BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Xiaomi: az autógyártás már nyereséges, az okostelefonoknál az Apple még előbbre jár

Másfél év alatt berobbant az autópiacra luxusmodelljeivel a kínai okoseszköz-gyártás egyik úttörője. A Xiaomi nem győzi kielégíteni a hazai keresletet, s amint ez sikerül neki, globális offenzívára indul. Európába 2027-ben érkezhet meg.

Ütemesen menetel előre a Xiaomi, a világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártója ezúttal is erős negyedéves gyorsjelentést villantott, még ha egyes elemeiben el is maradt a vehemens elemzői várakozásoktól. A technológiai óriásvállalat esetében egyelőre brilliáns húzásnak bizonyult, hogy tavaly tavasszal elektromos modelljeivel berobbant a kínai új generációs autópiacra, rögtön a luxuskategóriában keresve, s találva magának helyet. 

Xiaomi's first EV SU7 unveild in Beijing
A Xiaomi erősen nyitott, az SU7 szedán forgalmazását tavaly márciusban kezdték meg / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Azóta az autóipari szegmens vált a csoport első számú bevételnövekedési forrásává, s noha tragikus balesetek, kifogásolható marketingfogások, visszahívások kísérték eddig első másfél évét, a fogadtatás mindent egybevetve frenetikus volt. 

Átgördült a pozitív tartományba a Xiaomi autós üzletága 

A szeptemberrel zárult negyedév áttörést hozott, az autóipari leányvállalat az egy évvel korábbi 42 millió dolláros veszteség után 98,5 millió dolláros profitot termelt, s ezzel először zárt pozitív előjellel. Az igazsághoz tartozik, hogy az "innovatív" címke alatt futó üzletág alá tartoznak a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tevékenységek is.

Ez is segített abban, hogy a Xiaomi az idei harmadik negyedévet 22,3 százalékkal magasabb, 15,9 milliárd dolláros bevétellel zárhassa, ami 3 százalékkal marad el a londoni tőzsdecsoport (LSEG) elemzőinek előrejelzésétől. (Az autóipari részleg 3,98 milliárd dollárral vette ki részét a teljes bevételből.) 

A tiszta nyereség 1,59 milliárd dollár volt, ez 80,2 százalékkal magasabb az egy évvel korábban kimutatottnál 

és 9,7 százalékkal jobb a piaci várakozásoknál. A társaság hongkongi tőzsdén jegyzett részvénye 2,8 százalékos eséssel várta a zárás után publikált gyorsjelentést, de az árfolyam az idén már 18,2 százalékkal emelkedett. 

Befektetői megítélése ennek ellenére is jelentős kockázatokat hordoz, a túl gyors növekedés és a verseny éleződése kombinálva a balesetek miatti visszahívásokkal és a még mindig nem acélos gyártási volumennel sokakat ova int a részvény megvásárlásától.

A Xiaomi jelenleg három modellel képviselteti magát a kínai piacon,

  • a SU7 szedán,
  • a SU7 Ultra szupercar
  • és a YU7 városi terepjáró

portfólió elemeiből az idén 350 darabot szeretne értékesíteni, az exportoffenzívát a hazai piac megfelelő szintű kiszolgálása és megnyerése után indítja, de ennek az első lépései azonban már javában zajlanak. Európában 2027-es indulást terveznek. Egyelőre a gyártókapacitások felfuttatása van napirenden, s ez is jó üzemben zajlik. 

Grandiózus célokat fogalmaztak meg 

De haladhatna jobban is, hiszen egyes modellekre még mindig kilenc hónapos a várakozási idő, jóval hosszabb, mint a közvetlen riválisoknál. A harmadik negyedévben a Xiaomi 108 796 darab járművet értékesített, ez 173 százalékkal több az egy évvel korábbinál és 32,5 százalékkal múlja felül a második negyedévit. 

A Xiaomi autóit 119 kínai város összesen 402 autókereskedésében lehet megvásárolni, emellett 209 szervízállomást üzemeltetnek, melyekkel 125 várost fednek le.

2024 Guangzhou International Automobile Exhibition
A Xiaomi S7 Ultra 1,98 másodperc alatt éri el a százas tempót, s ezzel csúcstartó a kategóriájában / Fotó: Anadolu via AFP

A Xiaominál nem szabnak határt a vágyaknak, a cég a világ öt legnagyobb forgalmú autógyártója közé szeretné beverekedni magát, az exportpiacokon közvetlen riválisai, a Tesla és a BYD babérjaira törne.

Az okostelefon-piacon nem tudnak kifogni az iPhone-on

Ahogy az okostelefonok piacán az Apple-ére. A Xiaomi elsősorban Kínában vív elkeseredett harcot az iPhone-ok gyártójával a legnépszerűbb okostelefon-gyártónak kijáró címért. 

A Xiaomi ráadásul egyre erősebb készülékekkel okoz forró pillanatokat az Apple-nek, a 630 dolláros csúcskészülékét például közvetlenül az iPhone 17 szeptemberi világpremierje után dobta a piacra, megfelelő alternatívát kínálva a vásárlóknak. Csakhogy 

az elkapatott kínai iPhone-rajongókat nehéz átcsábítani a hazai portékára, 

ezt jelzi a Counterpoint Research statisztikája, mely szerint a csúcskészülékek piacán minden negyedik kínai vásárló az iPhone 17-est választja, s a Xiaomit még a helyi rivális Oppo is megelőzi. A kínai gyártók helyzetét nehezíti a memóriacsipek áremelkedése, ami a készülékárak emelkedését is maga után vonja. Az Apple ez alól mentesül, így viszont nehéz lesz bárkinek is utolérnie.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.