Ismét a végig fix kamatozású személyi kölcsönöké a terep a bankok kínálatában, miután január elseje óta nem él a fogyasztási hiteleknél ideiglenesen bevezetett, a teljes hiteldíjmutatóra (THM) vonatkozó plafon, és egyre elterjedtebbek a minősített fogyasztóbarát konstrukciók is – derül ki a pénzügyi szolgáltatók honlapjain közzétett tájékoztatókból.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint egyértelműen a személyi kölcsönök voltak a koronavírus-válság nagy vesztesei 2020-ban a lakossági piacon:
a megkötött új szerződések összege majdnem 40 százalékkal csökkent, és 337,2 milliárd forintot tett ki.
Ennél kisebb éves volumenre legutóbb 2017-ben volt példa. Az új hitelszerződések összetételén jól látszottak a múlt év márciusától az év végéig élő THM-plafon hatásai: miközben 2019-ben a változó kamatozás vagy legfeljebb egyéves kamatfixálás mellett megkötött szerződések aránya elenyésző, 1,5 százalékos volt, tavaly az év egészében már meghaladta az 58 százalékot.
Szintén figyelemre méltó, hogy a személyi kölcsönök részesedése erősen csökkent az új fogyasztásihitel-szerződéseken belül is:
miközben 2019-ben még a torta 40,9 százalékát adták, tavaly már csak a 29,2-ét.
A személyi kölcsönök súlyának csökkkenésében fontos szerep jutott a babaváró új kihelyezéseinek is, hiszen a támogatott konstrukciót is a fogyasztási hitelek között tartja nyilván az MNB. A hiteltörlesztési moratórium márciusi bevezetése nyomán kevésbé érződött a személyi kölcsönök állományának alakulásán az új kihelyezések visszaesésének hatása: a december végi volumen már meghaladta a 988 milliárd forintot, ez 12 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi mennyiségnél.
Most viszont több olyan tényezővel is számolni lehet, amelynek köszönhetően jó eséllyel sikerülhet túlszárnyalni a tavaly elért, kicsivel 28 milliárd forint feletti havi szerződéskötési átlagot.
Az egyik a THM-plafon megszűnése, amelynek révén az ügyfelek számára is jóval átláthatóbbá váltak a szerződési feltételek.
A másik, a keresletet (és persze a piaci versenyt) támogató tényező a minősített fogyasztóbarát termékek terjedése a piacon: ilyen konstrukciót már hat pénzügyi szolgáltató tart a kínálatában, de az előttünk álló hónapokban számottevően bővülhet a kör. Nem szabad emellett megfeledkezni az ismét felfutó újlakás-építésekről és az otthonfelújítási programról sem, ezek közvetve a fogyasztási hitelek piacát is erősíthetik majd.
A lakossági piacon aktív, nagyobb bankok honlapján található ismertetők szerint a kínálati oldalon nem sok minden változott a koronavírus-járvány megjelenése előtti állapotokhoz képest. A THM-értékek most is széles sávban – 7,2 és 24,5 százalék között – mozognak, leginkább attól függően, hogy mekkora az igénylő kimutatható jövedelme és mekkora a kért hitelösszeg. Az akciós ajánlatoknál a legtöbb szolgáltató a kedvezményes (vagy díjmentes) előtörlesztés lehetőségét kínálja, de jellemző az induló költségek elengedése is.