Kevin Systromnek és Mike Kriegernek egyszer már sikerült, létrehozták a hatalmas népszerűségre szert tett Instagramot, és most megismételnék a sikert. Új alkalmazásuk, az Artifact a Facebook és a Twitter babérjaira pályázik.

Interactive Keynote: Instagram Founders Kevin Systrom & Mike Krieger with Josh Constine - 2019 SXSW Conference and Festivals
Fotó: Chris Saucedo / Getty Images

Az alaplogika: adj az embereknek valami praktikusan felhasználhatót, aztán fejleszd közösségi hálózattá. Ugyanez volt az Instagram sikerének az alapja. Ez eredetileg egy olyan alkalmazás volt, amelyet az okostelefonos fotózás robbanásszerű elterjedésétől ösztönözve arra hoztak létre, hogy ingyenes szoftvereket kínáltak a fényképek módosítására és minőségük javítására. 

Ehhez aztán hozzátették a közösségi hálózatok kialakulását segítő funkciókat, és ebből lett az Instagram a ma ismert formájában, a Statista szerint 1,35 milliárd felhasználóval. „Számomra teljesen világos, hogy a legjobb közösségi hálózat valami mást csináló közszolgáltatóként indul, és az idő teltével nőnek közösségi hálózattá” – fogalmazta meg az alaptételt Systrom.

Az Instagramot az alapítók 2012-ben adták el a Facebooknak, de csak négy éve hagyták el, miután összekülönböztek a ma Meta néven futó cég fejével, Mark Zuckerberggel. A korábbi logika alapján most az Artifact nevű alkalmazásukkal másolnák le a sikert.

Az Artifact mindennapos igényt elégít ki, atyái reményei szerint egyszerű, könnyen használható módon. Az egyedi felhasználók igényeire szabott híráramot szolgáltat legalább tíz kategóriában, és az adott felhasználó viselkedése alapján személyre szabják az őt feltehetőleg leginkább érdeklő híreket. Ehhez aztán közösségimédia-funkciókat is hozzátesznek, hogy a felhasználók egymással is megvitathassák az olvasottakat. 

Az alkalmazás nyitóoldalán az a két, manapság varázsszó is szerepel, hogy mesterséges intelligencia hozza létre a híráramot.

Hírolvasó alkalmazások régóta léteznek, az alapítók tehát nem a spanyolviaszt találták ki, a nagy kérdés, hogy ehhez az alapfunkcióhoz mit tudnak társítani, ami tömegek számára teszi vonzóvá az alkalmazást, illetve közösségi hálózattá fejlesztett formáját, miközben mindezt egy fenntartható üzleti modell keretében kivitelezik. Systomék csináltak már ilyet: ugyanez a helyzet állt fenn az Instagram alapításakor.

Ráadásul most van itt az alkalom a levegőben – fogalmazott a Bloomberg hírügynökség. A Facebook kiszeretett a hírekből, felmondja ügyleteit a hírkiadókkal és a rövid videók felé tolja a felhasználóit, hogy a TikTokkal versenyezhessen. Eközben a Twitter, a hírek rajongóinak hagyományos kedvelt választása szép kis örvénybe került, miután októberben szerezte meg felette az ellenőrzést. Ezt a felhasználók és a versenytársak is észrevették, és lassú átáramlás kezdődött az olyan hálózatok felé, mint a Mastodon. Épp ezért ez lehet a legmegfelelőbb idő közösségi hálózatot létrehozni, különösen a hírekre alapozva – jegyzi meg a hírügynökség cikkírója. 

Egy másik friss fejlemény, ami új lehetőségeket nyit, a mesterséges intelligencia berobbanása.

Az ajtók tipikusan akkor nyílnak meg, amikor alapvető technológiai változás történik 

– mondta erről Systrom.