Nem kevesebb mint nyolc százalékot emelkedtek a Maersk részvényei, miután a konténeróriás közzétette negyedéves eredményeit és előrejelzéseit, hozzájárulva az európai részvénypiacok visszapattanáshoz is két nap zuhanás után. A globális állapotát általában hűen tükröző Maersk-helyzetjelentésre érkező reakciók azonban inkább hajlottak az aggodalom, mint az öröm felé, ugyanis az olvasható ki belőle, hogy bajra baj jön a piacokon 2021 után 2022-ben is.

Busan,/,South,Korea,-,25,April,2019:,Gantry,Crane
Fotó: Shutterstock

Ami a világ legnagyobb tengeri szállítójának ragyogó: az elmúlt negyedévekben rekordprofitot produkált, mivel a nemzetközi fuvarárak felszöktek: a kereslet a válság után megélénkült, ugyanakkor sok nyers- és alapanyagból hiány alakult ki, magukat a szállításokat pedig továbbra is hátráltatták a pandémia hullámai. Ideális táptalaj az inflációnak. Ami a profitot illeti, a Maersk a jövőt illetően is optimista, és 30 milliárd dollár EBITDA-nyereséget jósolt erre az évre, ami szépen meghaladja a saját korábbi 24 milliárdos előrejelzését, sőt az elemzők 28,7 milliárdos jóslatát is.

Mindez a Maersk-részvények birtokosainak jó hír, mások azonban vakarhatják a fejüket.

A szép nyereség ugyanis, akárcsak tavaly, várhatóan csak magas árak mellett érhető el, tekintve, hogy a cég feladta korábbi jóslatát, hogy a kereslet 2–4 százalékkal növekedhet az idén, és most arra számít, hogy bármi bekövetkezhet egyszázalékos emelkedés és egyszázalékos csökkenés között. Az első negyedévben 71 százalékkal voltak magasabbak a Maersk díjai, mint egy évvel korábban.

Az év eleji adatok ennél még rosszabbat mutatnak. Az első negyedévben hét százalékkal esett a Maersk által szállított áruk volumene, és hasonlóképp csökkenésről, de szárnyaló profitról és folytatódó szállítási problémákról számolt be kedden a Kühne & Nagel svájci logisztikai vállalat is.

Az erős eredményhez az óceáni szállításban kialakult kivételes helyzet folytatódása vezetett

– közölte közleményében a vállalat.

Bár maga a Maersk a második fél évben már normalizálódásra számít, vannak jelentős bizonytalanságok, mint a folytatódó, sőt szélesedő kínai járványkorlátozások, az orosz–ukrán háború és az amerikai kamatemelések miatt esetleg bekövetkező  

A Bloomberg Intelligence szerint egyébként a konténerszállítási díjak – amelyek befolyásolják a szállított áruk árát is – rövid távon csökkenhetnek valamelyest, mivel a kínai lezárások visszafogják az ország exportját. De amint véget érnek a zárlatok, a felszökő szállítási kereslet megint feltornázhatja az árakat.