big tech vállalatok nemhogy a különadókat nem fizetik, de mivel a szolgáltatásuk nem köthető fizikai helyhez, a hagyományos adófizetést is optimalizálják. Nálunk a kormányzat még fenntartja a tranzakciós illetéket, holott most már több számítás is mutatja, hogy az ebből származó bevételeknél több lenne az állami haszon, ha a fizetések mind nagyobb része kerülne elektronikus útra. A példánál maradva, kérdéses, hogy a Facebookot lehetne-e kötelezni arra, hogy a librában történő magyar utalások után befizesse a tranzakciós illetéket a kincstárba.
A bankszövetség mit tehet a digitális térben?
Gőzerővel zajlanak a digitalizációs fejlesztések a bankokban, de a pénzintézeti lehetőségeket meghatározza, hogy a digitalizációban társadalmi szinten vagyunk lemaradásban. A bankszövetség épp ezért egy huszonkét pontból álló javaslatcsomagon dolgozik, amelyet hamarosan a döntéshozók elé terjesztünk. Jó dolog például, hogy már mobiltelefonnal tudunk fizetni, ám a jelzálog-hitelezésben még akadály a papíralapúság: az adásvételi szerződések csak írásban köthetők meg. Bár már van mód e-közjegyzői hitelesítésre, ma még a nemzetiszínű cérnával átkötött paksaméta a hiteles, és a földhivatali nyilvántartás is lényegében papíralapú. Azzal is tisztában vagyunk, hogy a jogszabályok egy része nem Budapesten, hanem Brüsszelben születik, ezért a bankszektorban is erősítjük a régiós érdekvédelmet – évente több találkozót szervezünk a kibővített V4-ek bankszövetségeivel, és közös álláspontokat, javaslatokat fogalmazunk meg.
Első nekifutásra mindössze
9
hónapos megbízatást vállalt az új elnök
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.