A kiskereskedőknél az év eleje a visszáru szezonja. Ekkor dől el a sorsa azoknak a termékeknek, amelyeket a karácsonyi ünnepi szezonban megvásároltak, ám később visszavittek vagy visszaküldtek.

Fotó: Morsa Images
Az Egyesült Államokban és az Európai Unióban is szigorú szabályoknak kell megfelelniük az eladóknak. A fogyasztók az unióban 14 napos elállási joggal élhetnek, azaz indoklás nélkül elállhatnak az online vásárlástól és visszaküldhetik a terméket. A kiskereskedő a kicsomagolt és kipróbált, esetleg küllemében sérült visszárut pedig már nem tudja ugyanolyan feltételekkel értékesíteni mint a gyárból érkezett termékeket.
A Reverse Logistics Association világszerte segíti az online kiskereskedőket a fordított logisztikában. A szervezet szerint
a vevők négyszer nagyobb valószínűséggel küldik vissza a terméket, ha azt online vásárolták.
A 2022-es karácsonyi időszakban az európai fogyasztók ötöde tett így.
A felvásárlás a kiskereskedelem egyre nagyobb részét teszi ki.
Az amerikaiak 2022-ben 800 milliárd dollár értékben éltek a termékvisszaküldés opciójával, ami megfelel Svájc 2021-es GDP-nek
– közölte a National Retail Federation amerikai kereskedelmi szövetség.
Valószínűleg sokakban felmerült már a kérdés, hogy mi történik ezekkel az árucikkekkel.
A fordított logisztika
A visszaküldött termékekre külön iparág specializálódott, amely főként az Egyesült Államokban tört előre.
Mivel a visszáruk átvizsgálása idő- és munkaigényes, sok termék pedig még az átnézés költségét sem termelné ki, a kiskereskedők egy része harmadik félre hagyja ezeket, és inkább nagy tételben továbbértékesíti az erre szakosodott közvetítőknek.
Az iparágra jellemző, hogy az áruk nagy tételben forognak a szereplők között. Még akkor is, ha a közvetítő magánszemély. Tehát neki is vállalnia kell, hogy raklapnyi vagy teherautónyi „zsákbamacskát” vásárol, azaz előzetesen nem bonthatja ki, nézheti vagy válogathatja át a véletlenszerű árukat.
Az American Liquidations és az EuroLots közvetítő teherautónyi tételekben, ám hatalmas árengedményekkel vásárolhatják fel a kiskereskedőktől a megmaradt raktárkészleteket és a visszárukat.
Egy raklapnyi áru 1800 és 11 ezer dollár közt mozog, ami nagyjából 640 ezer és 3,4 millió forintot jelent.
Ugrás a sötétbe, és reménykedés, hogy kifizetődő lesz
A felvásárló először is átválogatja a teherautónyi raklapokat, elkülöníti a még továbbértékesíthető termékeket a szeméttől és azoktól, amiknek nincs viszonteladói értékük. A higiéniai termékeket kidobja vagy újrahasznosításra szánja. Ezt követően előkészíti az eladásra szánt dolgokat. Az elektronikai kütyüket például átvizsgálja, hogy kifogástalanul működnek-e, egyúttal törli a felhasználói adatokat – írja a Marketplace.
Ahhoz, hogy ebben az iparágban tevékenykedj, hit is kell, mert nagy a kockázat – mondta Dasti Llenga, az American Liquidations társalapítója a Marketplace-nek. A cég akár 60 teherautónyi árut is felvásárol egy hónapban, úgy, hogy nem tudja, igazából miket rejtenek a rakományok.
A láthatatlanban vásárolt szállítmányok szó szerint hatalmas rejtélydobozok. Sok cucc a szemétben végzi – tette hozzá.
A közvetítő ezt követően magánszemélyeknek vagy olyan cégeknek értékesíti a tételeket, akik kifejezetten az ilyen áruk eladására szakosodtak.
Előbbiek leginkább olyan online platformokon hirdetik tovább a kiválogatott termékeket, mint az eBay, az Aliexpress, a Jófogás vagy a Facebook piactere. Utóbbiak pedig olyan áruházakban, amelyek esztétikailag kifogásolható, kissé megkarcolt vagy behorpadt, de tökéletesen működő új termékeket kínálnak eladásra.