A Snowflake új részvényei 112 százalékos, robbanásszerű emelkedéssel debütáltak szerdán a New York-i tőzsdén, folytatódott tehát a kaliforniai szoftverfejlesztő társaság villámgyors felértékelődése. A befektetők az elsődleges nyilvános részvénykibocsátáson (IPO) a felhőalapú adattár-szolgáltatásokra specializálódott technológiai cég 28 millió részvényét jegyezték le papíronként 120 dolláros kibocsátási áron, azonban a múlt héten még csupán 75–85 dolláros árról szólt a fáma, amelyet ezen a héten először csak a 100–110 dolláros sávba emeltek. Ehhez képest 245 dolláron kötötték meg az első ügyleteket, a CNN szerint később egészen 300 dollárig nőtt az árfolyam, és 254 dolláron búcsúztak a részvények az első kereskedési naptól.
Mindez azt jelenti, hogy a részvényei valamivel több mint 10 százalékának értékesítésével 3,4 milliárd dollárnyi friss tőkét gyűjtő vállalat tőzsdei kapitalizációja egy nap alatt 33 milliárd dollárról 70 milliárd dollárra ugrott, holott a februári zárt körű tőkeemelés még csupán 12,4 milliárd dollárra árazta. Röpke fél év alatt tehát a részvényesi érték a hétszeresére nőtt.
A zajos siker persze nem feltétlenül öregbíti a szervezők hírnevét, hiszen, úgy tűnik, merészebb árazással akár hétmilliárd dollárt is bevonhattak volna. Az viszont vitathatatlan, hogy a tőzsdetörténelemben eddig ez volt a legnagyobb összegű részvénykibocsátás, amit egy szoftverfejlesztő hajtott végre, és a cég egy csapásra vált a Wall Street legújabb óriásává. A befektetők étvágyát a híradások szerint javarészt a Snowflake vevőinek gyorsan növekvő tábora keltette fel. Ügyfelei főként a blue chip társaságok közül kerülnek ki, amelyek a tőzsdeújonc szoftverei segítségével a felhőkben tárolt adatokat tudják elemezni és meg is osztani.
A cég január 31-én lezárt üzleti évében a bevételei az előző évhez mérten 178 százalékkal, 265 millió dollárra nőttek, az utolsó négy lezárt negyedévben azonban már 400 millió dollár fölé emelkedett a forgalma. A 70 milliárd dolláros cégérték viszont még így is 175-ször haladja meg a négy negyedéves bevételt, ami a The Street című üzleti hírportál szerint néhány elemzőt már alaposan megdöbbentett. Nem beszélve arról, hogy a gyors növekedés igen sokba került a Snowflake-nek, hiszen az utolsó lezárt üzleti évben mintegy 350 millió dolláros veszteséget halmozott fel.
A kétkedők hangja persze nem hallatszott messzire, amikor a Warren Buffett vezette Berkshire Hathaway és a Salesforce is 250-250 millió dollárért vett részvényeket a kibocsátáson, és az „omahai orákulum” cége 320 millió dollárért még a Snowflake korábbi vezérigazgatójának a papírjait is átvette. A Salesforce befektetése egyébként nemcsak a profitról, hanem a partnerségről is szól, hiszen mindkét startup az Amazonnal, a Microsofttal és a Google-lal áll versenyben.
Pörgős hét a Wall Streeten
A Snowflake mellett még egy tucat cég lép ezen a héten a tőzsdére Amerikában: a többi között a Unity videójátékokat fejlesztő cég, a szoftverfejlesztést forradalmasító izraeli – de Kaliforniában működő – Jfrog, és a szintén adattárplatformot működtető Sumo Logic. Az utóbbi kibocsátásáról szóló legfrissebb hírek szerint a Sumo Logic is folytatta a tech cégek diadalmenetét, a vártnál magasabb, 22 dolláros áron kelt el a befektetőknek felkínált 14,8 millió részvény, és 326 millió dollár tőkét gyűjtött a startup. A cég értéke 2,2 milliárd dollárra nőtt. Előzetesen a 17–21 dolláros sávba várták a papírokat.
Egy nap alatt duplázódott
70
milliárd dollárra
a cég kapitalizációja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.