BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megkezdődik Magyarország egyik legnagyobb autópálya-fejlesztése – ez vár a közlekedőkre ősztől

Legkésőbb szeptember elején indul az M1-es autópálya fejlesztése.

Ősszel elkezdődik az M1-es autópálya bővítése, kétszer három sávra. A pálya emellett oldalanként egy-egy teljes értékű sávként használható intelligens leállósávval is bővül – közölte a Magyar Építők oldala.

m1-es autópálya
Ez vár a közlekedőkre ősztől az M1-es autópályán / Fotó: Shutterstock

Az M1-es autópályán két lényegi dolog történik párhozamosan: a főpályát nem érintő előkészítő munkák már 2024 őszén elkezdődtek, és jelenleg is folyamatban vannak, július 8-án pedig elindulhatnak a főpályát is érintő előkészítő feladatok.

Ezek már a bővítés kivitelezése előtti utolsó lépések, a két pálya elválasztósávját is érintik majd.

Az MKIF-nek hivatalosan szeptember 1-jén kell elkezdenie a kivitelezést az M0-s és Bicske, valamint a Bicske–Concó szakaszon egyaránt. Egyszerre zajlik majd a munka, de a körgyűrűtől Bicskéig három, míg Bicskétől Concóig összesen négy év áll a társaság rendelkezésére a munkák elvégzésére (szerk.: Bicskéig 2028. 08. 31.-ig, Concóig 2029. 08. 31.-ig kell elkészülnie az MKIF Zrt.-nek).

„Két dolog is indokolja, hogy most kezdjük el a munkákat.” 

Egyrészt a szintrehozásokkal – szerződéses vállalásunk szerint – végezni fogunk idén augusztus 31-ig, így az arra fordított kapacitások átvezényelhetők az új fejlesztésre; másrészt meg kellett hogy történjen a pénzügyi zárásunk, amelyben bizonyítjuk, hogy biztosított a fejlesztéshez szükséges forrás.

„Május 14-én a Koncessziós Társaság benyújtotta az ezt igazoló dokumentumokat a Magyar Államnak, így megkezdhetjük a fejlesztést” – hangsúlyozta Németh Tamással, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója a lapnak.

Továbbá kiemelte: „A bővítéshez szükséges teljes összeget a koncessziós társaság biztosítja – természetesen hitelfelvétellel, de a tulajdonosok is rengeteg önerővel támogatják a projekt megvalósulását.”

Németh Tamás elmondta, hogy  a bővítési munkálatokat úgy kell elvégezni, hogy folyamatosan biztosított legyen a közlekedés 2-szer 2 sávon. „Ahhoz, hogy ezt biztosítani tudjuk, csak akkor használjuk teherjárművekkel a pályát, ha ez szükséges. Ahol lehet, szervizúttal támogatjuk a kivitelezést. Vagyis amilyen feladatot és ahol lehet, az építés során ezeket az utakat használva tervezünk elvégezni. Ezekkel már több tíz kilométeres nagyságrendben elkészültünk” – mondta el a vezérigazgató.

Azt is mondta, hogy nagyon nehéz összevetni, mennyibe kerül egy kilométer autópálya. Egy zöldmezős sztráda megépítése lényegesen kevesebbe kerül, mint az M0-stól Concóig terjedő M1-es szakasz bővítése, mert az utóbbi nagyon sok kiegészítő tevékenységet igényel. Még a közbeszerzés során, de a szerződéskötéskor is ellenőrizte az állam az árakat, amelyeket mindenben az európai benchmarkoknak megfelelőnek találtak. 

  • Németországban, 
  • Csehországban 
  • vagy Angliában 

lényegesen magasabb áron épülnek ilyen műszaki tartalommal autópályák.

A kilométeres mérce nagyon csalóka: nem mindegy, hogy egy kilométeren építhetünk 2-szer 2 sávban autópályát, szabad területen, forgalom nélkül, vagy, mint itt, 2-szer 3 sáv épül majd egy ITS sávval kiegészítve, plusz a fentebb említett komplex elemekkel.

„Ha tehát csak az útfelületet nézzük, egy szokásos autópálya közel duplája készül majd el, miközben felsorolni sem könnyű, mennyi mindent építünk majd” – részletezte a vezérigazgató.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.