Ezt nem teszi zsebre a Ryanair: ritka, és annál súlyosabb büntetést kapott a hollandoktól – fontos pénzektől fog elesni a fapados légitársaság
A Ryanair elveszített két fontos leszállási résidőt a holland eindhoveni repülőtéren, miután a társaság több alkalommal is jelentős késésekkel érkezett a kijelölt esti járatokkal. A repülőtéri slotok kiosztásáért felelős szervezet, az Airport Coordination Netherlands (ACNL) vizsgálata szerint a hétfő esti szófiai, valamint a csütörtök esti pisai járat rendszeresen túllépte az engedélyezett érkezési időt. Az ACNL ezért úgy döntött, hogy a két érintett résidőt jövő nyárra megvonja a társaságtól – ez a gyakorlat ritka és jellemzően csak súlyos, tartós szabályszegés esetén fordul elő.

A Ryanair és az ACNL egyelőre nem reagált a megkeresésekre, de az intézkedés egyértelműen egy nagy csapás a fapados légitársaság nyári európai hálózatára.
A Ryanair az elmúlt hónapokban több reptérről is kivonulást vagy járatritkítást jelentett be,
üzleti indokként a növekvő költségeket, főként az adóemeléseket említve.
A Ryanair már korábban közölte, hogy megválik több franciaországi repülőtértől, mert a helyi adóterhek ellehetetlenítik a jelenlétét. Júliustól megszűnnek a járatok Bergerac, Brive és Strasbourg repülőtereire, a cég pedig arra számít, hogy Franciaország szerepe tovább gyengül majd a hálózatában.
Jason McGuinness kereskedelmi igazgató egy interjúban elmondta: a francia kormány 180 százalékos adóemelése egyszerűen fenntarthatatlanná tette az üzemelést a kisebb regionális reptereken. Bár a Ryanair idén erős pénzügyi eredményeket közölt, McGuinness szerint a téli hónapokban még így is veszteséggel működik, ezért stratégiai értelemben nem engedhet meg magának olyan piacokat, ahol a költségnövekedést nem tudja ellensúlyozni.
Egész Európában változnak a Ryanair járatai
A vállalat kapacitásait inkább olyan országokba csoportosítja át, ahol kedvezőbb a szabályozási környezet. McGuinness példaként említette Olaszországot, ahol három régió – Friuli–Venezia Giulia, Calabria és Abruzzo – eltörölte saját légiközlekedési adóját. A Ryanair szerint a költségalapú működés miatt egy ilyen lépés kézzelfogható versenyelőnyt ad, és lehetővé teszi az alacsony jegyárak fenntartását.
A légitársaság már októberben jelezte, hogy jövő nyáron 1,2 millió férőhelyet von ki a spanyol hálózatából, és megszünteti minden járatát az asztúriai repülőtérről.
A döntést szintén növekvő költségekkel és a piaci potenciál csökkenésével indokolta.
Az ACNL döntése csak újabb jele annak, hogy a Ryanair sok európai piacon egyre feszesebb szabályozási és adózási környezetben kénytelen működni. A társaság továbbra is a legalacsonyabb költségekhez igazítja kapacitásait, ami regionális repterek számára akár végleges járatvesztést is jelenthet. Franciaország és Spanyolország egyre kevésbé számít stratégiai piacnak, míg Olaszország és Kelet-Európa akár nyertese is lehet az átrendeződésnek.


