A németekhez és az olaszokhoz hasonlóan a francia légitársaságot is az állam menti meg, miközben egyre dagadnak az üzletág veszteségei Európában, mert a meghosszabbodó járványzárlatok késleltetik az újranyitást. Az Air France–KLM két állami tulajdonosa közül egyelőre csak a franciák növelik meg a részesedésüket, a hollandok még gondolkodnak. Korábban Németország szerzett 20 százalékos részesedést a Lufthansában, Olaszország pedig államosítja az Alitaliát.
A mentőcsomagra, amelyet Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter ismertetett tegnap, több hónapnyi tárgyalás után az Európai Bizottság is rábólintott. Franciaország több mint megduplázza tulajdoni részesedését a légitársaságban, csaknem 30 százalékra. Erre úgy kerül sor, hogy egymilliárd euró értékben új részvényeket vásárol az állam, egy tavalyi hárommilliárd eurós kölcsönt pedig tulajdont biztosító hibrid kötvényeszközzé alakítanak át. Tartós jelenlétet a válság miatt fellazított brüsszeli állami támogatási szabályok sem engednek: a kormánynak egy éven belül kilépési stratégiát kell kidolgoznia, és 2027-re a válság előtti szintre kell csökkentenie a részesedését. A segély zömének visszafizetéséig az osztalék és a vezetői jutalmak kifizetése, valamint a részvény-visszavásárlás is szünetel. Brüsszel azt is ki akarta kötni, hogy a társaság feladjon 24 le- és felszállási résidőt a párizsi Orly reptéren, de ezt sikerült 18-ra lealkudni, ami a cég teljes ottani kapacitásának 4 százalékát teszi ki.
A feltőkésítésben a fő részvényesek közül a China Eastern Airlines is részt vesz, de a részesedése 10 százalék alatt marad, kimarad viszont belőle a jelenleg 8,8 százalékos tulajdonnal rendelkező Delta Airlines. A holland állam részesedése, amely korábban a franciával csaknem egyenlő, mintegy 14 százalék volt, a mentőakció következtében 9,3 százalékra csökken. A két állami részvényes közt korábban sem volt felhőtlen a viszony, és az új felállás várhatóan még sok fejtörést okoz majd Amszterdamban. Az elemzők mindenesetre úgy látják, a légitársaságnak további segítségre lesz szüksége. A piacot a járvány továbbra is megbénítja. Az év első két hónapjában a cég mutatói jobbak voltak a vártnál, de az első negyedévre 1,3 milliárd euró nettó veszteségre számít, a tavalyi egész éves 7,1 milliárdos mínusz után. A társaság papírjainak a bejelentés nem segített, a részvény árfolyama tegnap kora délután szinte változatlan, 5,13 euró volt. Igaz, ez majdnem duplája az októberi rekordmélypontnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.