Világgazdaság

Megugrott a külföldi rendelések száma

A hagyományos üzletekből az online csatorna felé tolódott a forgalom a járvány idején az Extreme Digitalnál, miközben látványosan megugrotta bankkártyás fizetések aránya is.

Míg a járvány előtt a forgalom 60 százalékát a hagyományos üzletekben bonyolította le az Extreme Digital, addig a legszigorúbb korlátozások idején már az online csatorna tette ki az értékesítés 69 százalékát – közölte a Világgazdasággal Várkonyi Balázs, a cég alapító-ügyvezetője. Hozzátette, hogy egy héttel a lazítások megkezdése után az inga máris a másik irányba lendül: újra nő a fizikai értékesítés aránya. A járvány hozadéka továbbá, hogy a készpénzkímélő fizetés vált uralkodóvá. Igaz, az enyhítés erre a mutatóra is hatással van, az online vásárlóknak már csak a 45 százaléka fizet bankkártyával. A cégvezető kiemelte, hogy a megrendelések száma jóval meghaladta az eredeti terveiket, nem várt terhelés alá került a logisztika és az értékesítés, ezért újabb műszakokat kellett beállítani. A karácsonyi időszakhoz hasonló intenzitású munka folyt náluk, csak most felkészülési idő nélkül.

A változó fogyasztói trendek kapcsán Várkonyi Balázs megjegyezte, hogy a fertőtlenítő- és tisztítószerek iránti fokozott igény mellett a home office és a digitális oktatás a meglévő infrastruktúra fejlesztését hozta magával. A notebookok, monitorok forgalma megduplázódott, a routereké, webkameráké a háromszorosára nőtt. Hasonlóan népszerűek voltak az otthoni szórakozást szolgáló eszközök. A tévék eladása a másfélszeresére emelkedett, a játékkonzoloké megháromszorozódott. Felpörgött a szezonális termékek, a medencék, grillek, kerti bútorok, illetve a sporteszközök és barkácscikkek iránti kereslet is. Eközben a szigorú korlátozások az önellátásra való felkészülés igényét is kiváltották: berobbant a konyhai eszközök, kenyérsütők és fagyasztók piaca is. A járvány vesztese egyértelműen a képalkotás, amely jelentős visszaesést produkált a fényképezőgépek, video-, akciókamerák és a fotósfelszerelések területén.

A veszélyhelyzetben elsősorban a lakossági vásárlások futottak fel az Extreme Digitalnál. A vállalkozások esetében azonosnak mondható forgalom mellett csökkent a megrendelt áruk diverzitása. Érdekesség, hogy szignifikánsan nőtt a külföldről érkező megrendelések száma, amihez a gyenge forint is nagyban hozzájárulhatott. Várkonyi Balázs szerint a járvány idején sok olyan ember is kipróbálta az online vásárlást, aki korábban idegenkedett tőle. Miután azonban a karantén alatt folyamatosan teljesítették a rendeléseket, abban bíznak, hogy a kedvező tapasztalatoknak köszönhetően az új vásárlók többsége a járvány után visszatér. A készpénzmentes fizetés növekvő aránya mellett arra lehet számítani, hogy a csomagautomatás átvételt is jóval többen használják majd, mint a koronavírus-járvány előtt.

Folyamatban a fúzió az eMAG-gal

„Nem titkolt célunk a százmilliárd forintos éves forgalom, ezt a kumulált növekedést együtt költséghatékonyabban érhetjük el” – mondta a hazai e-kereskedelmi piac két legnagyobb szereplőjének folyamatban lévő egyesüléséről Várkonyi Balázs.

A fúzió első lépéseit januárban tették meg, nagy erőkkel dolgoznak a közös készletkezelésen, a beszerzési feltételek és folyamatok egységesítésén. Előrehaladott állapotban van az eMAG offline lábának kiépítése is. | vg

 

Extreme Digital trendek koronavírus Várkonyi Balázs e-kereskedelem
Ezek is érdekelhetik