BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezt nem teszi zsebre a Ryanair: ritka, és annál súlyosabb büntetést kapott a hollandoktól – fontos pénzektől fog elesni a fapados légitársaság

A hollandoknak elegük lett a sok Ryanair-járat késéséből, most megbüntették őket. A fapados légitársaságtól megvontak fontos felszállási időt is, mert annyiszor késtek azonban az idősávokban.

A Ryanair elveszített két fontos leszállási résidőt a holland eindhoveni repülőtéren, miután a társaság több alkalommal is jelentős késésekkel érkezett a kijelölt esti járatokkal. A repülőtéri slotok kiosztásáért felelős szervezet, az Airport Coordination Netherlands (ACNL) vizsgálata szerint a hétfő esti szófiai, valamint a csütörtök esti pisai járat rendszeresen túllépte az engedélyezett érkezési időt. Az ACNL ezért úgy döntött, hogy a két érintett résidőt jövő nyárra megvonja a társaságtól – ez a gyakorlat ritka és jellemzően csak súlyos, tartós szabályszegés esetén fordul elő.

Ezt nem teszi zsebre a Ryanair: ritka, és annál súlyosabb büntetést kapott a hollandoktól – fontos pénzektől fog elesni a fapados légitársaság
Ezt nem teszi zsebre a Ryanair: ritka, és annál súlyosabb büntetést kapott a hollandoktól – fontos pénzektől fog elesni a fapados légitársaság / Fotó: Chris Ratcliffe

A Ryanair és az ACNL egyelőre nem reagált a megkeresésekre, de az intézkedés egyértelműen egy nagy csapás a fapados légitársaság nyári európai hálózatára. 

A Ryanair az elmúlt hónapokban több reptérről is kivonulást vagy járatritkítást jelentett be, 

üzleti indokként a növekvő költségeket, főként az adóemeléseket említve.

A Ryanair már korábban közölte, hogy megválik több franciaországi repülőtértől, mert a helyi adóterhek ellehetetlenítik a jelenlétét. Júliustól megszűnnek a járatok Bergerac, Brive és Strasbourg repülőtereire, a cég pedig arra számít, hogy Franciaország szerepe tovább gyengül majd a hálózatában.

Jason McGuinness kereskedelmi igazgató egy interjúban elmondta: a francia kormány 180 százalékos adóemelése egyszerűen fenntarthatatlanná tette az üzemelést a kisebb regionális reptereken. Bár a Ryanair idén erős pénzügyi eredményeket közölt, McGuinness szerint a téli hónapokban még így is veszteséggel működik, ezért stratégiai értelemben nem engedhet meg magának olyan piacokat, ahol a költségnövekedést nem tudja ellensúlyozni.

Egész Európában változnak a Ryanair járatai

A vállalat kapacitásait inkább olyan országokba csoportosítja át, ahol kedvezőbb a szabályozási környezet. McGuinness példaként említette Olaszországot, ahol három régió – Friuli–Venezia Giulia, Calabria és Abruzzo – eltörölte saját légiközlekedési adóját. A Ryanair szerint a költségalapú működés miatt egy ilyen lépés kézzelfogható versenyelőnyt ad, és lehetővé teszi az alacsony jegyárak fenntartását.

A légitársaság már októberben jelezte, hogy jövő nyáron 1,2 millió férőhelyet von ki a spanyol hálózatából, és megszünteti minden járatát az asztúriai repülőtérről. 

A döntést szintén növekvő költségekkel és a piaci potenciál csökkenésével indokolta.

Az ACNL döntése csak újabb jele annak, hogy a Ryanair sok európai piacon egyre feszesebb szabályozási és adózási környezetben kénytelen működni. A társaság továbbra is a legalacsonyabb költségekhez igazítja kapacitásait, ami regionális repterek számára akár végleges járatvesztést is jelenthet. Franciaország és Spanyolország egyre kevésbé számít stratégiai piacnak, míg Olaszország és Kelet-Európa akár nyertese is lehet az átrendeződésnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.