BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a Dacia sem menti meg: óriási bajban a román autóipar – egymást érik a leépítések és az üzembezárások

Románia autóipara történetének egyik legnagyobb átalakulását éli. A több száz elbocsátás, a fejlesztési központok bezárása és a munkaerő számának folyamatos csökkenése jelzi, hogy az iparág nehéz időszakban van. A román autóiparra nemcsak a technológiai váltás, hanem a globális gazdasági nyomás is erőteljes hatással van. A jövőben további leépítések és szerkezeti változások várhatók.

A romániai autóipar hosszú ideje az ország gazdaságának egyik alappillére, 2024-ben is jelentősen hozzájárult a külkereskedelmi teljesítményhez. A szektor azonban átalakuláson megy keresztül: nemcsak az elektromos autók elterjedése, hanem az Egyesült Államok kereskedelmi háborúja is hatással van rá. Ahogy a fogyasztói preferenciák változnak, a szabályozási nyomás nő, és az új kereskedelmi politikák átalakítják a globális partnerségeket, a délkelet-európai (SEE) autóipar egyszerre néz szembe kihívásokkal és lehetőségekkel. A munkaerőszám csökkent, a költségek nőttek.

román autóipar Mioveni,,Romania,-,October,13,,2014:,Color,Picture,Of,A
Már a Dacia sem menti meg: óriási bajban a román autóipar – egymást érik a leépítések és az üzembezárások / Fotó: punghi / Shutterstock

A munkaerőpiacot újabb elbocsátási hullám sújtja az autóiparban és az azt kiszolgáló IT-szektorban. Az elektromos járművek felé történő átállás, az automatizálás, valamint az Európán kívüli verseny hozzájárul a jelenlegi jelentős piaci átalakuláshoz. A román gazdasági hírportá, az Economedia gyűjtése szerint

az „autóipari földrengés” jelentős hatással van a romániai munkaerőpiacra.

Adrian Sandut, a Romániai Autógyártók Szövetségének (Acarom) főtitkára a lapnak rámutatott, hogy az iparág erősen függ a globális folyamatoktól. „Nem lehet egyedül dolgozni. A vevőktől és beszállítóktól függsz. Ha egy beszállító növeli a hatékonyságát, neked is lépned kell” – mondja.

Míg egyes vállalatok az automatizálásra, mások a digitalizációra építenek – a tervezés, tesztelés, beszerzés, gyártás vagy a mesterséges intelligencia bevezetése terén.

Több száz elbocsátás néhány hét alatt a román autóiparban

Bezárja a jászvásári fejlesztési központját az autóipari alkatrészeket gyártó Forvia – amely a Faurecia és a Hella egyesülésével jött létre. Itt 74 alkalmazottat érintenek az elbocsátások. A cég lépése válasz az európai autóipar nehéz helyzetére. Tavaly decemberben már bezárták az egyik technikai központjukat Nagyváradon is, amit „stratégiai döntésként” indokoltak. A vállalat szerint az előrejelzett termelés csökken, a piac 2030-ig ezen a szinten marad, a költségek továbbra is magasak, a beszállítók és ügyfelek pedig folyamatosan jelentős szerkezeti változásokat hajtanak végre. A jászvásári központ az önvezető járművekre fókuszált, de ez a terület is az európai autóipar szerkezeti gyengeségeitől szenved.

A német autóipari óriásnak, a Continentalnak öt gyártóegysége és négy mérnöki központja működik Temesváron, Nagyszebenben, Károlyban és Jászvásáron. A vállalat 870 munkahelyet szüntet meg a versenyképesség növelése érdekében.

A japán Sumitomo Electric Bordnetze (SEBN) is több száz dolgozót bocsát el. A vállalat Drobeta-Turnu Severin-i egysége 676 alkalmazottól válik meg. Az elbocsátás oka a magas termelési és bérköltség, ami rontotta a cég versenyképességét.

A Bosch is nehézségekkel küzd: a 2024-es pénzügyi év végére a romániai alkalmazottainak száma mintegy 200-zal csökkent 12 hónap alatt.

A mioveni Dacia-gyárban folytatódik az automatizálás, és a dolgozóknak pénzbeli juttatásokat kínálnak, ha önként távoznak. A 16 évnél hosszabb szolgálati idővel rendelkező dolgozók akár 200 ezer lejt (15,7 millió forint) is kaphatnak, míg a kevesebb mint 2 éve ott lévők 24 ezer lejt (1,9 millió forint).

A svéd Holmbergs Safety Systems csoport feladta a romániai tevékenysége átszervezésére irányuló tervet, és csődöt jelentett be a Te-Rox Prodnál. A korábbi gyermekbiztonsági öv- és ülésgyár 353 alkalmazottját bocsátják el.

Kína csábító ajánlattal kecsegteti az európai autóipart, de nincs ingyenebéd

Húzd meg-ereszd meg: Kína felkínálja az európai autógyártóknak azt, amire szomjaznak, ám ez nincs ingyen. Európa több autóipari üzeme is leállhat a kínai ritkaföldfémek hiányában. Az ázsiai állam segítene a kivéreztetett iparon, azonban cserébe csúcstechnológiát vár.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.