Míg Magyarországon a követeléskezelés már-már tabunak számít, és sokszor szinte a hitelezőnek kell pironkodnia, ha a jogos követelését érvényesíteni kívánja, addig például az USA-ban vagy akár Németországban a társadalmi felelősség egyik fokmérője a hitelképesség, a hiteltörlesztési megbízhatóság (credibility). Ott az a gyanús, aki hiteltörténetileg nem leinformálható, aki pedig késedelembe esett vagy nem teljesített, az kifejezetten megbízhatatlannak számít, és akár a munkaerőpiacon is hátrányokkal indul, aki ellen végrehajtási eljárás van folyamatban.
A kereskedelmi banki hitelportfóliók minősége Magyarországon 2024-ben tovább javult, a nemteljesítő hitelek aránya mind a vállalati, mind a háztartási szegmensben historikusan alacsony, a 90 napon túl nemteljesítő lakossági hitelek aránya 1,29 százalékra csökkent, a lakosság fizetőképessége stabilnak mondható. A nemteljesítő hitelek úgynevezett másodlagos piacán, a követelésvásárló pénzügyi vállalkozások által kezelt, felmondott szerződéseken alapuló tartozások esetében már nem beszélhetünk ennyire pozitív számokról és stabil fizetési hajlandóságról.
Az adósok fizetési hajlandóságát jelentősen befolyásolja a végrehajtási rendszer hatékonysága. A bírósági végrehajtás célja és rendeltetése, hogy érvényt szerezzen a jogerős bírósági, illetve közjegyzői döntéseknek. Az Alkotmánybíróság 1991-es döntésében kimondta, hogy „ha a végrehajtási kényszer gyenge és könnyen kijátszható, ez óhatatlanul a bírósági határozatok lebecsüléséhez, jogbizonytalansághoz, a jogtudat romlásához, a jogállamiság sérelméhez vezet. Az ilyen veszély leküzdése nyilvánvalóan mind állampolgári, mind társadalmi, mind pedig állami szempontból alkotmányos érdek.”
A végrehajtás hatékonysága nemcsak jogbiztonsági, jogállami relevanciával bír, hanem gazdaságilag is nagy jelentőségű, befolyásolja a hitelek, a hitelkockázatok és egyéb szolgáltatások árazását.
A végrehajtás alá vonható jövedelem mértéke mindig is kiemelt hitelbírálati szempont volt.
A végrehajtás alól mentes jövedelem értékhatára:
Kiemelendő az is, hogy a mentes részen felül a munkabérből legfeljebb 33 százalékot, kivételesen – a jogszabályban meghatározott esetekben – 50 százalékot lehet végrehajtás alá vonni. A szabályozás célja természetesen érthető, ugyanakkor egyéb pontosítások bevezetése nélkül lehetőséget teremt a végrehajthatóság elkerülésére azoknak, akik a fizetési kötelezettségeik alól szociális rászorultság hiányában, mintegy visszaélésszerűen, a rendesen fizetők rovására is mentesülni akarnak.
A Vht.-módosítás júliusi hatálybalépésével olyan nagy volumenű és hirtelen változás következik be, amelyre a pénzügyi szektor nincs felkészülve, és amelynek jelentős a hitelezési kockázat.
Ilyen kockázatok a 2000-es évek elején merültek fel utoljára. A hitelezői kockázatok emelkedése eredményezheti a kölcsönök, fogyasztást biztosító pénzügyi szolgáltatások (például hitelkártya, bankszámlahitel, áruhitel) drágulását, és az alacsony jövedelműek körében (például a közfoglalkoztatottak, munkáshitelt felvevők, valamint különösen a nyugdíjasok esetében) szűkítheti, illetve megszüntetheti a hitelfelvétel lehetőségét, ami összességében visszafogja a hitelezést, a fogyasztást és a növekedést.
A személyi hitelek, áruhitelek területén például közel 504 ezer nyugdíjas (akinek a jövedelme 140 ezer forint alatt van) szembesülhet azzal, hogy műszaki cikkek megvásárlásához, autóvásárláshoz stb., nem fog tudni hitelt felvenni. A módosítás kihat továbbá a kkv-hitelezésre is, hiszen a cégtulajdonosok magánszemélyként történő tulajdonosi kezességvállalásának biztosítéki értéke jelentősen leértékelődik.
Ha egy szolgáltató számára a lejárt tartozások térülése érdemben romlik, akkor a teljesítő ügyfelein a szolgáltatási díjak emelésével lesz kénytelen az esetleges várható veszteséget kompenzálni, mely a szolgáltatási díjak további, egyébként teljesen indokolatlan emelésével járhat, növelve az inflációt.
Mindezek mellett nem csekély morális kockázata van annak, ha végül a nem fizető ügyfelek hiteleit vagy az általuk igénybe vett szolgáltatások ellenértékét a fizető ügyfelek kénytelenek indirekt módon kiegyenlíteni.
A munkabérből letiltás – a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően – a végrehajtásban a fokozatosság elvét juttatja érvényre. A letiltás korlátozása a végrehajtásokat a súlyosabb intézkedések felé tolja, tehát ha a követelés a letiltásból nem térülhet meg, akkor ingó foglalására és árverésre, illetve ingatlan-végrehajtásra kerül sor. Az ilyen intézkedések nyilvánvalóan nagyobb problémát okoznak az adósnak, mint a munkabér egy részének elvonása, ráadásul ezen eljárások időigénye, elhúzódása az adós által fizetendő késedelmi kamatot növeli.
A követelésvásárló pénzügyi vállalkozások – politikai hangulattól függetlenül – kiemelt szerepet töltenek be a hitelezés finanszírozásában. Ha a követelések megtérülésében lényeges változás áll be, akkor a követelésvásárlás jelenleg jól működő piaca beszakadhat, és a követelések likviditása, vételára is lényegesen csökkenhet, következésképpen kevesebb pénz áramlik a bankrendszerbe és a szolgáltató szektorba a követelésvásárlóktól, ami visszahat a bankok hitelkihelyezési kapacitására, gazdaságélénkítő szerepére, valamint a termékek, szolgáltatások árára.
A bírósági végrehajtást szabályozó jogszabályoknak alkalmasnak kell lenniük arra, hogy a jogerős döntéseknek érvényt szerezzenek, és emellett ki kell hatniuk az adósok pénzügyi tudatosságának fejlesztésére is. Ha az adósokban az a meggyőződés alakul ki, hogy a tartozásokat nem kell visszafizetni, akkor a magánjellegű tartozások behajtása is kérdésessé válik, például az albérleti díj vagy a szakmunkák (asztalos, festő) szolgáltatási díjának érvényesítése is ellehetetlenülhet. Jól mutatja, hogy a végrehajtás hatékonyságának milyen szoros kapcsolata van a hitelezéssel, hogy egy a Közgazdasági Szemlében 1999-ben (XLVI. évf., 1999. február, 101–120. o.) megjelent, A lakásfinanszírozás válsága a kilencvenes években című cikkben a szerzők még azt a megállapítást tették, hogy „Abban, hogy Magyarországon a bankok számára mégsem jelent igazán vonzó üzletágat a lakáshitelezés, több ok is szerepet játszhat. A bankokat taszító tényezők között a következőket lehet kiemelni.” „…2. A jelzálog mint a hitel biztosítéka még ma sem működik megfelelően Magyarországon – annak ellenére, hogy az utóbbi években mind a zálogjogot, mind a bírósági végrehajtást újraszabályozták. A zálogjog érvényesítéséhez a banknak meg kell várnia a bírósági végrehajtás hosszadalmas, általában évekig tartó eljárását.”
A 90-es években tapasztalt, fent említett információhiány, bizonytalanság, és a végrehajtási eljárások eredménytelensége mindenképpen elkerülendő, tekintettel arra, hogy ezek a korábbi tapasztalatok szerint is a hitelezés visszaeséséhez, illetve drágulásához vezethetnek – holott jelenleg épp ennek ellenkezője volna kívánatos.
A fentieknek megfelelően kiemelten fontos a végrehajtási eljárások eredményességének fenntartása, illetve fokozása, a jogszabályi keretek között biztosított lehető legteljesebb információáramlás és a végrehajtási eljárások adminisztrációs és költségterheinek csökkentése. Ez nem csak a hitelezők érdeke, de társadalmilag kiemelt érdek is egyben.
Könnyen levonható az a megállapítás is, hogy a végrehajtási kényszer enyhítése ugyan – látszólag és rövid távon – előnyökkel szolgál az adósok számára, azonban a gazdasági folyamatok komplexitása, egymásra hatása révén a hitelezést visszavető, illetve a szürkefoglalkoztatást erősítő hatásokkal jár, amit mindenképpen el kell kerülni. Szükséges felhívni a jogalkotó figyelmét arra is, hogy nem elegendő, ha a jogszabályokat az érintett szervezetek csak a társadalmi véleményezés keretében ismerhetik meg, fontos lenne, hogy az érdekképviseleti szerveket már a jogszabály-előkészítési folyamatok kezdetén bevonják a munkába, lehetőséget biztosítva a gyakorlati tapasztalatok, javaslatok megvitatására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.