Érdekes időszakát éli a videójáték-ipar: a Sony és a Microsoft harcának árnyéka kezd egyre kisebb lenni, és a PlayStation vs. Xbox konzolháború is úgy tűnik, lecsengőben van. Mindkét fél egyre nyitottabb arra, hogy exkluzív játékaikat megjelentessék a rivális platformra is, a játékosoknak viszont nincsen elég idejük, hogy minden újonnan megjelenő címet kipróbálják, így sokan a megbízható, régi tartalmak mellett döntenek. Nincs ez máshogy az igazi retrójátékokkal és régi játékkonzolokkal sem.
Nem véletlen, hogy ma is léteznek olyan helyek, mint a londoni Four Quarters retró játékterem, ahol egymás után sorakoznak a Donkey Kong és OutRun árkádgépek, vagy ki lehet bérelni Nintendo 64 és GameCube konzolokat. A hely nemcsak játékteremként, de ingyenes konzoljavító műhelyként is funkcionál. Legtöbben azért fordulnak meg az ilyen helyeken, mert újra szeretnék élni a gyerekkorukat, vagy éppen fel akarják azt támasztani a régi konzolok megjavíttatásával.
Már a Z generáció tagjai között is egyre többen nyúlnak retrójátékokhoz és konzolokhoz.
Kutatások kimutatták, hogy világszinten a mai 25-27 évesek 24 százaléka rendelkezik retró játékkonzollal. Londonban a a RetroSix nevű cége 16 embert foglalkoztatott, hogy megbirkózzanak a karantén alatti megnövekedett kereslettel. „Az emberek otthon unatkoztak, előszedték a régi dolgaikat, és elkezdtek keresgélni az interneten. Eleinte csak eBay-en árultunk, még saját weboldalunk sem volt. Az eBay pedig korlátozta az eladásainkat, mert csalásnak hitték az egészet. Aztán az egész elindult, és átvette az életemet” – magyarázza Luke Malpass, a RetroSix vezetője.
A RetroSix ma is havonta több száz megkeresést kap olyanoktól, akik szeretnék újra működésbe hozni régi konzoljaikat vagy fejlesztéseket kérnek rájuk. Malpass szerint a retrójátékos közösség ma már nagyon sokszínű:
A fiatalok azért vonzódnak a retrójátékokhoz, mert ezek sokkal letisztultabb játékélményt nyújtanak, és segítenek kikapcsolódni – állítja Malpass. „Belkapcsolod a konzolt, és már játszol. Nincs stressz, nincs internet, nem kell a világgal versenyezned. Csak te és a játék, miközben fokozatosan haladsz előre és eléred a céljaidat – régen pontosan erről szólt a videojáték.” Szerinte a mai fiatalok sokkal nagyobb stressznek vannak kitéve, főként a közösségi média hatásai miatt:
A retrójátékok egyfajta menekülést jelentenek nekik. Ez az ő biztonságos terük.
A 40-es éveiben járó szoftverfejlesztő, Matthew Dolan is a rajongók közé tartozik. Dolan szerint a régi konzoloknál maga a játékélmény a lényeg, nem pedig a látványos grafika: „Ezekben a játékokban minden a szórakozásról szólt. Például előre ki kellett számolnod, hogy az elemek meddig bírják egy hosszabb autóúton”. Azóta már ő maga is konzolokat javít és alakít át, és tavaly 7 000 fontot (3,2 millió forint) költött a hobbira.
Az ilyen hobbi nem olcsó mulatság, például
A kisebb módosítások és javítások ára 36 fontnál (kb. 17 000 forint) kezdődik.
A tavalyi év során mintegy 19 ezer videójáték jelent meg a Steamen, ami azt jelenti, hogy minden nap akár 52 új játékkal játszhattunk volna, és még így is maradtak volna érintetlen címek. Ennek ellenére 2024-et a videójáték-ipar egy könnyebb évnek tekinti, mivel ritkábban jelentek meg igazán erős címek.
Az idei év azonban ennél sokkal többet ígér: nagy franchise-ok új részei, mint például a Grand Theft Auto, az Assassin’s Creed, a Monster Hunter, valamint a nemrég bejelentett Nintendo Switch 2 megjelenése várható. Sok játékos azonban úgy érzi, hogy kimerítő ekkora kínálatból választani: túl sok a játék, és túl kevés az idő, a játékosok pedig inkább régebbi videójátékokhoz nyúlnak vissza, amelyekről már tudják, hogy szeretik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.