Az Egyesült Királyságból több magánrepülőgép szállt fel 2022-ben, mint bármely más európai országból: átlagosan hatpercenként egy – szerepel a Greenpeace kutatásában. 

A használatban lévő magánrepülőgépek száma 90 256 járatra nőtt tavaly, ami összesen félmillió tonnányi szén-dioxid-kibocsátással járt.

– írja a Sky News.

Caucasian pilot walking up steps of jet
Flight crew uniforms and emblems are generic and are not associated with any particular company
Fotó: Shutterstock

A magángépek között a London–Párizs útvonal volt a legnépszerűbb 2022-ben:

mintegy 3357 járattal, a legszennyezőbb útvonal pedig a hampshire-i Farnborough–Blackbushe útszakasz volt – ez a távolság kevesebb mint 8 kilométer, és a Google Maps szerint gyalog alig több mint másfél óra alatt megtehető.

Az európai magánrepülőgépek az utóbbi három évben – 2020–2022-ben – 5 377 851 tonna szén-dioxidot bocsátottak ki, ami Leeds város teljes éves szén-dioxid-kibocsátásával egyenlő – állapította meg a holland CE Delft környezetvédelmi tanácsadó cég. 

Az elemzés szerint 2020-ban a koronavírus-járvány miatt visszaesett a magánrepülőgépek használata, az utazási korlátozások feloldása után a népszerűségük azonban ismét megugrott, és felülmúlta a 2019-es szintet is. 

A járatok száma 2022-ben tovább nőtt, 350 078-ról 572 806-ra, szén-dioxid-kibocsátásuk pedig több mint 3,3 millió tonnára.

A Greenpeace a magánrepülőgépek betiltását követeli. A környezetvédelmi csoport szerint a tavaly felszálló európai járatok 39 százaléka nagyon rövid távú utakat tett meg, amelyek vonattal is könnyen teljesíthetők lennének.

A magánrepülőgépek elképesztően környezetszennyezők, és általában teljesen felesleges a használatuk. Sok ilyen utat majdnem ugyanolyan gyorsan meg lehet tenni vonattal

–  mondta Doug Parr, a Greenpeace UK politikai igazgatója. Hozzátette, hogy világszerte emberek milliói szenvedik meg az éghajlati problémákat, veszítik el a megélhetésüket, miközben egy elenyésző kisebbség úgy égeti a repülőgép-üzemanyagot, mintha nem lenne holnap.

Nagyobb adót kell kivetni a magánrepülőgépekre, amit Franciaországban nemrégiben már fontolóra vettek, vagy meg kell szabni annak határidejét, ameddig zérókibocsátásúvá kell tenni a magánrepülőgépeket, különben tilalom alá kerülnek

– véli Max Thrower, a repülés környezeti hatásaiért felelős Aviation Environment Federation képviselője.

A brit közlekedési minisztérium szerint elkötelezett a brit kormány amellett, hogy a légi közlekedési ipar 2050-ig mentessé váljon a szén-dioxid-kibocsátástól, anélkül, hogy korlátoznák a keresletet.