A romániai autóipar hosszú ideje az ország gazdaságának egyik alappillére, 2024-ben is jelentősen hozzájárult a külkereskedelmi teljesítményhez. A szektor azonban átalakuláson megy keresztül: nemcsak az elektromos autók elterjedése, hanem az Egyesült Államok kereskedelmi háborúja is hatással van rá. Ahogy a fogyasztói preferenciák változnak, a szabályozási nyomás nő, és az új kereskedelmi politikák átalakítják a globális partnerségeket, a délkelet-európai (SEE) autóipar egyszerre néz szembe kihívásokkal és lehetőségekkel. A munkaerőszám csökkent, a költségek nőttek.
A munkaerőpiacot újabb elbocsátási hullám sújtja az autóiparban és az azt kiszolgáló IT-szektorban. Az elektromos járművek felé történő átállás, az automatizálás, valamint az Európán kívüli verseny hozzájárul a jelenlegi jelentős piaci átalakuláshoz. A román gazdasági hírportá, az Economedia gyűjtése szerint
az „autóipari földrengés” jelentős hatással van a romániai munkaerőpiacra.
Adrian Sandut, a Romániai Autógyártók Szövetségének (Acarom) főtitkára a lapnak rámutatott, hogy az iparág erősen függ a globális folyamatoktól. „Nem lehet egyedül dolgozni. A vevőktől és beszállítóktól függsz. Ha egy beszállító növeli a hatékonyságát, neked is lépned kell” – mondja.
Míg egyes vállalatok az automatizálásra, mások a digitalizációra építenek – a tervezés, tesztelés, beszerzés, gyártás vagy a mesterséges intelligencia bevezetése terén.
Bezárja a jászvásári fejlesztési központját az autóipari alkatrészeket gyártó Forvia – amely a Faurecia és a Hella egyesülésével jött létre. Itt 74 alkalmazottat érintenek az elbocsátások. A cég lépése válasz az európai autóipar nehéz helyzetére. Tavaly decemberben már bezárták az egyik technikai központjukat Nagyváradon is, amit „stratégiai döntésként” indokoltak. A vállalat szerint az előrejelzett termelés csökken, a piac 2030-ig ezen a szinten marad, a költségek továbbra is magasak, a beszállítók és ügyfelek pedig folyamatosan jelentős szerkezeti változásokat hajtanak végre. A jászvásári központ az önvezető járművekre fókuszált, de ez a terület is az európai autóipar szerkezeti gyengeségeitől szenved.
A német autóipari óriásnak, a Continentalnak öt gyártóegysége és négy mérnöki központja működik Temesváron, Nagyszebenben, Károlyban és Jászvásáron. A vállalat 870 munkahelyet szüntet meg a versenyképesség növelése érdekében.
A japán Sumitomo Electric Bordnetze (SEBN) is több száz dolgozót bocsát el. A vállalat Drobeta-Turnu Severin-i egysége 676 alkalmazottól válik meg. Az elbocsátás oka a magas termelési és bérköltség, ami rontotta a cég versenyképességét.
A Bosch is nehézségekkel küzd: a 2024-es pénzügyi év végére a romániai alkalmazottainak száma mintegy 200-zal csökkent 12 hónap alatt.
A mioveni Dacia-gyárban folytatódik az automatizálás, és a dolgozóknak pénzbeli juttatásokat kínálnak, ha önként távoznak. A 16 évnél hosszabb szolgálati idővel rendelkező dolgozók akár 200 ezer lejt (15,7 millió forint) is kaphatnak, míg a kevesebb mint 2 éve ott lévők 24 ezer lejt (1,9 millió forint).
A svéd Holmbergs Safety Systems csoport feladta a romániai tevékenysége átszervezésére irányuló tervet, és csődöt jelentett be a Te-Rox Prodnál. A korábbi gyermekbiztonsági öv- és ülésgyár 353 alkalmazottját bocsátják el.
Kína csábító ajánlattal kecsegteti az európai autóipart, de nincs ingyenebéd
Húzd meg-ereszd meg: Kína felkínálja az európai autógyártóknak azt, amire szomjaznak, ám ez nincs ingyen. Európa több autóipari üzeme is leállhat a kínai ritkaföldfémek hiányában. Az ázsiai állam segítene a kivéreztetett iparon, azonban cserébe csúcstechnológiát vár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.