Az utóbbi években az európai sofőrhiány a logisztikában, ezen keresztül a szektorral együttműködő bármilyen ágazatban érdekelt vállalat termelékenységén és jövedelmezőségén is nyomot hagyott – mutat rá a Waberer’s csoport közleménye. Ezért kulcskérdés lett a sofőrök megtartása a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalat számára is.
Az utóbbi időszakban a Waberer’s csoport a közúti fuvarozás mellett erőteljesen fejleszti multimodális szolgáltatásait, beleértve a vasúti szállításokat is. Mivel pedig már mozdonyvezetőket is foglalkoztat, szembesült a mozdonyvezetők hiányával is. Idézi az uniós Vasúti Ügynökség (ERA) adatait, amelyek szerint
Teherautó-sofőrből is egyre kevesebb van. Az International Road Transport Union (IRU) ágazati szakmai szervezet tavalyi felmérése szerint az Európai Unióban, Norvégiában és az Egyesült Királyságban már több mint 233 ezer sofőr hiányzik, e szám pedig 2028-ra 750 ezerre nőhet jelentős intézkedések nélkül. A sofőrök átlagéletkora 47 év, az egyharmaduk pedig már betöltötte az 55. életévét, így a közeljövőben sokan nyugdíjba vonulnak. A fiatalok, különösen a 25 év alattiak aránya e területen is rendkívül alacsony, alig haladja meg az 5 százalékot. A nők aránya az európai teherautó-sofőrök körében mindössze 4 százalék.
A női sofőrök aránya néhány országban:
Az egyre súlyosabb munkaerőhiány miatt az európai országok egyre több külföldi munkavállalót vonzanak. 2023-ban több mint 42 ezer munkavállalási engedélyt adtak ki, míg 2019-ben mindössze 14 ezret. Ez jól mutatja, hogy a sofőrhiány egyre nagyobb kihívás, és az európai gazdaságra gyakorolt hatásai is egyre súlyosabbá válnak.
A munkaerőhiány a vállalatok közel 50 százalékának fogja vissza a termelékenységét a közlemény szerint, 39 százaléknak pedig csökken a bevétele. Az európai cégek több mint 70 százaléka ösztönző intézkedésekkel igyekszik megtartani és vonzani a sofőröket, például teljesítményalapú jutalmakkal és magasabb bérekkel.
A Waberer’s is szeretné vonzóbbá tenni a kamionos munkát. Ennek egyik részeként komoly juttatási csomagot és fejlődési, továbbképzési lehetőséget kínálnak a teherautó- és kamionsofőröknek. Célzott lépéseket is tett: minimalizálta az üresjáratokat, ezzel párhuzamosan újraindította a flotta- és sofőrszám optimalizálását. Saját autósiskolát is létrehozott a járművezetői utánpótlására. Az iskolában C-, CE-, GKI-képzéseken túl idegen nyelvű GKI- és raktárigépkezelő-képzések is zajlanak. A képzéseket ösztöndíjprogrammal támogatja.
Toboroz Szerbiában, Romániában és Lengyelországban is, továbbá nyit a harmadik országok felé. Kötelékében több nemzetiségű sofőrök dolgoznak, azonos elbírálás és támogatás mellett.
A vállalat nagy hangsúlyt fektet arra, hogy valódi, kétirányú párbeszéd alakuljon ki a vezetők és a járművezetők között. Ezt szolgálja a cég által működtetett visszacsatolási fórum, az úgynevezett Bizalom vonal is, amelyen a sofőrök javaslatait, visszajelzéseit valós intézkedések követik, hiszen nemcsak meghallgatják őket, hanem a tapasztalataikat ténylegesen beépítik a működésbe.
A mindennapi munka könnyen bedarálhatja az embert, és ilyenkor könnyen elfelejtünk figyelni egymásra Fészki- Fehér Katalin, a cégcsoport HR-igazgatója szerint. Pedig épp a rendszeres, nyílt párbeszéddel előzhetünk meg számos problémát.
A Waberer’s Európa egyik legfiatalabb flottáját üzemelteti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.