Terjedő RFID-technológia
Először a biztonság-védelem – például eredetigazolás – és a logisztika területén nyerhet teret a rádiófrekvenciás termékazonosítás (RFID), miközben a kiskereskedelemben még hosszú évekig a vonalkódos technológiáé maradhat a vezető szerep. Az RFID alkalmazásával kapcsolatos szolgáltatásokat ma már Magyarországon is számos rendszerintegrációs tanácsadással foglalkozó vállalkozás kínál. Beliczay Tamás, a Vonalkód Rendszerház (VRH) Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az RFID alkalmazásával kapcsolatos várakozások sokszor túlzottak, legalábbis még hiányoznak a gazdaságos működéshez szükséges feltételek. Ugyanakkor a következő időszakban egyértelműen a technológia terjedésére lehet számítani, ezért is szerelt fel a vállalkozás egy vizsgálati laboratóriumot, amelyben további beruházásokat terveznek a technológia fejlesztése céljából.
A VRH Kft. egy évvel ezelőtt kezdett az RFID-vel foglalkozni, miután a technológia a logisztika területén is térhódításnak indult, s a tavaly 1,5 milliárd forintos árbevételt elért cég legnagyobb partnere, az Intermec vállalat az ezzel kapcsolatos fejlesztések élére állt. Hasonló választ kaptunk a tavalyi évet 1,6 milliárd forintos bevétellel zárt ADT-Sensormatic Kft.-nél. Szép Zsuzsanna, a társaság ügyvezető igazgatója elmondta: anyavállalatuk az Egyesült Államokban már évek óta foglalkozik az RFID-ben rejlő lehetőségek kiaknázásával, s ma már a magyarországi leányvállalatnál is várják a hazai cégek érdeklődését a technológia alkalmazása iránt.
A legnagyobb piaci potenciál a logisztikában rejlik, ám más, kisebb szegmensekben is terjed a technológia. Így – többek között – várhatóan sok helyen alkalmazzák majd az RFID-t az eredetiség igazolására is – például a gyógyszergyártás és -forgalmazás területén. A logisztikai alkalmazás szélesítését segíti, hogy tavaly év vége óta Európában is rendelkezésre áll egy egységes rendszer, emellett Magyarországon is elfogadták a frekvenciahasználattal kapcsolatos rendelkezéseket összefoglaló jogszabályt. A raklapok és nagyobb dobozok azonosítására már ma is használják ezt a megoldást, amely lehetővé teszi, hogy a terméket a gyártástól kezdve egész életútján végigkísérjék, ez például a garanciális ügyekben is nagy segítséget jelenthet. Igaz, az első években várhatóan így is a vállalati belső, illetve kísérleti rendszerek lesznek a jellemzők, s a cégek közötti kapcsolatokban csak néhány évvel később válik tömegessé az RFID alkalmazása.
Megoszlanak a vélemények, hogy a vonalkódos azonosítókat kiválthatják-e a rádiófrekvenciás termékazonosítók. A VRH Kft. ügyvezető igazgatója szerint kiváltásról egyelőre nem lehet szó, mivel az egyes esetek kezelhetetlen helyzetet eredményeznének, például a boltok pénztárainál. Ezzel szemben az ADT Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli: ha a technológia olyannyira tökéletesedik, konkurenciát jelenthet a vonalkódnak is, igaz, erre szerinte is még mintegy nyolc-tíz évet várni kell. A kiskereskedelemben ma még a technológia ára is gátolhatja a gyors elterjedést, noha a költségek egyértelműen csökkennek. Az RFID kiadásai ma még négyszer-ötször magasabbak a vonalkódéinál, ám a trend csökkenő, így sok esetben – mire egy-egy alkalmazás ténylegesen beindul – a költségek olyan mértékben mérséklődnek, hogy érdemes teljesen új számítást készíteni a gazdaságossági kérdések megvizsgálására. NIG


