A nagyprojektek közül jelenleg 11 beruházás előkészítése van abban a fázisban, hogy a támogatási kérelem uniós benyújtásához szükséges dokumentáció (tervek, tanulmányok, költség-haszon elemzés stb.) hamarosan véglegesíthető – nyilatkozott lapunknak Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos. Megítélése szerint ezek 2007 második felében – az operatív programok brüsszeli és az akciótervek hazai kormányzati jóváhagyása után – benyújthatók Brüsszelnek. Közülük nyolc szennyvíz- és hulladékgazdálkodási beruházás, három pedig a közösségi közlekedés fejlesztését célozza különböző városokban. További tíz projekt előreláthatólag jövőre jut el ugyanebbe a fázisba, míg a többi esetben egyelőre az előkészítési munkák tendereljárásai zajlanak.
Az 1067/2005. (VI. 30.) kormányhatározat értelmében jelenleg 34 nagyprojekt előkészítő munkálatai zajlanak Magyarországon, s ezek támogatására 16 milliárd forintot különített el a kormány a költségvetésben. Az összesen mintegy 1600 milliárd forint értékű 34 nagyprojekt közül 21 környezetvédelmi, vízgazdálkodási és területfejlesztési jellegű, 12 pedig közlekedési beruházás, és idetartozik a Pécs – Európa kulturális fővárosa program nagyberuházásainak előkészítése is.
A nagyprojekteket – indikatív jelleggel – az operatív programok decemberben a kormány által is jóváhagyott változata tartalmazza. Az operatív programokat december végén az Európai Unió hivatalosan is befogadta. Ezzel az ezután felmerülő további előkészítési költségek uniós elszámolhatóságának a lehetősége is megnyílt. Jelenleg tart a forrásváltás jogi, pénzügyi, adminisztratív részletkérdéseinek elemzése, tisztázása.
Lapunk értesülése szerint már előrehaladott állapotban van a debreceni, miskolci és szegedi városi közlekedési nagyprojektek előkészítése. Miskolcon – az észak-magyarországi várostól kapott információk szerint – jól haladnak a városi villamosvasút fejlesztésének előmunkálatai, bár az uniós szabályozások változása miatt csúszhat a megvalósítás megkezdése. Debrecenben már elkészültek a tervek a villamospálya és tartozékai kivitelezéséhez, s beszerezték a szükséges hatósági engedélyeket is, így még áprilisban véglegesíteni tudják a támogatási kérelmet. Szegeden sikeres EU-pályázat esetén 2008-ban kezdődhet a kivitelezés, és 2010-ben szeretnék befejezni a beruházást.
Őszre tervezzük a Pécs – Európa kulturális fővárosa nagyprojekt támogatási kérelmének benyújtását Brüsszelben; az előkészületi munkálatokra 1 milliárd forintot biztosított a kormány – közölte Csák Ferenc kormányzati koordinátor. Bár még nem eldöntött a 2010-ig megvalósuló fejlesztések hivatalos státusa, szerinte fontos lenne nagyprojektnek minősíteni a programot, amely teljesen új dimenzióba kerülne, ha Pécs modellként szolgálhatna az EU hasonló programjaihoz – tette hozzá Merza Péter, a Pécs Fejlesztési Kft. vezetője.
Több tekintetben is eltérnek a korábbiaktól a 2007–13-as időszak kohéziós szabályai – figyelmeztettek a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szakértői. Ilyen eltérés, hogy a kohéziós alapot egy rendszerben kell kezelni a kohéziós politika egészével, ennek következtében nincsenek a rendszertől független, „elkülönített” kohéziósalap-programok vagy -projektek, és nincs külön irányító hatóság sem. Maguk a nagyprojektek sem kizárólag kohéziós alapból finanszírozhatók. Amennyiben egy európai regionális fejlesztési alapból támogatott terv értékhatára meghaladja az 50 millió – környezetvédelmi területen a 25 millió – eurót, az is nagyprojektnek minősül. A „nagyprojekt” és a „kohéziós projekt” tehát nem azonos tartalmú kifejezés, bár tény, hogy az értékhatár miatt tipikusan a kohéziós alapból finanszírozott beruházások jönnek szóba nagyprojektként.
Ami a már megvalósuló nagyprojektek tapasztalatait illeti, az I. Nemzeti fejlesztési tervhez tartozik a Zalaegerszegen és környékén készülő csatornahálózat és szennyvíztisztító telep. Nálunk már csak a kivitelezőkön múlik a siker – értékelte a munkálatok előrehaladását Rigó Csaba, a 42 települést tömörítő önkormányzati társulás elnöke. A teljes beruházási érték 12,3 milliárd forint, ebből 75 százalékot az EU és 15 százalékot a magyar állam finanszíroz. Nagyprojekti tapasztalataikról szólva az alapos előkészítést emelte ki elsőként az elnök. Ugyancsak fontosnak minősítette a finanszírozás végiggondolását: a 10 százalékos saját részhez Zalaegerszeg önkormányzata 600 millió forintot kapott az EU önerőalapjából; az érintett településeknek így 5,2 százalékos önrészről kell gondoskodniuk.
(a 1067/2005. [VI. 30.] kormányhatározat alapján)
1. Dél-Alföld régió: az ivóvízminőség javítása
2. Észak-Alföld régió: az ivóvízminőség javítása
3. Nyíregyháza város és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása
4. Békéscsaba város és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása
5. Székesfehérvár és térsége szennyvízcsatornázása
6. Makó és térsége szennyvízcsatornázása
7. Nagykanizsa és környéke: csatornázás és szennyvíztisztítás
8. Tápió menti térség: szennyvízelvezetés és -tisztítás
9. A Balaton-törvény alá eső dél-balatoni települések szennyvízkezelése
10. A Szamos–Kraszna közi árvízszintcsökkentő tározó
11. Nagykunsági árvízszintcsökkentő tározó
12. Hanyi–tiszasülyi árvízszintcsökkentő tározó
13. Tiszai hullámtérprojekt: árvízvédelem, hajózhatóság, rekreációs fejlesztés
14. Duna-projekt: árvízvédelem, mellékágak rehabilitációja, kerékpárút
15. Kis-Balaton: vízvédelmi rendszer (2. ütem)
16. A Ráckevei-Duna-ág vízgazdálkodásának és vízminőségének javítása
17. A Duna–Tisza közi Homokhátság fenntartható fejlesztése
18. Mecsek–Dráva térség: hulladékgazdálkodás
19. Győr–Mosonmagyaróvár–Sopron: hulladékgazdálkodás
20. Közép-Duna-vidék: hulladékgazdálkodás
21. A dél-budai agglomeráció csatornázása és szennyvíztisztítása
22. A Budapest–Székesfehérvár–Boba vasútvonal rekonstrukciója
23. A Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonal rekonstrukciója
24. A budapesti elővárosi vasútvonal rekonstrukciója
25. Az M3-as gyorsforgalmi út Nyíregyháza–Vásárosnamény szakaszának építése
26. 4. számú főút: a Monor–Pilis elkerülő szakasz építése
27. A 8. számú főút burkolatának erősítése (Ajka–országhatár)
28. A Győr–Gönyű országos közforgalmú kikötő építése
29. A miskolci városi villamosvasút fejlesztése
30. A debreceni városi villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal)
31. Szeged: az elektromos tömegközlekedés fejlesztése
32. Budapest: az 1-es, 3-as villamos meghosszabbítása (1. ütem)
33. Észak-dél irányú regionális gyorsvasút: Békásmegyer–Szentendre szakasz
34. Pécs – Európa kulturális fővárosa program
(a 1067/2005. [VI. 30.] kormányhatározat alapján)
1. Dél-Alföld régió: az ivóvízminőség javítása
2. Észak-Alföld régió: az ivóvízminőség javítása
3. Nyíregyháza város és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása
4. Békéscsaba város és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása
5. Székesfehérvár és térsége szennyvízcsatornázása
6. Makó és térsége szennyvízcsatornázása
7. Nagykanizsa és környéke: csatornázás és szennyvíztisztítás
8. Tápió menti térség: szennyvízelvezetés és -tisztítás
9. A Balaton-törvény alá eső dél-balatoni települések szennyvízkezelése
10. A Szamos–Kraszna közi árvízszintcsökkentő tározó
11. Nagykunsági árvízszintcsökkentő tározó
12. Hanyi–tiszasülyi árvízszintcsökkentő tározó
13. Tiszai hullámtérprojekt: árvízvédelem, hajózhatóság, rekreációs fejlesztés
14. Duna-projekt: árvízvédelem, mellékágak rehabilitációja, kerékpárút
15. Kis-Balaton: vízvédelmi rendszer (2. ütem)
16. A Ráckevei-Duna-ág vízgazdálkodásának és vízminőségének javítása
17. A Duna–Tisza közi Homokhátság fenntartható fejlesztése
18. Mecsek–Dráva térség: hulladékgazdálkodás
19. Győr–Mosonmagyaróvár–Sopron: hulladékgazdálkodás
20. Közép-Duna-vidék: hulladékgazdálkodás
21. A dél-budai agglomeráció csatornázása és szennyvíztisztítása
22. A Budapest–Székesfehérvár–Boba vasútvonal rekonstrukciója
23. A Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonal rekonstrukciója
24. A budapesti elővárosi vasútvonal rekonstrukciója
25. Az M3-as gyorsforgalmi út Nyíregyháza–Vásárosnamény szakaszának építése
26. 4. számú főút: a Monor–Pilis elkerülő szakasz építése
27. A 8. számú főút burkolatának erősítése (Ajka–országhatár)
28. A Győr–Gönyű országos közforgalmú kikötő építése
29. A miskolci városi villamosvasút fejlesztése
30. A debreceni városi villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal)
31. Szeged: az elektromos tömegközlekedés fejlesztése
32. Budapest: az 1-es, 3-as villamos meghosszabbítása (1. ütem)
33. Észak-dél irányú regionális gyorsvasút: Békásmegyer–Szentendre szakasz
34. Pécs – Európa kulturális fővárosa program -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.