Xiaomi: az autógyártás már nyereséges, az okostelefonoknál az Apple még előbbre jár
Ütemesen menetel előre a Xiaomi, a világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártója ezúttal is erős negyedéves gyorsjelentést villantott, még ha egyes elemeiben el is maradt a vehemens elemzői várakozásoktól. A technológiai óriásvállalat esetében egyelőre brilliáns húzásnak bizonyult, hogy tavaly tavasszal elektromos modelljeivel berobbant a kínai új generációs autópiacra, rögtön a luxuskategóriában keresve, s találva magának helyet.

Azóta az autóipari szegmens vált a csoport első számú bevételnövekedési forrásává, s noha tragikus balesetek, kifogásolható marketingfogások, visszahívások kísérték eddig első másfél évét, a fogadtatás mindent egybevetve frenetikus volt.
Átgördült a pozitív tartományba a Xiaomi autós üzletága
A szeptemberrel zárult negyedév áttörést hozott, az autóipari leányvállalat az egy évvel korábbi 42 millió dolláros veszteség után 98,5 millió dolláros profitot termelt, s ezzel először zárt pozitív előjellel. Az igazsághoz tartozik, hogy az "innovatív" címke alatt futó üzletág alá tartoznak a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tevékenységek is.
Ez is segített abban, hogy a Xiaomi az idei harmadik negyedévet 22,3 százalékkal magasabb, 15,9 milliárd dolláros bevétellel zárhassa, ami 3 százalékkal marad el a londoni tőzsdecsoport (LSEG) elemzőinek előrejelzésétől. (Az autóipari részleg 3,98 milliárd dollárral vette ki részét a teljes bevételből.)
A tiszta nyereség 1,59 milliárd dollár volt, ez 80,2 százalékkal magasabb az egy évvel korábban kimutatottnál
és 9,7 százalékkal jobb a piaci várakozásoknál. A társaság hongkongi tőzsdén jegyzett részvénye 2,8 százalékos eséssel várta a zárás után publikált gyorsjelentést, de az árfolyam az idén már 18,2 százalékkal emelkedett.
Befektetői megítélése ennek ellenére is jelentős kockázatokat hordoz, a túl gyors növekedés és a verseny éleződése kombinálva a balesetek miatti visszahívásokkal és a még mindig nem acélos gyártási volumennel sokakat ova int a részvény megvásárlásától.
A Xiaomi jelenleg három modellel képviselteti magát a kínai piacon,
- a SU7 szedán,
- a SU7 Ultra szupercar
- és a YU7 városi terepjáró
portfólió elemeiből az idén 350 darabot szeretne értékesíteni, az exportoffenzívát a hazai piac megfelelő szintű kiszolgálása és megnyerése után indítja, de ennek az első lépései azonban már javában zajlanak. Európában 2027-es indulást terveznek. Egyelőre a gyártókapacitások felfuttatása van napirenden, s ez is jó üzemben zajlik.
Grandiózus célokat fogalmaztak meg
De haladhatna jobban is, hiszen egyes modellekre még mindig kilenc hónapos a várakozási idő, jóval hosszabb, mint a közvetlen riválisoknál. A harmadik negyedévben a Xiaomi 108 796 darab járművet értékesített, ez 173 százalékkal több az egy évvel korábbinál és 32,5 százalékkal múlja felül a második negyedévit.
A Xiaomi autóit 119 kínai város összesen 402 autókereskedésében lehet megvásárolni, emellett 209 szervízállomást üzemeltetnek, melyekkel 125 várost fednek le.

A Xiaominál nem szabnak határt a vágyaknak, a cég a világ öt legnagyobb forgalmú autógyártója közé szeretné beverekedni magát, az exportpiacokon közvetlen riválisai, a Tesla és a BYD babérjaira törne.
Az okostelefon-piacon nem tudnak kifogni az iPhone-on
Ahogy az okostelefonok piacán az Apple-ére. A Xiaomi elsősorban Kínában vív elkeseredett harcot az iPhone-ok gyártójával a legnépszerűbb okostelefon-gyártónak kijáró címért.
A Xiaomi ráadásul egyre erősebb készülékekkel okoz forró pillanatokat az Apple-nek, a 630 dolláros csúcskészülékét például közvetlenül az iPhone 17 szeptemberi világpremierje után dobta a piacra, megfelelő alternatívát kínálva a vásárlóknak. Csakhogy
az elkapatott kínai iPhone-rajongókat nehéz átcsábítani a hazai portékára,
ezt jelzi a Counterpoint Research statisztikája, mely szerint a csúcskészülékek piacán minden negyedik kínai vásárló az iPhone 17-est választja, s a Xiaomit még a helyi rivális Oppo is megelőzi. A kínai gyártók helyzetét nehezíti a memóriacsipek áremelkedése, ami a készülékárak emelkedését is maga után vonja. Az Apple ez alól mentesül, így viszont nehéz lesz bárkinek is utolérnie.


