A tananyagok gyorsan igazíthatók a változó munkaerőpiac igényeihez, sőt az oktatás költségei is csökkenthetők - sorolta a tananyagok digitalizálásának előnyeit Maróti Benedek, az Apertus Közalapítvány, a Nemzeti fejlesztési terv (NFT) programiroda-vezetője. Az NFT tananyag-digitalizáláshoz kapcsolódó központi programjának egyik célja, hogy a szakképzés területén lévő 21 szakmacsoportból 17 esetében elkészítse a szakmai előkészítő érettségi tárgyak digitális tananyagát. A közalapítvány a fejlesztésekbe elsősorban azokat a területeket szeretné bevonni, amelyeknél a vizuális élmény nagymértékben hozzá tud járulni az adott szakma, tananyag elsajátításához, ám mindez a hagyományos képzés formájában költségigényes lenne. A jelenleg is futó program keretein belül a jövő évben két kiemelt szakmacsoport, a gépészet, valamint kereskedelem-marketing szakmai elméleti óráinak a tananyagát is feldolgozzák. Maróti Benedek elmondta, a két kiemelt területre kifejlesztett digitális tananyagok oktatását 2006 őszétől több tanárképző felsőoktatási intézményben is bevezetik. Vagyis a fejlesztések eredményei beépíthetővé, felhasználhatóvá válhatnának a képzési intézetek számára is, megalapozva ezzel a digitalizált tananyagok széles körű terjesztését. Könczöl Tamás, a Sulinet Programiroda igazgatója szintén úgy véli, hogy a digitális technika lehetőségeit ismerő pedagógusok képzése és a megfelelő technikai háttér biztosítása fontos feltétele az új, tudás alapú társadalom és gazdaság megteremtésének és a szükséges munkaerő-piaci átrendeződésnek. Bár fejlődik az oktatás infokommunikációs technológiai háttere, a taneszközök legtöbbje, kilencven százaléka még mindig nyomtatott alapú, illetve a hagyományos módszereken alapul. Ezzel szemben a multimédiás adathordozó alapú taneszközök aránya hét százalék, az internet alapúaké pedig három. A tananyagok tematizált, moduláris felépítésével, illetve az elemekre bontott konkrét tartalmakkal minden pedagógus a kitűzött oktatási célhoz, a helyi tanítási-tanulási környezethez specializálva tudja alkalmazni a digitális taneszközöket - hangsúlyozza Könczöl Tamás. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.