
Fintech cégből bankká nőheti ki magát a Klarna, de a gyors növekedés áldozatokkal jár
A Klarna a gyors növekedés, a piacszerzés stádiumában van, emiatt talán a befektetők is elnézőbbek az irányában. A svéd fintech vállalat kedden adta ki az első hivatalos tőzsdei gyorsjelentését, amelyben a szeptemberrel zárult harmadik negyedév teljesítményét taglalja.

E szerint a "vásárolj most és fizess később" (BNPL) hitelezési megoldások egyik úttörője rekordbevétellel, 903 millió dollárral zárt, ami 26 százalékos gyarapodást jelent az egy évvel korábbihoz képest, és 18 millió dollárral üti a Bloomberg elemző konszenzusát. Ezzel kapcsolatban a cégvezetés jelezte, hogy a folyó negyedévben már át fogják lépni az egymilliárd dolláros lélektani határt.
A Klarna céltartalékolásra kényszerül
Ugyanakkor a cég 95 millió dolláros nettó veszteséget könyvelt el, elsősorban a hitelportfólió gyengén teljesítő része kapcsán szükségessé vált céltartalékolás következtében. Sietve megjegyezték, hogy a hitelportfóliójuk alapvetően masszív, a bruttó áruforgalom mindössze 0,72 százaléka után kellett a céltartalékot képezniük, igaz viszont az is, hogy egy évvel ezelőtt ez az arány még csak 0,44 százalékos volt.
A BNPL-hiteleknél az egyenlő részletekben, alacsony költséggel vagy optimális esetben költségmentesen történő törlesztésre az ügyfélnek néhány hónap áll a rendelkezésére, ezek a kölcsönök nem is jelentenek a túl nagy kockázatot, viszont
a Klarna a versenytársaihoz hasonlóan a hosszabb távú hitelezést is felvette a repertoárjába,
ennél pedig sűrűben fordulnak elő problémák a fizetőképességgel. A Klarna az elmúlt egy évben
- globálisan 139 százalékkal,
- az Egyesült Államokban 244 százalékkal
növelte hosszútávú hitelállományát, ami mögé a BNPL-hiteleknél nagyobb céltartalékot kellett képeznie, igaz a vásárlások mögötti fedezet értéke is jóval magasabb.
Ha ilyen ütemben növeled a hitelkihelyezéseidet, és vele együtt a kötelező céltartalékokat, az óhatatlanul a nyereség rovására megy
– hallgattatta el a veszteség felett aggódó hangokat Sebastian Siemiatkowski alapító-vezérigazgató, aki inkább azt hangsúlyozta, hogy cége folyamatosan elemzi a hitelportfólió minőségét, és azt most a „nagyon stabil” jelzővel tudná leginkább leírni.

A hitelnövekedés elősegítésére a Klarna két évre szóló, 6,5 milliárd dollár értékű gördülő finanszírozásról kötött megállapodást az Elliott Investment Managementtel, amely épp nem arról híres, hogy feneketlen kútba dobálja ügyfelei pénzét.
A tőzsdei bevezetés jól sült el – a Klarna számára
Akik viszont a Klarna tőzsdei bevezetéséből (IPO) reméltek meggazdagodni, azok rossz lóra tettek. A Klarna az idei év egyik legnagyobb érdeklődéssel várt IPO-ja volt az amerikai piacon, a kibocsátási árhoz képest 9,6 százalékot lehetett nyerni, ha a kereskedés szeptember közepi megindulásakor azonnal kiszállt volna valaki.
Így viszont a lecsorgás jellemezte az árfolyamot, amely mára 20 százalékot veszített értékéből. Sokak szerint a fintech cég bölcsen döntött, amikor Donald Trump januári elnöki beiktatása után kialakult kaotikus tőkepiaci helyzetre hivatkozva későbbre halasztotta az IPO-ját, mert így magasabb, 15 milliárd dollárt meghaladó piaci értékeltséghez és több friss forráshoz – összesen 1,58 milliárd dollárhoz – jutott, mintha a zavaros időkben lépett volna a parkettre.
Ezzel kapcsolatban Siemiatkowski elmondta, hogy jól tették, hogy kivárták az ideális időt, mert ez volt a hosszútávú, fenntartható növekedésük alapja, s ennek eredményei részint már most is látszanak.
A Klarnának jelenleg 114 millió aktív ügyfele van, ők 850 ezer kereskedő partnernél tudnak BNPL-finanszírozást igénybe venni vásárlásaikhoz, köztük olyanoknál, mint
- az Uber,
- a H&M,
- a Sephora
- vagy a Macy's.
Emellett a fintech cég júliusban bevezetett, hitelkártyaként és bankkártyaként is szolgáló Klarna kártyáját már négymillióan használják, s októberben a cég teljes tranzakcióállományának 15 százalékát már ezekkel bonyolították le.




