Alapjaiban változik meg a fizetési rendszer: nyakunkon az átalakulás – ez lehet a készpénz sorsa
A digitalizáció és a technológia forradalom hatására rövididő alatt alapvetően változnak meg a mindennapjaink, többek között pár év múlva teljesen másként fizetünk majd, mint napjainkban. És ez még úgy is igaz, hogy már most is számtalan dolog változott a fizetési módokban és szokásokban a koronavírus-járvány előtti időszakhoz képest.

„Talán a legnagyobb változás az lesz, hogy – bármennyire is furcsa – mintha visszamennénk az időben. Régen is a kereskedő/tulajdonos és a vásárló között zajlott az üzlet, a termékek átadása és kifizetése – most lényegében újra ez lesz, hiszen az azonnali fizetési megoldásokkal, appokkal, QR-kódos fizetéssel a felek között köttetnek meg az üzletek. Sok esetben a résztvevők számára a bankok egyáltalán nem lesznek érintve a tranzakcióban” – fejtette ki Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.
A pénzügyi szakember szerint a háttérfolyamatokat tekintve bonyolult ugyan a beágyazott fizetési megoldások (idegen szóval embedded payment) rendszere, ugyanakkor a népszerűségét pont az adja, hogy a felhasználók ebből a bonyolultságból semmit sem észlelnek, hiszen számukra egyetlen gombnyomás a vásárlás, az ügyintézés.
„Ezek mögött a pénzügyi szolgáltatások mögött nem feltétlenül bankok, hanem jelentős nemzetközi fintech cégek állnak, amelyek teljeskörű folyamatokat végeznek el tizedmásodpercek alatt. Felmérik az ügyfél hitelképességét, képesek a késleltetett fizetésre, átváltanak helyettünk. Ezekre a folyamatokra mindenképp figyelnünk kell, mert az embedded payment megoldásoké a jövő” – mondta Ángyán Balázs, aki hozzátette, hogy a jövőben az a szolgáltató tudja megtartani az ügyfeleit, amely a legjobb felhasználói élményt adja. Már csak amiatt is, mert a modern ügyfelek nagyon nem szeretik a felesleges időrablást, kattintást.
A mesterséges intelligencia is formálja fizetési szokásainkat
A változások nemcsak a felhasználók, hanem az eladók és a gyártók számára is új világot teremtenek. A döntéseket ugyanis sok esetben nem az ember hozza majd meg, hanem a gép.
„Ha eddig valaki cipőt akart eladni, a potenciális vásárlóknak reklámozta a cipőt. Eddig. Egyre több vásárló azonban ma már a mesterséges intelligenciától kér tanácsot: mit vegyen, kitől és mennyiért? A pénzügyi szolgáltatók és a gyártók így már nem elsősorban a fogyasztókra céloznak majd, hanem a mesterséges intelligenciát kell befolyásolniuk” – mondta Ángyán Balázs.
Amikor vásárlásról van szó, rendre előjön a kérdés, hogy meddig marad még velünk a készpénz ? Magyarországon jelenleg 50-50 százalék használ készpénzt, valamint digitális megoldásokat. Ez nem feltétlenül rossz arány, hiszen például a szomszédos Ausztriában még többen fizetnek papírpénzzel a boltban, mint nálunk. Ugyanakkor néhány ázsiai országban már szinte kizárólag az online fizetés létezik. Nálunk ilyen gyors átalakulás nem várható, a következő években még biztosan marad a készpénz.
„A készpénz értékét évszázadok óta az a közös hitünk adja, hogy színes papírdarabokért dolgokat lehet vásárolni. Ugyanez a hit teszi értékessé egyre többek számára az egyeseket és nullákat, vagyis a bankszámlánkon nyilvántartott pénzünket is. Ebből a szempontból semmiféle különbség nincs, és kényelmi okokból az elektronikus fizetési megoldások további terjedése várható. Ugyanakkor a készpénz megfoghatósága sokak számára érték, amely miatt még várhatóan sokáig velünk marad” – foglalta össze Ángyán Balázs.


