Török Zoltán - Raiffeisen Bank
A kormány a bruttó bérek ötszázalékos emelését tervezi elérni 2003-ban a versenyszférában, az infláció szintén 5 százalék körüli lehet jövőre. A kormány szerint azonban az adószabályok változása körülbelül 3 százalékos reálbérnövekményt jelentene mégis. Ez már nem tűnhetne teljességgel elfogadhatatlannak a munkavállalói oldal számára, amely a reálbérnövekmény igényét a GDP várt növekedési üteméhez kötötte (ez 4-4,5 százalék lehet jövőre). A különbség nem áthidalhatatlan, ésszerű kompromisszum születhetne, ha egy olyan országban élnénk, ahol az érdekegyeztetésnek jól bejáratott mechanizmusai működnének, ahol a hivatalos inflációs tervek jellemzően teljesültek volna, és ahol kölcsönös bizalommal közeledhetnének egymáshoz a bértárgyalások résztvevői. Sajnos ma nem felelnek meg a körülmények ezeknek az elvárásoknak. Félő, hogy a munkavállalói oldal biztos, ami biztos alapon megfejeli egy-két százalékponttal az inflációs előrejelzéseket, félő, az adószabályok kedvező változását nem veszi figyelembe, félő, az elmúlt egy-két év gyors béremelkedése után a jelenlegi ígéret irreálisan alacsony lesz. Másfelől a munkavállalók érdekérvényesítési képessége korlátozott. A bruttó bérnövekedés tehát alacsonyan tartható lesz 2003-ban - ennek kedvező inflációs és versenyképességi következményeivel. A munkavállalóknak be kell érniük azzal, hogy legalább újraindult a formális érdekegyeztetés, és pár év alatt megteremtődhet a ma még hiányzó kölcsönös bizalom.
Forián Szabó Gergely - CA IB Alapkezelő
A fejlett Nyugathoz történő felzárkózás egyik legerősebb mozgatórugója az elmúlt évtizedben a relatíve olcsó munkaerő volt, ami a magyarországi termelőkapacitások folyamatos bővítését eredményezte. Az élőmunkaköltségek mostanában tapasztalható "vágtázása" - ami nem csekély részben a választási időszakban tartott heves licitálás ereménye - azonban jelentősen erodálja a versenyképességi pozíciónkat. Az átalakulás nagy adósságaként aposztrofált bérfelzárkóztatás felgyorsítása a jogos igények kielégítésén túl áldozatokkal is járhat. A háztartások jövedelmi pozíciójának javításával az amúgy is gyengélkedő üzleti szektor kerülhet még nehezebb helyzetbe, ami akadályozhatja a kibocsátás bővülését. A bérfelzárkóztatásnak nem a legszerencsésebb módja a költségvetési forrásokra támaszkodó, mindenféle reformtörekvést és differenciálást nélkülöző kampányszerű pénzosztás. Az államháztartásban rejlő óriási tartalékok feltárását, avagy a közszféra "termelékenységének" javítását célzó reformtörekvések sikerét akadályozhatja, ha a kiemelkedően teljesítő munkaerőnek szánt "jutalmat" - mindenféle teljesítményvizsgálatot megelőzve - előre kiosztjuk. A teljesítménynövekedéstől elszakadó jövedelembővülés hatására tehát ismét letértünk a beruházás- és exportvezérelt növekedés pályájáról. A "fordított Bokros-csomag" hatására ismét a háztartások fogyasztása válik a gazdaság fő húzóerejévé, ami az egyensúlyi korlátok miatt előbb-utóbb fékezési manőverbe torkollik.
Nyeste Orsolya - Postabank
Az ez évi bértárgyalások legfontosabb kérdése, hogy vajon a bevett szokásnak megfelelően az árak múltbeli alakulását vagy pedig az elkövetkező esztendőre prognosztizált inflációt veszik kiindulási alapnak az alkufolyamat során. Azaz a viszszatekintőt felváltja-e az előretekintő bérindexálás gyakorlata. A váltás egyértelmű mércéje lehetne a gazdaságpolitika hitelességének, és talán ez a legfontosabb záloga a jövő évi inflációs célkitűzés teljesülésének is. A kilátások azonban pillanatnyilag nem túl biztatók. A PEP-ben előirányzott, mindössze bruttó 5 százalékos jövő évi bérnövekedés feltételezése elég merésznek tűnik a gazdaságpolitika részéről. A munkavállalói oldal az európai szintre történő bérfelzárkózás szükségességével, illetve a korábbi minimálbér-emelések miatt összeszűkült bérskálával fog érvelni. Ennek fényében félő, hogy a kormányzati oldal érvei, miszerint a csökkenő adóterhelés miatt jövőre a nettó bérek javára várható majd az elnyílás, nem lesznek túl meggyőzőek. Összességében tehát a bruttó bérek 7-10 százalék körüli növekedését valószínűsítjük a 2003. évben. Ez keresleti oldalról nem feltétlenül dobná meg az inflációt, ha a megtakarítási hajlandóság is erősödne, kedvezőtlen költségoldali hatásokkal azonban szinte biztosan számolni kell. Mindenesetre a béralakulás körüli dilemma jó példája a reál- és nominális konvergencia között létező ellentmondásoknak a várható EU-GMU csatlakozás kapcsán.
Kovács György - DZ Bank
A 2001. és 2002. év folyamán a gazdaságban erőteljes bérkiáramlás ment végbe. A bérdinamika egyelőre nem tartozik a romló folyó fizetési mérleg döntő tényezői közé. A folyó fizetési mérleg eredményét három úton befolyásolhatja a bérkiáramlás. Egyik, hogy a nemzetgazdasági keresetnövekedés megemeli a fogyasztási célú importkeresletet. A jegybanki statisztikák szerint az első negyedévben a fogyasztás típusú importban nem történt volumennövekedés. Mindazonáltal a nagyobb jövedelemkiáramlás előbb vagy utóbb kedvezőtlen hatást gyakorol a folyó mérleg egyenlegére. Ebbe az irányba mutat, hogy a kiskereskedelmi forgalom legdinamikusabb része, a gépjárművásárlás erőteljes importpotenciállal bír. A magasabb jövedelem együtt járhat a külföldi utazásokon keresztül a turizmus egyenlegének romlásával. A 2002. évben nőtt a kiutazásokra fordított jövedelem, amelynek az egyenleget rontó hatása már látszik. A harmadik út az exporthoz kapcsolódik, ahol a magasabb bérkiáramlás a versenyképesség csökkenéséhez vezethet, ha nem párosul a termelékenység növekedésével. A termelékeny-ségnövekedés üteme felett bővülő bérek egy időben jelentkeztek a világgazdasági recesszióval és a forintárfolyam nominális felértékelődésével. Ezért ebben az évben nehéz elkülöníteni az egyes tényezők hatásait, de valószínűsíthető, hogy ha 2003-ban a termelékenységet meghaladó mértékben nőnek a bruttó bérek, az számottevően rontani fogja az exportteljesítményt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.