BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tiger Woods, Manchester United és a Super Bowl - milliárdokat érnek

Elkészítette a világ legfontosabb sport-márkáinak listáját a Forbes. Az amerikai magazin egyes sportolók, csapatok és sportesemények márkaértékét becsülte meg, s ez alapján állította össze a tízes rangsorokat. A sportolóknál a golfozó Tiger Woods lett az első, míg a klubok listáján az angol Manchester United végzett az élen, a sportesemények közül pedig amerikai profi futball-liga döntője, a Super Bowl rendelkezik a legnagyobb márkaértékkel.

A sportolók esetében a lista összeállítói azt nézték meg, hogy az adott sportoló az általa űzött sportág tíz legjobban fizetett képviselőjének átlagánál mennyivel keres többet, s ezt tekintették az adott sportoló márkaértékének. Mivel a márka szempontjából tulajdonképpen lényegtelen a sportból származó jövedelem, ezért csak a szponzoroktól kapott pénzt vették figyelembe.

A tizes lista szereplői természetes olyan sportágakból kerültek ki, amelyek esetében a szponzor a sport révén egy igen kedvező – általában magas jövedelmű – réteget tud elérni, illetve amelyek világszerte szinte mindenütt népszerűek. A rangsorba két golfozó, két teniszező, két labdarúgó és két Nascar versenyző mellett egy-egy kosárlabdázó és amerikai futball játékos is bekerült.

Érdekesség, hogy az első helyen álló Tiger Woods márkaértéke messze kiemelkedik a listán szereplőké közül is: magasabb, mint az őt követő négy sportolóé összesen. A Forbes szerint a színesbőrű golfozó tavaly összesen 87 millió dollárt kapott szponzoraitól. Legnagyobb támogatói a Nike és a Gatorade, amelyek egyaránt 20-20 millió dollárt fizetnek évente, de 10 millió dollár fölötti összeggel szponzorálja Tiger Woodsot a General Motors is.

A csapatok márkaértékének megállapításánál a klubok bevételéből indultak ki, kihagyták a márkaértékből azonban azokat a bevételeket, amelyeken az adott csapatnak más, hazája bajnokságában szereplő gárdákkal kellett osztoznia. Az első helyen a Manchester United áll: az angol klub 351 millió dolláros márkaértéke a csapatot üzemeltető gazdasági társaság teljes vállalati érték közel negyedét adja.

A lista készítői felhívják azonban a figyelmet arra, hogy egy csapat vállalati értéke és márkaértéke alapján közel sem biztos, hogy ugyanarra a helyre kerülne a rangsorban: a New York Yankees amerikai baseball csapat teljes értéke például meghaladja az 1,2 milliárd dollárt, amivel megelőzi a Real Madridot és a Bayern Münchent is, a Forbes által összeállított listán azonban a két futball-klub mögött szerepel. A Top 10-be egyébként hat európai labdarúgó klub, illetve két amerikai futball- és két baseball-csapat került be.

A sportesemények márkaértékét az adott esemény egy napjára jutó bevétellel becsülték a Forbes listáján. Ez alapján a legnagyobb márkaértéket az amerikai profi futball-liga döntője, a Super Bowl képviseli, amelynek teljes – elsősorban a közvetítési jogok értékesítéséből, szponzorálásból és merchandisingból származó – bevétele tavaly elérte a 336 millió dollárt.

Ez közel kétszerese a nyári olimpiai játékok, és több mint háromszorosa a labdarúgó világbajnokság egy napra vetített bevételének. A rangsorban egyébként az amerikai sportesemények túlsúlya figyelhető meg: a téli olimpiát például a Daytona 500 (az ötszáz mérföldes Nascar verseny) és az amerikai egyetemi kosárlabda bajnokság (NCAA) négyes döntője (Final Four) is megelőzi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.