Először a biztonság-védelem – például eredetigazolás – és a logisztika területén nyerhet teret a rádiófrekvenciás termékazonosítás (RFID), miközben a kiskereskedelemben még hosszú évekig a vonalkódos technológiáé maradhat a vezető szerep. Az RFID alkalmazásával kapcsolatos szolgáltatásokat ma már Magyarországon is számos rendszerintegrációs tanácsadással foglalkozó vállalkozás kínál. Beliczay Tamás, a Vonalkód Rendszerház (VRH) Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az RFID alkalmazásával kapcsolatos várakozások sokszor túlzottak, legalábbis még hiányoznak a gazdaságos működéshez szükséges feltételek. Ugyanakkor a következő időszakban egyértelműen a technológia terjedésére lehet számítani, ezért is szerelt fel a vállalkozás egy vizsgálati laboratóriumot, amelyben további beruházásokat terveznek a technológia fejlesztése céljából.
A VRH Kft. egy évvel ezelőtt kezdett az RFID-vel foglalkozni, miután a technológia a logisztika területén is térhódításnak indult, s a tavaly 1,5 milliárd forintos árbevételt elért cég legnagyobb partnere, az Intermec vállalat az ezzel kapcsolatos fejlesztések élére állt. Hasonló választ kaptunk a tavalyi évet 1,6 milliárd forintos bevétellel zárt ADT-Sensormatic Kft.-nél. Szép Zsuzsanna, a társaság ügyvezető igazgatója elmondta: anyavállalatuk az Egyesült Államokban már évek óta foglalkozik az RFID-ben rejlő lehetőségek kiaknázásával, s ma már a magyarországi leányvállalatnál is várják a hazai cégek érdeklődését a technológia alkalmazása iránt.
A legnagyobb piaci potenciál a logisztikában rejlik, ám más, kisebb szegmensekben is terjed a technológia. Így – többek között – várhatóan sok helyen alkalmazzák majd az RFID-t az eredetiség igazolására is – például a gyógyszergyártás és -forgalmazás területén. A logisztikai alkalmazás szélesítését segíti, hogy tavaly év vége óta Európában is rendelkezésre áll egy egységes rendszer, emellett Magyarországon is elfogadták a frekvenciahasználattal kapcsolatos rendelkezéseket összefoglaló jogszabályt. A raklapok és nagyobb dobozok azonosítására már ma is használják ezt a megoldást, amely lehetővé teszi, hogy a terméket a gyártástól kezdve egész életútján végigkísérjék, ez például a garanciális ügyekben is nagy segítséget jelenthet. Igaz, az első években várhatóan így is a vállalati belső, illetve kísérleti rendszerek lesznek a jellemzők, s a cégek közötti kapcsolatokban csak néhány évvel később válik tömegessé az RFID alkalmazása.
Megoszlanak a vélemények, hogy a vonalkódos azonosítókat kiválthatják-e a rádiófrekvenciás termékazonosítók. A VRH Kft. ügyvezető igazgatója szerint kiváltásról egyelőre nem lehet szó, mivel az egyes esetek kezelhetetlen helyzetet eredményeznének, például a boltok pénztárainál. Ezzel szemben az ADT Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli: ha a technológia olyannyira tökéletesedik, konkurenciát jelenthet a vonalkódnak is, igaz, erre szerinte is még mintegy nyolc-tíz évet várni kell. A kiskereskedelemben ma még a technológia ára is gátolhatja a gyors elterjedést, noha a költségek egyértelműen csökkennek. Az RFID kiadásai ma még négyszer-ötször magasabbak a vonalkódéinál, ám a trend csökkenő, így sok esetben – mire egy-egy alkalmazás ténylegesen beindul – a költségek olyan mértékben mérséklődnek, hogy érdemes teljesen új számítást készíteni a gazdaságossági kérdések megvizsgálására. NIG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.