Csuhay Marianna, a GKM környezetvédelmi főtanácsosa az állami szerepvállalás egyre növekvő szerepét és problémáit ismertette részletesen. Felhívta a termelőüzemi, szállítmányozó és egyéb logisztikai szolgáltató cégek figyelmét, hogy e környezetvédelmileg döntő fontosságú területen, nem elég a szigorú EU-rendszabályok betartása, hanem emberileg is mindent meg kell tenni a sokféle vegyi anyag, növényvédő szer, hulladék és egyéb veszélyes áru biztonságos mozgatása és tárolása érdekében.
Sárosi György, a téma nemzetközi szakértője tételesen ismertette a vonatkozó rendszabályokat, hozzátéve, hogy ma Magyarországon 107 veszélyes üzemet tartanak nyilván. Kritikusan beszélt arról, hogy az energia-, vegyipari és logisztikai vállalkozások munkafolyamataiba még nem épült be kellően a veszélyes árukkal kapcsolatos követelményrendszer. A befektetők nem fordítottak elegendő pénzt a szükséges feltételek megteremtésére. A piaci verseny tisztasága vitatható, az ellenőrzés nem meggyőző, szankciórendszere ma még gyenge, hiányzik az átütő erejű vezetői akarat. A szakértelem hiánya és a szakszerűtlenség a gazdaság és az államigazgatás teljes vertikumán érződik. A veszélyesáru-szállítás biztonsági tanácsadói rendszere lassan fejlődik, "hiányzik" még egy-két komoly baleset ahhoz, hogy a tanácsadók munkáját komolyan vegyék, elismerjék.
Várható, hogy a nem kellően felkészült közúti, vasúti, vízi szállítást végző vállalkozások kiszorulnak a veszélyes áruk piacáról; de a szakemberek hiánya az államigazgatásban és a hatóságoknál is problémát okoz. A veszélyes árukkal kapcsolatos vezetői/vállalkozói felelősség, a tevékenység kockázata, a biztosítók hozzáállása és a környezetvédelmi, biztonsági szempontok felértékelődnek. Kiemelt jelentőségű lesz a személyes, egyben a vezetői felelősség átruházhatatlansága(!), az alvállalkozók kiválasztása és az outsourcinggal kapcsolatos felelősségvállalás is.
A problémák súlyát növeli, hogy egy veszélyes áruk kezelésére alkalmas konténerterminál beruházási igénye mintegy ötszörös a hagyományosakhoz képest. Ugyanakkor ilyen szolgáltatás esetén a piacon legfeljebb csak háromszoros díjak számíthatók fel, és ezek is csak nehezen érhetők el, így a befektetések megtérülése csak nagyon sokára várható. Ez is összefügg azzal, hogy Magyarországon a veszélyes áruk kezelésére alkalmas korszerű raktárkapacitás elenyésző.
Az ADR- és egyéb veszélyesáru-előírásokat ma már Magyarországon is egyre nehezebb megkerülni. Az eltitkolt, eldugott veszélyes áruk kezelésének kockázata nő. A piacnak tisztulnia kell! A logisztikai szolgáltatók pedig kénytelenek specializálódni, mivel a veszélyes árukkal kapcsolatos szolgáltatások nem férnek az általános logisztikai szolgáltatók tevékenységi körébe.
A fejlődés egyik lehetősége a vegyiparhoz kapcsolódó "célraorientált logisztika". Az Európai Unión belüli fontosságát igazolja, hogy az EU a világ vegyipari termelésének mintegy 32 százalékát adja. A hazai vegyipar ipari termelésünk 17 százalékát teszi ki, ez folyó áron mért termelési értékben körülbelül 2280 milliárd forint évente. Mindezt alá is támasztja, hogy Európa-szerte gomba mód szaporodnak a sajátos veszélyes áruk kezelésére alkalmas raktárak, logisztikai központok. Nyilvánvaló, hogy a "vegyipari outsourcing", valamint a Just in Time szállítások leginkább a veszélyesáru-raktárakat terhelik. A vegyipar távol-keleti beruházásait és a vegyipari termelés tendenciáit is figyelembe véve mielőbb megfelelő mennyiségű és minőségű veszélyes áruk kezelésére alkalmas elosztó központra van szükség Európában és Magyarországon egyaránt. Mindannyiunk biztonsága is ezt igényli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.