Cégvilág

Drágállja a Netflix az Apple díjbeszedő szolgáltatását

Megelégelte a Netflix, hogy a filmjeit és sorozatait az Apple okostelefonos alkalmazásán keresztül nézők milliói a havi előfizetési díjakat közvetve, az App Store-on keresztül utalják át neki.

Az Apple az alkalmazás bevételeiből az első évben 30 százalékot von le, a második évtől ennek a felét teszi zsebre, és a havi pár dolláros tételekből hatalmas hasznot húz.

A Netflix ennek a gyakorlatnak szeretne gátat szabni azzal, hogy az alkalmazás belépőfelületéről az általa használt fizetési rendszerhez navigálja a felhasználót, s az újonnan regisztrálóknak letiltja az App Store-os fizetési lehetőséget.

A Netflix 33 országban (köztük Magyarországon) teszteli a programmódosítást – írja a TechCrunch. A szeptember végéig tartó tesztfázis után döntenek a folytatásról. A streamszolgáltató közleményében azt írja, hogy a különböző platformokon való belépés lehetőségét a felhasználók visszajelzései alapján és az ő érdekeiket szem előtt tartva teremtették meg. Az anyagi vonatkozást ugyan nem említik, de a fő mozgatórugó minden bizonnyal ez lehet.

Fotó: Shutterstock

A felhasználóknak elvileg mindegy, hogy az App Store-on keresztül vagy közvetlenül a Netflix honlapján át fizetik a díjakat, az attól nem lesz alacsonyabb. Az ujjlenyomatos vagy arcfelismeréses azonosítást használó, elkényelmesedett iPhone-tulajdonosok mindenesetre már panaszkodnak a fizetési mechanizmus „megbonyolítása” miatt.

Megjegyzendő, a Netflix májustól már az androidos applikációt használó új ügyfeleknek sem engedi, hogy a Google Play felületén fizessék számlájukat. Két éve a Spotify tiltotta le az App Store-os fizetést a magas költségvonzat miatt, mire az Apple az online zenei app eltávolításával fenyegette meg. A felek végül félúton megegyeztek, az új ügyfelek már csak a Spotify oldalán tudnak fizetni.

Az Apple-nek 300 millió olyan ügyfele van, aki az App Store-on fizet a mások által nyújtott szolgáltatásokért.

A cég legdinamikusabban növekvő üzletágáról van szó, amelynek bevétele a második negyedévben 9,6 milliárd dollárra gyarapodott, ami éves összevetésben 31 százalékos pluszt takar. A Fortnite és a Pokémon GO játékok után a Netflix az App Store harmadik legnagyobb jövedelemtermelő alkalmazása, kiesése nagy érvágás még egy Apple méretű vállalatnak is.

A tömeges jelszómegosztás áremeléshez vezet

A millenniumi korosztályban, azaz az 1980 és 2000 közt születettek körében a leggyakoribb a fizetős szolgáltatások jelszavainak átadása – állapítja meg egy friss amerikai felmérés. Náluk a jelszavakat önként (vagy pénzért) átadók aránya 35 százalékos, szemben az X generáció (1965–1980) 19 százalékos és a Baby Boomers korosztály (1946–1964) 13 százalékos arányával. A jogosulatlan használatból fakadó károk hatalmasak, a Hulu online videótéka esetében kirívóan magasra, évi 1,5 milliárd dollár felettire becsülik a kieső bevételt. A Netflixnél, Amazonnál és az HBO Gónál is sok százmilliós összegekről lehet beszélni. | VG

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

Netflix Apple Apple Store
Kapcsolódó cikkek