Amennyiben a kormány jövőre bevezeti az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszert, azt alkalmassá kellene tenni a bizonytalan származású áruk kiszűrése mellett az útdíj fizetést elkerülő külföldi fuvarozók kiszűrésére is – közölte álláspontját a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).
Az embargó miatt a különféle uniós tagországokban keletkezett árufeleslegnek bizonyos vállalkozások a élelmiszer származási helyének eltüntetésével igyekeznek piacot találni. A hiányos dokumentáció miatt egyre több a lejárt szavatosságú termék is. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) információi szerint az ilyen kétes eredetű termékekből, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) csak az elmúlt hetekben is több száz tonna zöldséget, gyümölcsöt, tojást, sajtot foglalt le.
A szövetség jó kezdeményezésnek tartja, hogy a kormány jövőre elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert (EKAER) vezessen be az áfacsalások visszaszorítására az áruk útjának nyomon követése révén. Azonban a rendszert logisztikai szakemberek bevonásával alkalmassá kellene tenni a bizonytalan származású áruk, valamint az útdíjfizetést elkerülő külföldi fuvarozók eredményesebb kiszűrésére is.
Az MLSZKSZ szerint ugyanakkor a tervezett EKAER rendszer az eddig megismert formában jelentős többlet adminisztrációt ró a cégekre. Ez többletköltséget és további versenyhátrányt jelent majd a jogkövető cégek számára a külföldi konkurenciával, valamint a nem jogkövető hazai cégekkel szemben.
Ezért a szövetség azt javasolja, hogy a megnövekvő adminisztrációs terhek ellensúlyozására az EKAER program beszedett jövedelmek egy részét – akár adókedvezmény formájában – forgassák vissza a szektorba. Emellett minél hamarabb ki kellene dolgozni az elektronikus számlázás és az elektronikus fuvarlevél bevezetésének feltételeit is. Ennek megvalósulásával a teljes számlázási és nyomon követési rendszert zárttá válna és megszűnnének a kiskapuk is, így kisebb szelet maradna a fekete gazdaságnak az ágazatban.