BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megnövelte az utastérbe vihető ingyenes kézipoggyász-méretét a Ryanair – mutatjuk, mi változott!

A Ryanair bejelentette, hogy megnöveli az ingyenesen felvihető kézipoggyász méretét, ezzel megkönnyítve az utasok csomagolását. Az új szabály szerint a fedélzetre felvihető táska 40-szer 30-szor 20 cm lehet, ami már elég egy városi utazáshoz vagy egy rövid hétvégéhez. A lépés egy nagyobb európai egységesítés része, és a jövőben még több légitársaság követheti a Ryanair példáját.

A Ryanair bejelentette, hogy megnöveli az ingyenesen felvihető kézipoggyász méretét európai járatain. A kontinens legnagyobb diszkont-légitársasága eddig egy legfeljebb 40x25x20 centiméteres táskát engedett a fedélzetre térítésmentesen, amelyet az utasnak az előtte lévő ülés alá kellett helyeznie. A következő hetekben azonban fokozatosan átállnak az új, 40-szer 30-szor 20 centiméteres (24 literes) méretre, ahogy a reptereken lévő poggyászmérő sablonokat átalakítják.

Ryanair kézipoggyász méret, ingyenes kézipoggyász
Végre egy jó hír a fapadosoktól: nagy változást jelentett be a Ryanair – megkönnyítik az utasok dolgát / Fotó: Hans Lucas via AFP

Mi változott?

  • Ingyenes kézipoggyász mostantól 40×30×20 cm (24 l), korábban 40×25×20 cm (20 l)
  • A reptéri mérő sablonok is frissülnek a következő hetekben.

Miért történt?

  • Az A4E (Airlines for Europe) új, egységesített kézipoggyász-irányelveket támogat
  • Az Európai Parlament támogatása is közeledik – javasolt plusz 7 kg-os kézipoggyász egységesség, de még nincs hatályban

Mi a helyzet a versenytársakkal?

Wizz Air: ugyanazt a méretet (40×30×20 cm) használja.

easyJet: nagyobb böröndöket, táskákat (45×36×20 cm) enged jelenleg.

A döntés mögött nem csak a Ryanair áll: a European Airlines for Europe (A4E) légitársasági szövetség – amely többek között a Ryanairt, a Lufthansát, az Air France-ot és a British Airwayst is képviseli – új irányelveket vezet be az ülés alatti kézipoggyászok méretére vonatkozóan. A szervezet, amely az európai légi forgalom 70 százalékát fedi le, az egységesítés céljával lépett fel, hogy az utasok könnyebben eligazodjanak a különböző cégek szabályai között.

Mostantól minden utas – a városi kiruccanók és a családok egyaránt – ugyanazt az egyértelmű szabályt élvezheti a hálózatunkon

idézte a The Telegraph Ourania Georgoutsakout, az A4E ügyvezető igazgatóját. A változás lehetővé teszi, hogy az utasok például plusz egy-két pólót vagy egy könnyű kabátot is becsomagoljanak az eddigi szűkös térbe.

A háttérben egy európai uniós szintű egységesítési kezdeményezés is zajlik. Az Európai Parlament közlekedési bizottsága múlt hónapban megszavazta, hogy az utasok költségmentesen vihessenek fel egy 40-szer 30-szor 15 centiméteres táskát és egy legfeljebb 7 kilogrammos kézipoggyászt a fedélzetre. A szabályzat azonban még nem lépett életbe, ehhez az EU-tagállamok legalább 55 százalékának jóváhagyása szükséges. A Ryanair és az A4E lépése tehát elébe megy a hivatalos szabályozásnak, de nem tér el tőle lényegesen – inkább alkalmazkodni próbál az elvárásokhoz.

A versenytársak már igazodtak:

  • az EasyJet már eddig is megengedőbb volt: náluk az ingyenes kézipoggyász 45-ször 36-szor 20 centiméter lehet, és egyelőre nem terveznek változtatást.
  • a Wizz Air a Ryanairhez hasonló méretet (40-szer 30-szor 20 centiméter) alkalmaz – vagyis az új Ryanair-szabályozás most hozzájuk igazodik.

Ezáltal a három nagy fapados szereplő között már közel azonos feltételek vonatkoznak az alaptarifás utasokra – bár az egyéb szolgáltatások díjazása továbbra is jócskán eltérhet.

A Ryanairt már meg is büntették a kézipoggyász-szabályai miatt

Érdekesség, hogy a Ryanair nemrég 124 font bírságot kapott egy spanyol bíróságtól a kézipoggyász-szabályok alkalmazása miatt. Egy utas 2019 és 2024 között öt alkalommal fizetett extra díjat egy olyan bőröndért, amely meghaladta ugyan a hivatalos mérethatárt, de méretre mégis elfért volna a fedélzeten. A légitársaság szerint a díj jogos volt, azonban a bíró úgy ítélte meg, hogy a bőrönd nem sértette az utazás biztonságát vagy működését, ezért 

a Ryanairt visszatérítésre és a kamatok megfizetésére kötelezték.

A Ryanair mostani változtatása több szempontból is logikus lépés: egyfelől könnyebbé teszi az utasok dolgát, másfelől a jövőbeli uniós szabályozásokhoz való igazodás jele is lehet. A légitársaság így nemcsak a versenytársakhoz, hanem a jogalkotókhoz is próbál közelebb kerülni – még akkor is, ha a múltban gyakran épp a szigorú poggyászdíjazással váltott ki kritikát.

A fapados légi közlekedés újabb lépést tett a szabályok egységesítése és átláthatósága felé – igaz, továbbra is érdemes figyelmesen átolvasni az apró betűs részeket, mert az „ingyenes” poggyásznak sokszor megvan az ára.

A Ryanair brutális számokkal indította a turisztikai szezont

Jobbkor nem is jöhetne a Ryanairnek ez a szabálymódosítás, ugyanis júniusban közel 20 millió utast szállítottak, miközben járatkihasználtságuk stabilan magas maradt. Az ír fapados 19,9 millió jegyet adott el a múlt hónapban indított járataira, ami 3 százalékkal több az egy évvel korábbinál, miközben átlagosan mindössze az ülések 5 százaléka maradt kihasználatlan. A járatkihasználtság egy éve is 95 százalékos volt.

A társaságnak azzal együtt sikerült tovább bővítenie forgalmát az üdülési szezon elején, hogy a hónap során több mint 800 járatát volt kénytelen törölni az izraeli–iráni konfliktus miatt. A dublini központú vállalat júniusban összesen 109 ezer járatot indított, a közel-keleti háború miatti kiesések így az összes járat kevesebb mint egy százalékát érintették.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.