Elkészítette a világ legfontosabb sport-márkáinak listáját a Forbes. Az amerikai magazin egyes sportolók, csapatok és sportesemények márkaértékét becsülte meg, s ez alapján állította össze a tízes rangsorokat. A sportolóknál a golfozó Tiger Woods lett az első, míg a klubok listáján az angol Manchester United végzett az élen, a sportesemények közül pedig amerikai profi futball-liga döntője, a Super Bowl rendelkezik a legnagyobb márkaértékkel.

A sportolók esetében a lista összeállítói azt nézték meg, hogy az adott sportoló az általa űzött sportág tíz legjobban fizetett képviselőjének átlagánál mennyivel keres többet, s ezt tekintették az adott sportoló márkaértékének. Mivel a márka szempontjából tulajdonképpen lényegtelen a sportból származó jövedelem, ezért csak a szponzoroktól kapott pénzt vették figyelembe.

A tizes lista szereplői természetes olyan sportágakból kerültek ki, amelyek esetében a szponzor a sport révén egy igen kedvező – általában magas jövedelmű – réteget tud elérni, illetve amelyek világszerte szinte mindenütt népszerűek. A rangsorba két golfozó, két teniszező, két labdarúgó és két Nascar versenyző mellett egy-egy kosárlabdázó és amerikai futball játékos is bekerült.

Érdekesség, hogy az első helyen álló Tiger Woods márkaértéke messze kiemelkedik a listán szereplőké közül is: magasabb, mint az őt követő négy sportolóé összesen. A Forbes szerint a színesbőrű golfozó tavaly összesen 87 millió dollárt kapott szponzoraitól. Legnagyobb támogatói a Nike és a Gatorade, amelyek egyaránt 20-20 millió dollárt fizetnek évente, de 10 millió dollár fölötti összeggel szponzorálja Tiger Woodsot a General Motors is.

A csapatok márkaértékének megállapításánál a klubok bevételéből indultak ki, kihagyták a márkaértékből azonban azokat a bevételeket, amelyeken az adott csapatnak más, hazája bajnokságában szereplő gárdákkal kellett osztoznia. Az első helyen a Manchester United áll: az angol klub 351 millió dolláros márkaértéke a csapatot üzemeltető gazdasági társaság teljes vállalati érték közel negyedét adja.

A lista készítői felhívják azonban a figyelmet arra, hogy egy csapat vállalati értéke és márkaértéke alapján közel sem biztos, hogy ugyanarra a helyre kerülne a rangsorban: a New York Yankees amerikai baseball csapat teljes értéke például meghaladja az 1,2 milliárd dollárt, amivel megelőzi a Real Madridot és a Bayern Münchent is, a Forbes által összeállított listán azonban a két futball-klub mögött szerepel. A Top 10-be egyébként hat európai labdarúgó klub, illetve két amerikai futball- és két baseball-csapat került be.

A sportesemények márkaértékét az adott esemény egy napjára jutó bevétellel becsülték a Forbes listáján. Ez alapján a legnagyobb márkaértéket az amerikai profi futball-liga döntője, a Super Bowl képviseli, amelynek teljes – elsősorban a közvetítési jogok értékesítéséből, szponzorálásból és merchandisingból származó – bevétele tavaly elérte a 336 millió dollárt.

Ez közel kétszerese a nyári olimpiai játékok, és több mint háromszorosa a labdarúgó világbajnokság egy napra vetített bevételének. A rangsorban egyébként az amerikai sportesemények túlsúlya figyelhető meg: a téli olimpiát például a Daytona 500 (az ötszáz mérföldes Nascar verseny) és az amerikai egyetemi kosárlabda bajnokság (NCAA) négyes döntője (Final Four) is megelőzi.