BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Fintech cégből bankká nőheti ki magát a Klarna, de a gyors növekedés áldozatokkal jár

Dinamikusan növekszik a halasztott fizetési megoldásairól világszerte ismert Klarna hitelállománya, azonban a svéd fintech vállalat egyelőre veszteségesen üzemel, s részvényeinek a New York-i tőzsdére (NYSE) történt szeptemberi bevezetése sem sikertörténet egyelőre. Klarna vezetője szerint viszont helyes az irány, de a jó üzlethez időre és türelemre is szükség van.

A Klarna a gyors növekedés, a piacszerzés stádiumában van, emiatt talán a befektetők is elnézőbbek az irányában. A svéd fintech vállalat kedden adta ki az első hivatalos tőzsdei gyorsjelentését, amelyben a szeptemberrel zárult harmadik negyedév teljesítményét taglalja. 

Payment provider Klarna
A Klarna jelenleg globálisan 114 millió aktív ügyféllel rendelkezik / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

E szerint a "vásárolj most és fizess később" (BNPL) hitelezési megoldások egyik úttörője rekordbevétellel, 903 millió dollárral zárt, ami 26 százalékos gyarapodást jelent az egy évvel korábbihoz képest, és 18 millió dollárral üti a Bloomberg elemző konszenzusát. Ezzel kapcsolatban a cégvezetés jelezte, hogy a folyó negyedévben már át fogják lépni az egymilliárd dolláros lélektani határt. 

A Klarna céltartalékolásra kényszerül

Ugyanakkor a cég 95 millió dolláros nettó veszteséget könyvelt el, elsősorban a hitelportfólió gyengén teljesítő része kapcsán szükségessé vált céltartalékolás következtében. Sietve megjegyezték, hogy a hitelportfóliójuk alapvetően masszív, a bruttó áruforgalom mindössze 0,72 százaléka után kellett a céltartalékot képezniük, igaz viszont az is, hogy egy évvel ezelőtt ez az arány még csak 0,44 százalékos volt. 

A BNPL-hiteleknél az egyenlő részletekben, alacsony költséggel vagy optimális esetben költségmentesen történő törlesztésre az ügyfélnek néhány hónap áll a rendelkezésére, ezek a kölcsönök nem is jelentenek a túl nagy kockázatot, viszont 

a Klarna a versenytársaihoz hasonlóan a hosszabb távú hitelezést is felvette a repertoárjába, 

ennél pedig sűrűben fordulnak elő problémák a fizetőképességgel. A Klarna az elmúlt egy évben

  • globálisan 139 százalékkal,
  • az Egyesült Államokban 244 százalékkal

növelte hosszútávú hitelállományát, ami mögé a BNPL-hiteleknél nagyobb céltartalékot kellett képeznie, igaz a vásárlások mögötti fedezet értéke is jóval magasabb.

Ha ilyen ütemben növeled a hitelkihelyezéseidet, és vele együtt a kötelező céltartalékokat, az óhatatlanul a nyereség rovására megy

– hallgattatta el a veszteség felett aggódó hangokat Sebastian Siemiatkowski alapító-vezérigazgató, aki inkább azt hangsúlyozta, hogy cége folyamatosan elemzi a hitelportfólió minőségét, és azt most a „nagyon stabil” jelzővel tudná leginkább leírni. 

SEBASTIAN SIEMIATKOWSKI
Sebastian Siemiatkowski alapító-vezérigazgató kézben tartja a cég ügyeit / Fotó: TT News Agency via AFP

A hitelnövekedés elősegítésére a Klarna két évre szóló, 6,5 milliárd dollár értékű gördülő finanszírozásról kötött megállapodást az Elliott Investment Managementtel, amely épp nem arról híres, hogy feneketlen kútba dobálja ügyfelei pénzét.

A tőzsdei bevezetés jól sült el – a Klarna számára

Akik viszont a Klarna tőzsdei bevezetéséből (IPO) reméltek meggazdagodni, azok rossz lóra tettek. A Klarna az idei év egyik legnagyobb érdeklődéssel várt IPO-ja volt az amerikai piacon, a kibocsátási árhoz képest 9,6 százalékot lehetett nyerni, ha a kereskedés szeptember közepi megindulásakor azonnal kiszállt volna valaki. 

Így viszont a lecsorgás jellemezte az árfolyamot, amely mára 20 százalékot veszített értékéből. Sokak szerint a fintech cég bölcsen döntött, amikor Donald Trump januári elnöki beiktatása után kialakult kaotikus tőkepiaci helyzetre hivatkozva későbbre halasztotta az IPO-ját, mert így magasabb, 15 milliárd dollárt meghaladó piaci értékeltséghez és több friss forráshoz – összesen 1,58 milliárd dollárhoz – jutott, mintha a zavaros időkben lépett volna a parkettre.

Ezzel kapcsolatban Siemiatkowski elmondta, hogy jól tették, hogy kivárták az ideális időt, mert ez volt a hosszútávú, fenntartható növekedésük alapja, s ennek eredményei részint már most is látszanak.

A Klarnának jelenleg 114 millió aktív ügyfele van, ők 850 ezer kereskedő partnernél tudnak BNPL-finanszírozást igénybe venni vásárlásaikhoz, köztük olyanoknál, mint

  • az Uber,
  • a H&M,
  • a Sephora
  • vagy a Macy's.

Emellett a fintech cég júliusban bevezetett, hitelkártyaként és bankkártyaként is szolgáló Klarna kártyáját már négymillióan használják, s októberben a cég teljes tranzakcióállományának 15 százalékát már ezekkel bonyolították le.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.