Kiknek szól a konferencia, az eddigi tapasztalataik alapján kik érdeklődnek elsősorban? Változott-e a résztvevők köre?
A konferencia elsősorban a műtárgyvásárlóknak szól, gyűjtőket, befektetőket várunk az egész napos rendezvényre. Mivel ez a hatodik alkalom, már jól ismerjük az igényeket, hogy milyen tudásanyagra van szükség. Nagy örömmel látom, hogy évről évre egyre nagyobb az érdeklődés.
Mára kialakult egy új gyűjtői generáció, jobbára az a negyvenes korosztály, akinek van befektetni való pénze is, de elsősorban igénye arra, hogy kvalitásos műtárgyakkal vegye körbe magát.
Nekik abszolút szükségük van a tudásra és a jó példákra, a best practice-re. Mindkettőre lesz lehetőség az eseményen, ahogy networkingre is.

Előad például az egyik legismertebb műgyűjtőnk, Antal Péter, aki bemutatja húszezer (!) darabos kollekciójának kialakulását, fejlődését, ismerteti a több évtizedes gyűjtési, műkereskedelmi tapasztalatait. Valamint Nudelman László numizmata – aki szintén meghatározó műgyűjteménnyel rendelkezik – is előadást tart, méghozzá egy alternatív befektetési területről: az érem és a bankjegygyűjtésről.
Külön előadás szól a gazdasági, adózási kérdésekről. Ebben miről lesz szó?
A gyűjtők körében jelentős érdeklődés mutatkozik a műtárgyvásárlást és -értékesítést érintő adózási kérdések iránt. Idén a témát egy speciális szemszögből, az öröklés és adótervezés felől közelítjük meg. A műtárgygyűjteményünknek ugyanúgy végig kell gondolnunk a helyét és szerepét a magánvagyonunk rendszerében, mint a hagyományos befektetési eszközök esetében. Nem lehet azonban egy kalap alá venni a családi céget, a részvényportfóliót és a műkincseket. Az előadás keretében ezért Illés István, az APELSO Wealth Management cégtársa mutatja be azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével biztosítani tudjuk a családi vagyonon belül a műgyűjtemény sorsát akár a halálunk utánra is, és esetlegesen még adóelőnyre is szert tehetünk a műtárgyak értékesítése vagy hasznosítása során.
Érzelem vagy befektetés? Melyiket érdemes előtérbe helyezni?
Erre minden gyűjtőnek saját válasza van, és mi most egy kerekasztal-beszélgetésben egyeztetjük a nézőpontokat. Pontosabban arra leszünk kíváncsiak, hogyan teremthető egyensúly a különböző megközelítések közt.
- Hradszki László műgyűjtő, közgazdász,
- Nemes Péter művészettörténész, a Nemes Galéria tulajdonosa,
- Szecső Róbert műgyűjtő, hitelintézeti régióvezető és
- Tausz Ádám üzemgazdász, a Budapest Contemporary vásár alapítója
beszélgetnek erről.
Mindannyian az üzleti világból érkeztek a műkereskedelembe, de tevékenységüket átitatja a műtárgyak iránt érzett szenvedély. Ezt a beszélgetést én fogom vezetni, hiszen én is közgazdasági és banki háttérrel rendelkezem, de gyűjtő ügyfeleim és saját tapasztalataim révén rálátok a műgyűjtés érzelmi vonulataira is.

Új fogalom a kortárs műkereskedelemben az ultrakortárs. Mit takar ez?
A „klasszikus kortárs” és a „kortárs” után az „ultrakortárs” jellemzően a negyven évnél fiatalabb művészek műveit jelenti. A panelbeszélgetés résztvevői azokra a kérdésekre keresik a választ, hogy mennyire váltotta be ígéreteit az „ultracontemporary” szegmens, milyen sikereket ért el a magyar Y generáció, és milyen lehetőségek állnak a hazai fiatalok előtt. Rieder Gábor művészettörténész-kurátor moderálásában Valkó Margit, a Kisterem galéria tulajdonosa, Vágó László műgyűjtő, a NEO Property Services vezérigazgatója és Vékony Délia művészettörténész, a HAB (Hungarian Art and Business) művészeti igazgatója beszélget majd. Legalább ilyen fontos témának tartom azt a kerekasztalt, ahol a kortárs képzőművészet belsőépítészeti megjelenéséről lesz szó és amelyet Osvárt Judit, az Elle Decoration magazin főszerkesztője moderál majd.

Idén is megjelenik kiadványuk a konferenciára?
Igen, elsőként a konferencia résztvevőinek mutatjuk be a Deloitte Magyarországgal közösen készített kutatásunkat a hazai műtárgyvásárlói szokásokról. Azt igyekeztünk felmérni többek között, hogy a műtárgyvásárlók milyen típusú műtárgyakat vesznek, az elsődleges vagy a másodlagos piac helyszínein vásárolnak, milyen online platformokat követnek. Vezetnek-e nyilvántartást a gyűjteményeikről és van-e tervük a gyűjtemény utódlásával kapcsolatban. Ez már a második kiadása a nemzetközi előzményeken alapuló felmérésnek, amelyet a konferencia résztvevői nyomtatott kiadványban is megkapnak, de online felületről is letölthetővé tesszük.