A város más részein nincs ennyi lakóház, és nincs ennyi úszómű és kikötő sem, mint a XIII. kerületi szakaszon, ahol a Duna-parton kikötő turistahajók számának csökkentéséért és funkciójuk korlátozásáért lobbizik a helyi önkormányzat – írta meg a Turizmus.com.

Fotó: Sóki Tamás

A probléma nem új keletű, és az elmúlt években megszaporodtak a hajók és a turistákat szállító autóbuszok lég- és zajszennyezésére, az autóbuszok által okozott forgalomterhelésre, valamint a hajókról távozó vendégek szemetelésére vonatkozó lakossági panaszok.

Alapvető gond, hogy a Duna XIII. kerületi szakasza hajóforgalom szempontjából a legterheltebb Budapesten, miközben a Margit híd és az Árpád híd közötti városrész a Duna-parti városrészek közül a legsűrűbben lakott, Újlipótvárosban 40 ezer lakos él

– nyilatkozta a portálnak Csiga Gergely, a kerület alpolgármestere. 

Évente meghosszabbítható engedély lehet a megoldás

Közlekedés szempontjából ez a helyszín ideális a hajós városnézések számára, ezt az önkormányzat is métlányolja, de úgy vélik, ennek az érdeknek nem kell felülírnia a kerületi lakosok életére – amit az utóbbi időben egyre jobban terhel a dunai hajózás és a hajós turizmus – vonatkozó elvárásokat. A kerületi álláspont egyértelmű: a kikötők elhelyezése vegye figyelembe a lakóházak közelségét, egy kikötőben legfeljebb két vízi jármű köthessen ki, nem megfelelő levegőminőség mérése esetén a vízijármű-forgalom korlátozható legyen. A közterület-használati hozzájárulást legfeljebb egyéves időtartamra javasolják kiadni a hajótársaságoknak, és kizárólag panaszmentes üzemeltetés esetén lehessen meghosszabbítani.

A helyben lakók életét két gazdasági társaság korlátlan italfogyasztást magában foglaló sétahajós programjai keserítik meg, ezek rendkívül népszerűek, esténként óránként indulnak. Az ittas utasok a leszállást követően a közterületeken hangoskodnak, nyilvános WC-nek használják a Szent István parkot és a kutyafuttatót.
Augusztus elején már életbe is lépett lépett a  XIII. Kerület Építési Szabályzatáról (KÉSZ) szóló önkormányzati rendelet módosítása, aminek lényege, hogy álló rendezvényhajók és szállodahajók kikötését egyáltalán nem támogatják,

a Margit híd és Árpád híd közötti 25 kikötő helyett legfeljebb 15 működhet majd. 

A BKV-hajókkal és a hagyományos városnézési szolgáltatást nyújtó kishajókkal nincsen problémájuk, más funkciókat viszont szeretnének korlátok közé szorítani – írja a turisztikai szakportál az érintetteket megszólaltatva.

A KÉSZ módosításának elfogadása csak az első lépés, a szabályozás rendkívül bonyolult, több hatóság és hivatal egyetértésére van szükség.

Változást leghamarabb a jövő év elejétől remélhetnek, ekkorra újítja meg ugyanis egyes üzemeltetők engedélyét a fővárosi önkormányzat, 

más vállalkozásoké még több évig hatályos.

A bulihajók üzemeltetőit a kerületi jegyző felszólítja a panaszok kezelésére

– jelezte Csiga Gergely alpolgármester a Turizmus.com-nak.

A klasszikus sétahajózással foglalkozó hajótársaságok szerint a változások őket is kedvezőtlenül érintik, működésük ellehetetlenülhet. A Magyar Hajósok Országos Szövetségének képviselője erre panaszkodott, miközben több pontban cáfolta a hajótársaságokat ért vádakat. Szerintük a kerület a két, „bulihajókat" üzemeltető társaság vendégei által okozott károk és panaszok miatt kollektíven bünteti a sétahajózással foglalkozó vállalkozásokat.