Aránylag új dízelek sem közlekedhetnek Budapesten szmogriadó esetén
Az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátoznák szmogriadó esetén Budapesten – derült ki a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosításáról szóló javaslatból.
MTI
2019.05.24, 13:21
Megosztom a cikket
A Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett – a budapest.hu oldalon csütörtökön közzétett – előterjesztésben az olvasható, hogy az eddigieken túl a 12-es, 13-as és 14-es környezetvédelmi osztályú – együttesen Euro 5-ös dízelüzemű – gépjárműveket is korlátozás alá vonnák.
A budapesti szmoghelyzet riasztási fokozata során a forgalomkorlátozás nem érintené az 5-ös környezetvédelmi osztályú (vegyes hibrid, csak gázüzemű, csak elektromos meghajtású) gépjárműveket, a 6-os (Euro 3 benzines), a 9-es (Euro 4 benzines), a 14-es benzines (Euro 5 benzines), valamint a 15-ös és 16-os osztályú járműveket, amelyek Euro 6-osok üzemanyagtól függetlenül. A módosított rendelet október elsejével lépne hatályba.
A javaslat szerinti korlátozás eredményeképp a 2018-as adatok alapján a Budapesten és 74 agglomerációs településen üzemben tartott gépjárművek 52 százaléka kerülne korlátozás alá és a javasolt korlátozás a dízelüzemű gépjárművek szennyezőbb 88 százalékát érintené, ami az összes állományhoz képest 35 százalékot jelent.
A javaslathoz mellékelt előzetes hatásvizsgálatban arról írtak, hogy mivel a rendelet legutóbbi 2017-es módosítása óta a riasztási fokozatban korlátozott gépjárművek aránya jellemzően kisebbé vált, mint a gépjárműállomány fele, ezért további szennyezőbb osztályokat indokolt a korlátozás alá vonni.
A javaslatban emlékeztettek:
a Fővárosi Közgyűlés 2017-ben arról döntött, hogy 2018. október 1-je után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is.
Fotó: AFP
Továbbá az akkori határozatban rendelkeztek arról is, hogy a korlátozás 2019. október elsejével riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművekre is vonatkozik.
A közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztésben kitértek arra is, hogy 2018 májusában az Európai Bizottság az Európai Unió Bíróságához fordult Magyarországgal szemben a PM10 légszennyező anyag egészségügyi határértékeinek – többek között Budapest és környéke térségében – nem teljesülése miatt.
A fővárosi önkormányzat vezetése azért is kezdeményezi saját hatáskörben a hatékonyabb intézkedések meghozatalát, hogy ez a körülmény a függőben lévő eljárás során is figyelembe vehető legyen – írták.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.