Az Európai Bizottság által nyilvánosságra hozott országjelentések közül a csatlakozó államok gazdaságpolitikáját és gazdasági felkészültségét érintő bírálatok központi eleme az államháztartási egyensúly alakulása volt. A jelentések szinte egységesen állapították meg, hogy kedvezőtlen folyamat a hiány növekedése, ami egyes gazdaságokban már kritikus és hosszabb távon nehezen kezelhető szintet ért el, és mindenképpen visszaveti a gazdaságok nominális konvergenciáját és képességét a maastrichti feltételek teljesülésére.
A Baltikumban az államháztartási egyenlegek kedvezően alakulnak, ezzel szemben a közép-európai gazdaságok növekvő fiskális problémákkal kénytelenek szembenézni. Az öt közép-európai gazdaság államháztartási hiányának átlaga a 2000-ben megfigyelt GDP-arányos 2,7 százalékról 2001-re 3,7 százalékra növekedett, és az előrejelzések szerint 2002-ben elérheti a GDP 5,6 százalékát. Az államháztartási deficit különösen Lengyel-, Csehországban és Magyarországon ölt aggasztó méreteket: az idén 5,5, 8,0 illetve 6,5 százalékos hiány várható ezekben a gazdaságokban - hívják fel a figyelmet az ICEG kutatói.
A deficitnövekedésben szerepet játszik a világgazdasági konjunktúra kedvezőtlen hatása, de - a bevételek elmaradásán keresztül - a sikeres dezinfláció is hozzájárul. Emellett az államháztartási egyenlegek romlása mögött a költségvetési kiadások erőteljes növekedése áll, ami az alkalmazott anticiklikus fiskális politikák hatásának a következménye.
A kialakuló monetáris-fiskális politikai mix kedvezőtlen makrogazdasági hatásokkal jár, például negatívan hat a gazdasági növekedésre - állítják a szakértők. Ráadásul a magas államháztartási hiányt felhalmozó gazdaságokban csúszhat az egységes valuta bevezetése. Ez viszont kedvezőtlen várakozásokat alakíthat ki a piaci szereplőkben: nagyobb árfolyam-volatilitást, a kamatprémium növekedését eredményezheti, gátolva a növekedés és a nominális konvergencia más ele-meinek (kamatlábak és infláció) teljesülését.
Az EU-csatlakozásból a költségvetésre nehezedő rövid távú teher, hogy a megnyíló EU-s forrásokhoz saját nemzeti, ezen belül döntően állami forrásokat kell helyezni. Ha ez nem jár az állami kiadások racionalizálásával, akkor ez a kiadások és a hiány növekedésében is testet ölthet. (MI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.