Kormányzati oldalról a legfontosabb érv, hogy a kamatstop nagyságrendileg 300 ezer háztartást véd, a referenciakamatok megugrása a hitel átárazódása nyomán esetükben okozna magasabb törlesztőrészletet, ami lakossági hitelek ezreinek bedőléséhez vezetne. Banki oldalról a nemtörlesztések költségeivel kevéssé foglalkoznak az intézkedés értékelése során, néhány hitel bedőlése a mindennapos banki működés része. Viszont gazdaság- és társadalompolitikai szempontból a hitelbedőlés sokkal súlyosabb kockázat, amely kapcsán a megelőzés a leghatékonyabb eszköz.
A kamatstop ellenzői számos érvet hoznak fel, bár ezek kapcsán a részleteket nem mindig fejtik ki, így ezeket pontról pontra átvéve, némiképp árnyalnám most a képet. A kamatstop zéróösszegű játék, vagyis amekkora összeget hagy az intézkedés a családoknál, annyit vesz el a bankoktól. Számítások szerint így idén például 50 milliárd forintos „veszteséget” okoz a bankszektornak. Az idézőjel nem véletlen, ez nem veszteség, csupán bevételkiesés, ennyivel kevesebb bevétele van a bankoknak a hitelek után fizetett kamatokból. Veszteség akkor adódik, ha egy vállalatnak a beszerzési ár alatt kell értékesítenie. Viszont ez a helyzet nem áll fenn a bankszektorban. Vegyük alapul a 10 ezermilliárd forintot közelítő lakossági látra szóló és folyószámla-, illetve lekötött betétek aktuális kamatszintjét (2025. áprilisban 0,11, illetve 1,49 százalék), az érdemben alacsonyabb, mint bármely hiteltípus esetében a kamatszint vagy akár a 2021. októberi referencia-kamatszint, amelyre a bankok a kamatfelárat számítják. Vagyis a kamatstop miatti alacsonyabb kamatok mellett is érdemi kamatjövedelemre tesznek szert a bankok a forrásaikkal összevetve.
A hazai bankszektor tavalyi éves nem konszolidált 1632 milliárd forintos profitja is azt mutatja, hogy a szektor köszöni, jól van, nem kell aggódni miatta, nem ez az 50 milliárd forint hiányzik a könyvekből. Emiatt is álságos minden olyan megszólalás, hogy a kamatstop miatt nem hiteleznek a bankok. Forrásuk van, csak a lakossági látra szóló és a folyószámlabetétek értéke egy év alatt 1600 milliárd forinttal nőtt a javuló jövedelmi helyzet, a bérek dinamikus emelkedése nyomán. A hitelezés korlátja sokkal inkább az, hogy rendelkezésre áll kockázatmentes, likvid, magas kamatot fizető eszköz (jegybanki irányadó eszköz), miközben vállalati oldalon a kilátásokkal kapcsolatos bizonytalanság az egyik legfontosabb visszatartó erő.
A kamatstop elleni másik érv, hogy magában hordozza a morális kockázatot. Azáltal, hogy a kormány megmenti a veszélybe került adósokat, egyben felelőtlen magatartásra is ösztönöz, miközben más háztartásokat, amelyek például felelősen fix kamatozás mellett vettek fel hitelt, hátrány ér (ismételten csak relatív értelemben). A kamatok emelkedése nem a háztartások tevékenységének az eredménye, így egyrészről érthető, hogy a következményeknek sem náluk kellene elsődlegesen landolniuk. Másrészről viszont tudatában kellett lenniük – a bankok feladata és érdeke is a megfelelő tájékoztatás –, hogy a változó kamatozás kockázatot hordoz magában, a törlesztőrészlet emelkedhet vagy csökkenhet is a gazdasági helyzet függvényében.
A „ki a felelős” kérdés helyett lehet, hogy inkább azt kellene feltenni, hogy miért alakulhatott ki egyáltalán ez a helyzet. A változó kamatozású hitelek koncepciója nehezen illeszkedik más, a hitelezéssel kapcsolatos alapelvekhez, mint a pénzügyi tudatosság vagy a biztonság. A hitelfelvétel eleve kockázatos tevékenység, a hitelfelvevő nem tudhatja, hogy a törlesztési időszakban hogyan alakul a jövedelmi helyzete, milyen váratlan események következnek be. A változó kamatozás miatt ez a kockázat hatványozottan megjelenik, mert nemcsak a bevételekkel, hanem a törlesztőrészleteken keresztül a kiadásokkal kapcsolatban is bizonytalanságot jelent. Ember legyen a talpán, aki így ténylegesen tudatos pénzügyi döntést tud hozni. Habár a hitelfelvételkor úgy tűnhet, hogy a hitelfelvevő jár jobban az alacsonyabb kamatszinttel, a változó kamatozású hitel alapvetően a bankok érdeke. A változó kamatozás emelkedő kamatkörnyezetben ugyanis növeli a banki bevételeket, miközben a háztartások számára kockázatot jelent. A háztartások érdemben nem is nyernek a konstrukcióval, hiszen alacsonyabb kamatkörnyezetben a hitelkiváltás is rendelkezésre állhat, amely tartósan alacsonyabb hiteltörlesztést eredményezne – így pedig az eredetileg felhozott érv a változó kamatozás mellett nem állja meg a helyét.
A kérdés tényleg az lehet, hogy mi a létjogosultsága a változó kamatozású lakossági hiteleknek, ha a cél elsődlegesen a tudatos pénzügyi döntések előmozdítása.
Egy másik visszatérő kritika, hogy a kamatstop miatt romlik a monetáris transzmisszió működése, így pedig a jegybank hatékonysága az infláció elleni küzdelemben. Először is fontos hangsúlyozni, hogy a monetáris transzmisszió nem nebáncsvirág, alapesetben is gazdasági tényezők sokasága befolyásolja, hogy a jegybanki politika milyen csatornákon keresztül hat a gazdaságra. A kamatstop értelemszerűen a kamatcsatornát korlátozza, ugyanakkor a hazai monetáris politika szempontjából nem ez a legfontosabb csatorna, hanem az árfolyamcsatorna, amelyen keresztül például az alapkamat-emelés nagyobb és közvetlenebb hatást tud gyakorolni az inflációs folyamatokra.
A monetáris transzmisszió kapcsán fontos egy további szempont is. Ha megnézzük a legutóbbi négy gazdasági ciklust (pénzügyi válság 2007–12, konjunktúra 2013–19, koronavírus-járvány 2020–21, energiaválság 2022–), akkor ezekből mindösszesen egy, a koronavírus-járvány volt olyan, amikor a monetáris politika irányultsága megfelelt a tankönyvinek, vagyis válság során volt laza. A többi esetben vagy válság idején volt szigorú a jegybank, vagy konjunktúra közepén laza. Mindhárom esetben a nemzetközi környezet tette szükségessé, illetve lehetővé az eltérést a tankönyvi gyakorlattól.
Csak az elmúlt évek inflációs sokkját nézve, nem azért volt szükség a szigorú kamatkörnyezetre, mert a belső kereslet túlzottá vált volna, az inflációt jelentős részben külső tényezők okozták, miközben a pénzpiaci stabilitás is megkövetelte a szigorúbb kamatkondíciókat.
Válság idején pedig eléggé kontraproduktív hatása lehet a kamatok emelésének és ezáltal a háztartási vásárlóerő további rombolásának. A pénzügyi válság idején is megtapasztaltuk, hogy mennyire el tudja húzni a kilábalást a prociklikus monetáris politika hatása. Nem a kamatstop rombolja a monetáris transzmissziót, sokkal inkább a külső környezet kényszeríti rá a jegybankot olyan monetáris politikára, amely a háztartások helyzetének rontásán keresztül visz el az inflációs célhoz.
A kamatstop intézménye kétségkívül rendkívüli eszköz, amely alapjaiban befolyásolja egy piaci szegmens működését, ugyanakkor rendkívüli időket élünk immár több mint öt éve, szóval lehet, itt lenne a legfőbb ideje a szótárainkat is frissíteni. A kamatstop alkalmas volt arra, hogy megelőzze a lakossági hitelek nagyszámú bedőlését és ezáltal a vásárlóerő még nagyobb visszaesését egy kritikus időszakban. Azonban az általa okozott, vélt vagy valós problémák forrása elsődlegesen nem a kamatstopra vezethető vissza, más piaci tökéletlenségek is érdemi szerepet játszanak benne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.