BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az amerikai adóreform és deficit

A z amerikai képviselőház republikánusainak vezetői több mint egy éve keményen dolgoznak a személyi és társasági adó reformján, amely igencsak különbözni fog az utolsó nagy, 1986-ban elfogadott adórendszer-átalakítástól. Az utóbbi középpontjában az szja állt, amelynek felső, 50 százalékos kulcsát 28 százalékra vitték le, illetve az alacsonyabb jövedelműek esetében is csökkentették az adókulcsokat.

Az 1986 óta eltelt 30 évben a magas jövedelműekre vonatkozó adókulcs jelentősen megnőtt, 28-ról 39,6 százalékra. A képviselőház republikánusai most a felső kulcsot 30 százalékra vagy annál alacsonyabb szintre vinnék le, illetve hasonló mértékű csökkentést valósítanának meg az alacsonyabb kulcsok esetében is. Az új törvény megszüntetné a vagyonadót, miközben adót vetne ki az adófizető halála előtt felhalmozott tőkenyereségre. Az így keletkező bevételkiesés egy részének ellentételezésére az új jogszabály megszüntetheti az adólevonást az állami és helyi adók esetében, illetve megadóztatná a fizetésen kívüli juttatások egy részét.

Az 1986-os adóreformhoz képest nagy különbség az, hogy a jelenlegi javaslat kezelné a társasági nyereség adózásának kérdését. A társasági adó 35 százalékos, ami a legmagasabb szintnek számít az OECD tagállamai között. Az új adóreform a rátát 25 százalékra vagy annál alacsonyabb szintre csökkentené.

Az új adószabályozás várhatóan élénkíti a hazai céges beruházásokat azzal, hogy megváltoztatja a vállalatok külföldi leánycégei profitjának adóztatását. A jelenlegi jogszabály szerint a leányvállalatok annak az államnak fizetnek nyereségadót, ahol a profitjuk keletkezett. Ezután az adózás utáni nyereséget bárhol a világban az USA-n kívül befektethetik. Ha azonban az adott cég ezeket a forrásokat az USA-ba hozza befektetni, vagy osztalékot fizet a részvényeseinek, akkor a teljes társasági adót meg kell fizetnie a külföldön már lerótt adó figyelembevétele mellett.

A források repatriálásának ily módon történő büntetése azt okozza, hogy a cégek az adózás utáni nyereséget külföldön hagyják. A külföldi leánycégek profitjának ezen adózási módszere egyedinek tekinthető, ugyanis minden más fejlett ország a területi elvű metódust alkalmazza, amelyben a külföldi leányvállalatok profitját alacsony különadó mellett lehet repatriálni, vagy nem kell utána adót fizetni. Azzal, hogy az USA e rendszer felé mozdulna el, a republikánus javaslat élénkítené a külföldön keletkezett források egy részének repatriálását.

Mit jelentenek ezek a tervek a költségvetési hiány szempontjából? Az szja- és társaságiadó-kulcsok csökkentésének közvetlen hatása az adóbevételek csökkenése és a költségvetési hiány emelkedése lesz. Ezt azonban ellensúlyozza majd az szja-levonások és -mentességek limitálása. Emellett az alacsonyabb szja-kulcs növeli majd az adóköteles jövedelmeket. A területi elvű adórendszerre való áttérés pedig növeli az adóköteles profitot, ahogy a cégek repatriálják a külföldi forrásaik egy részét.

Habár a nettó adóváltozások rövid távon növelhetik a deficitet, az alacsonyabb adókulcsok ösztönző hatása és a növekvő tőkehalmozás gyorsabb gazdasági növekedést, illetve magasabb reáljövedelmeket eredményez majd. Ez pedig az adóköteles jövedelmek növekedését és alacsonyabb hosszabb távú deficitet fog okozni.

Fontos jogalkotási oka van annak, hogy a tervezett költségvetés miért lesz szufficites a jövőben. A republikánusok ugyanis nagyon kis többséggel rendelkeznek a szenátusban, ahol a szabályok a legtöbb esetben háromötödös többséget követelnek meg a törvények elfogadásához. Emiatt a demokraták blokkolhatják a republikánusok adótervét. Egy kivételes esetben azonban lehetőség van arra, hogy az adókra és az állami kiadásokra vonatkozó javaslatokat egyszerű többséggel fogadják el. Erre akkor van mód, ha a tervezett büdzsé 10 év elteltével többletet mutat. Ha ennek megfelelően tervezik meg az adókra és az állami kiadásokra vonatkozó szabályokat, akkor a republikánusok elérhetik a szükséges hosszú távú büdzsétöbbletet.

Ebből adódóan optimista vagyok abban a tekintetben, hogy a tőkefelhalmozás és a növekedés erősítését szolgáló adóreformot vezetnek majd be, illetve a deficit bármilyen növekedése csak átmeneti lesz.

Copyright: Project Syndicate, 2017

www.project-syndicate.org

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.