BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Forradalom előtt áll a magánrepülés

A légi közlekedési ágazat a fapados légitársaságokkal mindenkinek elérhetővé vált. A magánrepülés viszont egy olyan luxusterület, ahova csak az igazán gazdagok érhetnek el. A technika fejlődése azonban egyre közelebb hozza ezeket a szolgáltatásokat is a lakossághoz.

A magánrepülés nem a hétköznapi emberek pénztárcájának való szolgáltatás, hiszen az ára csak az igazán gazdag rétegek számára megfizethető. Ennek ellenére vannak olyan praktikák és repülőgéptípusok, amelyekkel szélesebb kör számára lehet elérhető a magánrepülés világa. Megoldható például, hogy valaki csak félig vegye igénybe ezt a szolgáltatást, úgy, hogy a repülőgépet megosztják másokkal – olvasható a The Points Guy portál értékelő cikkében.

Kiderült, melyek 2022 legjobb légitársaságai

Hiába a világszerte tapasztalható reptéri káosz, a legnépszerűbb légitársaságok megőrizték pozícióikat.

Megfizethető magánrepülő

Ma a piacon az egyik legolcsóbb magánrepülőgépnek a Cirrus SF50 Vision Jet számít. Az alapmodell ára nagyjából kétmillió dollárnál kezdődik, és az üzemeltetési költségek viszonylag észszerűnek mondhatók, mivel a gép könnyű, és elég egyetlen pilóta az üzemeltetéséhez.

Fotó: Cirrus Admin

A Vision Jet repülőgépek jellegzetes ismertetőjegye a két, V alakban összeérő farokszárny. Ennek a kialakításnak köszönhetően kisebb zajjal és simábban tud szállni a gép. A repülőt egyetlen motor hajtja, amely a gép törzsének a tetején helyezkedik el. Az egymotoros kialakítás lehetővé teszi, hogy a repülőgép egy hasonló, könnyű sugárhajtású repülőgép üzemanyag-fogyasztásának csak a negyedét égesse el. Ez kisebb költségeket és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást jelent. Az alapvetően kicsi kialakítás a Vision Jetnél lehetővé teszi azt is, hogy olyan kisebb méretű repülőtereken is leszálljon, ahol a hagyományos nagy repülők nem lennének képesek.

Fotó: Cirrus Admin

Akár egy luxusautó

A Vision Jet belső kialakítása pont olyan, mintha egy luxusterepjáróban ülne az utas. Az utastér 5,1 láb széles és 4,1 láb magas. A pilótával együtt öt felnőtt és két gyerek kényelmesen elfér a három sorba osztott üléseken. A második sor ülésnek bőven van hely a háttámla ledöntéséhez, akár aludni is lehet benne. A kényelmet a beépített USB-portok, konnektorok, pohártartók és mennyezeti lámpák biztosítják. Kissé meglepő, de a gépbe egy 22 hüvelykes képernyő is helyet kapott, amelyet a plafonról lehet lehajtani. Ezen dolgozni és filmet nézni is lehet igény szerint.

Fotó: Cirrus Admin

Fő a biztonság

A költséghatékonyság és a kényelem mellett a legfontosabb tartozékai ennek a magánrepülőgépnek a biztonsági rendszerei. A beépített Safe Return rendszer  egy gombnyomással lehetővé teszi, hogy a repülő képes a robotpilótával leszállni a legközelebbi repülőtéren. Ha a legrosszabb forgatókönyv érvényesül, akkor még egy ejtőernyő is van a gépen. Nem egy darab emberi ejtőernyő, hanem egy akkora, amely az egész gép súlyát elbírja. A belső tér mennyezetén van egy piros kar, amelynek a meghúzásával azonnal kibocsátható a gép ejtőernyője. Mindezek mellett infravörös kamerarendszerrel is fel van szerelve a gép, ami lehetőséget ad az éjszakai vagy rossz időben történő repülésre is.

Fotó: Cirrus Admin

A Vision Jet maximális hatótávolsága 2361 kilométer,  átlagos hatótávja pedig 1759 kilométer. Ez már elég arra, hogy olyan városok között repüljön, mint New York és Chicago. A sebessége nagyjából 563 kilométer per óra, a maximális repülési magassága pedig majdnem 9500 méter. Ez utóbbi adat azt jelenti, hogy rossz időjárási viszonyok közepette képes a felhők fölé emelkedni.

A Verijet nevű társaság az Egyesült Államokban 3250 dolláros óránkénti átalánydíjas repüléseket kínál ezzel a repülőgéppel. Ebben az árban benne van az üzemanyag is. A telephelyei Floridában, Kaliforniában és New Yorkban vannak.

A magánrepülési ágazathoz ugyan kevesebb köze van, de a közösségi légi közlekedés jelenleg válságos időket él. A fapados és a nagyobb légitársaságok egyaránt munkaerőhiánnyal küzdenek, miközben a költségeik egyre magasabbak. A pandémia két éve alatt a légi kikötők és a légitársaságok elküldték az alkalmazottaik nagy részét, mivel a lenullázódott kereslet miatt nem tudtak munkát biztosítani. A járvány elleni intézkedések hirtelen kivezetésére viszont nem tudtak felkészülni, és nem tudták visszacsábítani a korábbi munkaerőt, így a maradék dolgozóval kellene üzemeltetniük a globális légiipart. Ezt viszont a megmaradt alkalmazottak folyamatos sztrájkjai hátráltatják.

Kivérezteti a reptéri káosz a járvány által megtépázott légitársaságokat

Európában és az Egyesült Államokban is ezrével mondják le a járatokat a légitársaságok, miután a megnövekedett forgalmat nem tudták kiszolgálni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.