BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megmentik az Air France–KLM-et, fizet az állam

A németekhez és az olaszokhoz hasonlóan a francia légitársaságot is az állam menti meg, miközben egyre dagadnak az üzletág veszteségei Európában, mert a meghosszabbodó járványzárlatok késleltetik az újranyitást. Az Air France–KLM két állami tulajdonosa közül egyelőre csak a franciák növelik meg a részesedésüket, a hollandok még gondolkodnak. Korábban Németország szerzett 20 százalékos részesedést a Lufthansában, Olaszország pedig államosítja az Alitaliát.

A mentőcsomagra, amelyet Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter ismertetett tegnap, több hónapnyi tárgyalás után az Európai Bizottság is rábólintott. Franciaország több mint megduplázza tulajdoni részesedését a légitársaságban, csaknem 30 százalékra. Erre úgy kerül sor, hogy egymilliárd euró értékben új részvényeket vásárol az állam, egy tavalyi hárommilliárd eurós kölcsönt pedig tulajdont biztosító hibrid kötvényeszközzé alakítanak át. Tartós jelenlétet a válság miatt fellazított brüsszeli állami támogatási szabályok sem engednek: a kormánynak egy éven belül kilépési stratégiát kell kidolgoznia, és 2027-re a válság előtti szintre kell csökkentenie a részesedését. A segély zömének visszafizetéséig az osztalék és a vezetői jutalmak kifizetése, valamint a részvény-visszavásárlás is szünetel. Brüsszel azt is ki akarta kötni, hogy a társaság feladjon 24 le- és felszállási résidőt a párizsi Orly reptéren, de ezt sikerült 18-ra lealkudni, ami a cég teljes ottani kapacitásának 4 százalékát teszi ki.

A feltőkésítésben a fő részvényesek közül a China Eastern Airlines is részt vesz, de a részesedése 10 százalék alatt marad, kimarad viszont belőle a jelenleg 8,8 százalékos tulajdonnal rendelkező Delta Air­lines. A holland állam részesedése, amely korábban a franciával csaknem egyenlő, mintegy 14 százalék volt, a mentőakció következtében 9,3 százalékra csökken. A két állami részvényes közt korábban sem volt felhőtlen a viszony, és az új felállás várhatóan még sok fejtörést okoz majd Amszterdamban. Az elemzők mindenesetre úgy látják, a légitársaságnak további segítségre lesz szüksége. A piacot a járvány továbbra is megbénítja. Az év első két hónapjában a cég mutatói jobbak voltak a vártnál, de az első negyedévre 1,3 milliárd euró nettó veszteségre számít, a tavalyi egész éves 7,1 mil­liárdos mínusz után. A társaság papírjainak a bejelentés nem segített, a részvény árfolyama tegnap kora délután szinte változatlan, 5,13 euró volt. Igaz, ez majdnem duplája az októberi rekordmélypontnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.