Abban a korban élünk, amikor az olyan technológiák, mint a mesterséges intelligencia, big data, blockchain, gépi tanulás, egyre inkább a mindennapjaink részévé válnak. Az információ – képek, bejegyzések, emlékek a Facebookon, Instagramon – megosztása divattá, szokássá vált, és nem csak a fiatalabb korosztály körében. Ezekkel egyidejűleg jelentősen több támadás éri online személyiségünket. Megosztjuk, de féltjük is az adatainkat. Az online marketingcégek már hosszú ideje használják a célzott hirdetéseket, amelyek a felhasználók szokásai, érdeklődése alapján kínálnak releváns tartalmat, de a hagyományosan lassabban adaptálódó iparágakba is kezdenek beszivárogni a technológiai vívmányok.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy a biztosítás és a technológiai fejlődés kapcsán jelentkező lehetőségekhez miként áll a fogyasztói réteg, így egy rövid felméréssel vizsgáltuk véleményüket a témáról. A kitöltők jellemzően a 17–36 éves korosztályból kerültek ki, a férfi-nő arány 41 és 59 százalékban oszlott meg. A kitöltők többségében nem rendelkeztek biztosítással, és ha mégis, az jellemzően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) volt. A többség jellemzően megfelelőnek vagy enyhén drágának érezte azt az árat, amit a biztosításáért fizet. Általánosan zavarta volna a kitöltőket, ha adatokat kellett volna megosztaniuk a biztosítókkal, de ha ezért személyre szabott termékeket, kedvezőbb árú biztosításokat kapnának, akkor már megfelelő csere gyanánt élnék meg.
Érdekes kérdéskör volt az is, hogy a kitöltők mennyire vannak tisztában a biztosítók által bevezethető technológiákkal. Az okostelefont és alkalmazásait, az IoT-t és a fitneszórát a kitöltők többsége ismeri, illetve használja, a blockchainről viszont általánosan kevesebb információval rendelkeznek a fogyasztók. A kgfb szempontjából legfontosabb technológiával, az úgynevezett telematikával viszont a kitöltők alig 9 százaléka találkozott eddig.
A mai biztosítási szabályozás eléggé szigorú a piacra lépést illetően. Mind tőkekövetelményben, mind szakértelemben magasak a felügyelet elvárásai a szektorba belépni szándékozókkal szemben. Nyugat-Európában jellemzően a biztosítók által működtetett startupinkubátorokban fejlesztik az insurtech alkalmazásait. Ilyenek az Allianz-X, az AXA-féle Kamet, a Munich Re által alapított MundiLab, vagy a több cég által közösen finanszírozott Startupbootcamp.
Magyarországon is megjelent már olyan biztosítói kezdeményezés, amely lehetővé teszi az alkalmazáson keresztüli kárbejelentést, az sms-ben vásárolt biztosítást, illetve a teljes online ügyintézést. Ugyancsak nyilvánosságot kapott a Kriph.io startup, amely okos cascót igyekszik a piacra hozni.
A felmérés alapján látszik, hogy az igény és hajlandóság megvan a fogyasztókban a technológia bevezetésére a biztosítási iparban, ám a piac még alaposan le van maradva a nyugat-európai trendekhez képest. Az is következik a rendelkezésünkre bocsátott információból, hogy jellemzően él a bizalmatlanság a felhasználókban a biztosítókkal és általánosan az adatalapú iparágakkal szemben. Ezért a piacra lépés feltétele, hogy a leendő vásárlók több információt kapjanak a technológiákról, megismerjék és megbízhatóbbnak ítéljék a termékeket, ne visszaélést lássanak bennük.
Kimutatható, hogy a fogyasztók elsősorban a személyre szabott terméket és az árcsökkenés lehetőségét preferálják a biztosítások modernizálásában, így mindenképp érdemes a fejlesztéseket is ebbe az irányba elvinni. A technológiai fejlődés megállíthatatlan, és ha jól használjuk, megkönnyíti az életünket.
A fogyasztók ezt szeretnék érezni a biztosításaik tekintetében is. Én úgy látom, hogy ma minden adva van hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.